  • 51. Data: 2017-08-03 04:45:17
    Temat: Re: Przerabiał ktoś wiertarkę na aku litowe?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> wrote in message
    news:e784a760-6dad-4400-b8e5-63e018687c9a@googlegrou
    ps.com...
    > Jeszcze wymysl co zrobic jak w wiertarce akumulatorki polaczone szeregowo
    > a przy zasilaniu tych ukladzikow po 10 centow wspolny minus bedzie.

    Obawiam się, że on je do ładowania rozpina i ładuje oddzielnie a potem
    sprytnie zapina...

    Swoją drogą litowe wiertarki są w sklepie na 20V i mają
    mniejszą obiętościowo tą baterię akumulatorów...
    Czy 20V sugeruje, że jest tam 5 ogniw 16850 połączonych
    w szereg, dając 3,7-4,2 x5 =18,5-21V?

  • 52. Data: 2017-08-03 04:50:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > mniejszą obiętościowo tą baterię akumulatorów...
    > Czy 20V sugeruje, że jest tam 5 ogniw 16850 połączonych

    Przepraszam - 18650. Wygląda na to że daje max 10A:
    http://www.batteryspace.com/Sony-Lithium-18650-Recha
    rgeable-Cell-3.7V-2200mAh-US18650V3.aspx

    Dla porównania "wiertarkowa" 4/5C NiCd ma max 12A:
    http://www.batteryspace.com/nicdrechargeablecell12v1
    200mah45scsizebattery1pc.aspx

    Zastanawiam się zatem czemu w przeróbkach NiCd=>Lion
    dają dwie równolegle i parami szeregowo zamiast dać jeden
    łańcuszek 5 sztuk szeregowo połączonych??

    Uprościłoby to chyba znacznie ładowanie bez wyrównywania?

  • 53. Data: 2017-08-03 07:48:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 2 Aug 2017 14:18:20 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder
    napisał(a):

    > Jasne. I jak sie zaczyna wojna to wyjmuja z lodowek i zaczynaja formowanie trwajace
    24 godziny.

    To akurat bylo zalecenie NASA.
    Oni maja inne kryteria.

    Ale byc moze i do wojska dotarly zalecenia.

    > W wojsku to sie nie uzywa malych akumulatorkow a malych baterii bo
    > sa pewniejsze. W czasie jak rozladuja sie baterie za 5 dolarow za 6
    > sztuk to wystrzela amunicji za 50 tysiecy dolarow, a jak jest wojna
    > to za dwa i pol miliona dolarow straca ze cztery samoloty, siedem
    > czolgow i okret.

    Wojsku przybywa elektroniki i pojazdow, i akumulatory staja sie
    naturalnym rozwiazaniem.

    http://www.cbsnews.com/news/army-scientists-max-out-
    battery-power-to-save-soldiers-lives/

    A cena dla wojska jest wojskowa
    http://www.microbattery.com/products/military-batter
    ies

    i nie tylko cena sie liczy
    https://www.army.mil/article/136121

    J.

  • 54. Data: 2017-08-03 08:15:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 2 Aug 2017 21:50:55 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > dają dwie równolegle i parami szeregowo zamiast dać jeden
    > łańcuszek 5 sztuk szeregowo połączonych??

    Jakies kiepskie znalazles. Zobacz np ta
    http://www.batteryspace.com/nimhrechargeablecellscsi
    ze4200mahflattop-30arate1pc.aspx

    4.2Ah. Trzy takie maja 3.6V i mozna je zastapic Li-ion, ale ... dwiema
    16850, zeby miala te sama pojemnosc.

    > Uprościłoby to chyba znacznie ładowanie bez wyrównywania?

    IMO nie. wyrownywanie jest w szeregu, para li-ion rownolegle dobrze
    sobie radzi.

    J.

  • 55. Data: 2017-08-03 09:05:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 2 Aug 2017 21:39:39 -0500, Pszemol napisał(a):

    > No skoro tak przechowują baterie do tzw. mission critical
    > to chyba nie sądzisz że poświęcają ich trwałość i niezawodność? :-)

    No nie, po to zwieraja, zeby byly trwale i niezawodne.

    Ale mnie nadal interesuje.
    Naladowane maja Ni(OH)3 na jednej elektrodzie i Cd na drugiej.
    Rozladowane Ni(OH)2 i Cd(OH)2.
    Ale ciagle maja np 0.9V, wiec jest tam troche innych materialow.

    A co sie dzieje przy 0V ?
    Powiedzmy ze znika caly Cd ... i co zostaje ?

    Dwa rozne metale w jednym elektrolicie daja jakies napiecie, a skoro
    nie daja ... znika kadmowe polaczenie elektrody, czy ten kadm to na
    jakims innym metalu osadzony, czy moze szczelnie pokrywa sie CdOH2 ?

    A potem sie dziwisz, ze rozladowane nie laduja sie :-)

    P.S. moze sie przyda w kolejnej
    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_re
    store_nickel_based_batteries

    J.

  • 56. Data: 2017-08-03 11:25:15
    Od: jacek <j...@w...pl>

    > Jeszcze wymysl co zrobic jak w wiertarce akumulatorki polaczone szeregowo a przy
    zasilaniu tych ukladzikow po 10 centow wspolny minus bedzie.

    Witam,
    ja wyrzeźbiłem kiedyś przetwornicę na
    UC2843 i EFD20 z 4 wyjściami
    odseparowanymi od siebie 5V.
    Do nich zapinam 4 układy po 10 centów i ładuję
    wszystkie 4 ogniwa połączone szeregowo.
    Moc mam nie za dużą bo ok 12W ale spokojnie
    ładuje 4S2P w około 6-7 godzin
    we wkrętarce gdzie miałem NiCd...

    --
    pzdr, j.r.

  • 57. Data: 2017-08-03 12:16:19
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Jeszcze wymysl co zrobic jak w wiertarce akumulatorki polaczone szeregowo a przy
    zasilaniu tych ukladzikow po 10 centow wspolny minus bedzie.

    nie przyglądałem się im jeszcze - ale wtedy będzie dupa z ogniem. W tym
    wariancie wystarczy uzyc takiego za $2.50 i będziesz miał 3s czy 4s bez
    ryzyka.

  • 58. Data: 2017-08-03 13:16:06
    Od: Marvin <n...@s...com>

    W dniu 2017-08-03 o 11:25, jacek pisze:

> [...]
    > Do nich zapinam 4 układy po 10 centów i ładuję
    > wszystkie 4 ogniwa połączone szeregowo.
    > Moc mam nie za dużą bo ok 12W ale spokojnie

    Ja kupiłem 3 zasilacze wtyczkowe 5V 1A. Zmieniłem dzielnik w TL431 aby
    dawały 4,3 V i każdy podłączam do jednej sekcji lijon. Razem 3 w szeregu
    i kążdy ma swój acc.
    Koszt 3 x 5 zł plus godzina roboty.

    M.

  • 59. Data: 2017-08-03 14:14:12
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    rgeable-Cell-3.7V-2200mAh-US18650V3.aspx

    200mah45scsizebattery1pc.aspx

    > Jakies kiepskie znalazles. Zobacz np ta
    > http://www.batteryspace.com/nimhrechargeablecellscsi
    ze4200mahflattop-30arate1pc.aspx

    W mojej wiertarce Black & Decker 18V są akumulatorki mniejsze,
    4/5 Sc nie Sc. To jest róznica 1cm na długości - wyraźnie mniejsze.

    http://www.sears.com/black-decker-18v-battery-pack-s
    lide-in/p-07174502000P?rrec=true
    One siedzą w tej obudowie pionowo. Tu masz potwierdzenie:
    http://www.battrx.com/how_to_rebuild_a_rechargeable_
    battery_a/255.htm

    > 4.2Ah. Trzy takie maja 3.6V i mozna je zastapic Li-ion, ale ... dwiema
    > 16850, zeby miala te sama pojemnosc.

    Czyli 5 par. 20A prądu maks. Wciąż jednak sądzę, że w tej mojej
    wiertarce akumulatorki są mniejsze... czyli 4/5 Sub C. W mojej 10A.

    > IMO nie. wyrownywanie jest w szeregu, para li-ion rownolegle dobrze
    > sobie radzi.

    No to kicha.

  • 60. Data: 2017-08-03 14:18:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "jacek" <j...@w...pl> wrote in message

    > Witam,

    Witam...

    > ja wyrzeźbiłem kiedyś przetwornicę na
    > UC2843 i EFD20 z 4 wyjściami
    > odseparowanymi od siebie 5V.

    Dobry jesteś ;-)

    > Do nich zapinam 4 układy po 10 centów i ładuję
    > wszystkie 4 ogniwa połączone szeregowo.
    > Moc mam nie za dużą bo ok 12W ale spokojnie
    > ładuje 4S2P w około 6-7 godzin
    > we wkrętarce gdzie miałem NiCd...

    Ok, a masz jakiś patent na sprawne podłączanie
    pakietu do ładowania?