  • 61. Data: 2017-08-03 14:19:21
    Temat: Re: Przerabiał ktoś wiertarkę na aku litowe?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marvin" <n...@s...com> wrote in message news:olv0lg$11lm$1@gioia.aioe.org...

    > Ja kupiłem 3 zasilacze wtyczkowe 5V 1A. Zmieniłem dzielnik w TL431 aby
    > dawały 4,3 V i każdy podłączam do jednej sekcji lijon. Razem 3 w szeregu i
    > kążdy ma swój acc.
    > Koszt 3 x 5 zł plus godzina roboty.

    3? Czemu tylko 3?
    Twoja oryginalna bateria akumulatorów nie była 18V?

  • 62. Data: 2017-08-03 14:22:33
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> wrote in message

    > Tak, zrobilem taki swap za pomocą ogniw 18650. Działa OK. Do ładowania
    > oczywiście wyjmuje je i ładuję w osobnej ładowarce. Na tyle rzadko jej
    > używam, że nie jest to szczególnie upierdliwe.

    Użyłeś więc jakichś sprężynujących uchwytów a nie lutowałeś ogniw,
    bo o taką upierdliwość Cię nie posądzam? :-)))

    > Akumulatory NiCd we wkrętarkach są połączone szeregowo i tak ładowane. To
    > się nie może udać na dłuższą metę. No chyba, że jakieś super
    > wyselekcjonowane. Każdy z nich ma inną Rwewn. i inny jest spadek napięcia
    > na nim. W efekcie jak 1 padnie, to pozostałe dostają w d'.

    W jaki sposób dostają w de?

    > Ktoś tu opisywał prosty ruski sposób: przy każdym ogniwie
    > 2 diody szeregowo, co miało wymuszać te 1,4V spadku.
    > Genialnie proste.

    Wyjaśnij, proszę, jak to miałoby działać z tymi diodami?
    Chodzi o ograniczenie napięcia przy ładowaniu, tak?
    Gdy ogniwo osiągnie większą Rwew od Rwew kolegów?

    Mówisz oczywiście o NiCd? Bo litowe ma 3,7-4,2V...

  • 63. Data: 2017-08-03 14:32:46
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2017-08-03 o 14:18, Pszemol pisze:

    > Dobry jesteś ;-)

    > Ok, a masz jakiś patent na sprawne podłączanie
    > pakietu do ładowania?
    Od spodu w obudowie wyciąłem mały prostokątny
    otwór na 2x5 gniazdo goldpin precyzyjne.
    Podłączam się długimi pinami bo jest zagłębione,
    gdy nie używam wsadzam zaślepkę z krótkich
    goldpinów od góry zalanych jakąś żywicą
    z tkaniną szklaną w kształt małego ucha.
    Da się ręką wyjąć bo wystaje delikatnie
    ale syf nie leci do środka.
    Została na budowie wkrętarka i nie mam fotki
    ale od 3 lat już używam u siebie na
    budowie i jeszcze nie ma z tym problemu.
    Widziałem patent z gniazdem DB9
    oraz złączem krawędziowym z karty ISA...

    --
    pzdr, j.r.

  • 64. Data: 2017-08-03 14:46:58
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Ale mnie nadal interesuje.
    > Naladowane maja Ni(OH)3 na jednej elektrodzie i Cd na drugiej.
    > Rozladowane Ni(OH)2 i Cd(OH)2.
    > Ale ciagle maja np 0.9V, wiec jest tam troche innych materialow.
    >
    > A co sie dzieje przy 0V ?
    > Powiedzmy ze znika caly Cd ... i co zostaje ?
    >
    > Dwa rozne metale w jednym elektrolicie daja jakies napiecie, a skoro
    > nie daja ... znika kadmowe polaczenie elektrody, czy ten kadm to na
    > jakims innym metalu osadzony, czy moze szczelnie pokrywa sie CdOH2 ?
    >
    > A potem sie dziwisz, ze rozladowane nie laduja sie :-)

    Można by jakichś chemików włączyć w dyskusję :-)

    > P.S. moze sie przyda w kolejnej
    > http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_re
    store_nickel_based_batteries

    Dzięki - trzeba poczytać!

  • 65. Data: 2017-08-03 15:14:03
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "jacek" <j...@w...pl> wrote in message

> [...]
    > budowie i jeszcze nie ma z tym problemu.
    > Widziałem patent z gniazdem DB9
    > oraz złączem krawędziowym z karty ISA...

    Rzuć fotki jak będzie następna okazja bo brzmi ciekawie.

  • 66. Data: 2017-08-04 19:25:33
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    Aby osiągnąć sukces należy:
    1. zastosować ogniwa z dużym prądem rozładowania, standardowe maja 2C,
    wysokoprądowe np. 10C
    2. umiejętnie je połączyć (zgrzać)
    3. zastosować chociaż prosty BMS
    4. jeśli jest BMS to już nie ma bardzo dużych wymagań, co do ładowarki.
    Wystarczy dopasowana do pakietu i obsługująca Li-ion.

    Dobrego pakietu Li-ion nie ma co porównywać z NiCD.

    EdiM

  • 67. Data: 2017-08-05 00:56:06
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "EdiM" <e...@p...onet.pl> wrote in message
    > Aby osiągnąć sukces należy:
    > 1. zastosować ogniwa z dużym prądem rozładowania, standardowe maja 2C,
    > wysokoprądowe np. 10C

    Mówisz o wersjach 18650?

    > 2. umiejętnie je połączyć (zgrzać)

    Nie można zalutować?

    > 3. zastosować chociaż prosty BMS

    Co to jest BMS?

    > 4. jeśli jest BMS to już nie ma bardzo dużych wymagań, co do ładowarki.
    > Wystarczy dopasowana do pakietu i obsługująca Li-ion.
    >
    > Dobrego pakietu Li-ion nie ma co porównywać z NiCD.

    Tak to wygląda...

  • 68. Data: 2017-08-05 10:31:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 4 Aug 2017 17:56:06 -0500, Pszemol napisał(a):

    > Mówisz o wersjach 18650?

    > Nie można zalutować?

    Wredna sprawa, zeby cyna zlapala trzeba podgrzac metal do 200-250C.
    A z w drugiej strony jakis wredny rozpuszczalnik.

    Sie zgrzewa punktowo blaszki.
    A jak kupisz takie z blaszkami, to je mozna juz lutowac.

    J.

  • 69. Data: 2017-08-05 14:10:08
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Wredna sprawa, zeby cyna zlapala trzeba podgrzac metal do 200-250C.
    > A z w drugiej strony jakis wredny rozpuszczalnik.
    >
    > Sie zgrzewa punktowo blaszki.
    > A jak kupisz takie z blaszkami, to je mozna juz lutowac.

    Nie... no oczywiście myślałem o lutowaniu takich już z blaszkami.
    Te blaszki są chyba poniklowane, więc chyba będą się lutować
    całkiem nieźle z użyciem "kwasowego" topnika...
    Albo zwykłego, gdy się pilnikiem/papierem ściernym je oczyści
    wcześniej z tlenków.

  • 70. Data: 2017-08-05 20:52:38
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Piotr Gałka" <p...@c...pl> wrote in message

    > Kiedyś wyjąłem z szafy, totalnie rozładowany akumulator 12V/?Ah (jakiś
    > mniejszy od 7Ah). Woltomierz pokazywał ślad napięcia chyba w okolicy 1V.
    > Spodziewałem się, że jak podłączę pod zasilacz laboratoryjny to pobierze
    > tyle prądu ile ustawię w ograniczeniu. A tu pobierał coś koło 1mA.
    > Zostawiłem go tak i po jakimś czasie (chyba rzędu godziny) pobierany prąd
    > stopniowo doszedł do ustawionego ograniczenia.

    No dziś się wziąłem za tą baterię akumualtorów.
    Włożone do oryginalnej ładowarki Black&Decker po dwu
    minutach ładowania ładowarka sygnalizuje uszkodzony aku.
    Wyjęty wtedy z ładowarki miał na biegunach napięcie 0V...
    Znaczy się nie dokładnie 0 ale jakieś 30mV, czyli błąd miernika :-)

    Otworzyłem opakowanie, rozebrałem - niestety wszystkie ogniwa
    mają podobne 0V.

    Postanowiłem że niewiele mam do stracenia - podłączyłem całą
    baterię do samochodowego akumulatora 12V, bez ogranicznika
    prądu, znaczy się druty ograniczały go :-) i niewiele iskrzyło.
    Ale po chwilce takiego iskrzenia na odłączonej baterii było 9V
    i spadało. Więc podłączyłem do ładowarki z zestawu i na razie
    jest OK. 25 minut już ładuję i dalej ładowarka jest zadowolona...

    Ktoś z Was orientuje się ile czasu takie ładowarki z wiertarek
    potrzebują aby naładować od zera akumulator? Jaki jest standard?
    2 godziny? Półtorej?

    > Ogólnie się naładował i dawało się z niego pobierać prąd. Nie mierzyłem
    > pojemności. Potrzebowałem tylko odizolowanego zasilania na czas wykonania
    > paru pomiarów.

    Tak, tak, przydaje się takie źródełko...
    A czy takie akumulatory niklowe szumią jakoś wykrywalnie?
    Wiem, że masz odpowiedni sprzęcior, więc pytam :-)))