  • 21. Data: 2009-10-14 07:15:28
    Temat: Re: Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:hut9d5ldcbb4babqu00dn8qqhp545t00su@4ax.com...

    > Romanowi chodzi chyba o to ze pozwala na kapiel pod dwoma prysznicami
    > naraz .. ale dwie wanny jednoczesnie to ostygna zanim sie napelnia :-)

    A mnie to te 12kW nie bardzo wystarcza jakby policzyć.
    Te 12 kW wystarczy na około 8,6l/min wody podgrzewanej z 18 do 38 stopni. W
    zimie z wodociągów leci woda o temp 12-13 stopni
    więc wydajność ogrzewacza spada do 6,9l/min. Komfortywy prysznic to nawert
    15l/min a przy 7l/min to "takie sobie lanie wody" na głowę. Tak więc te 12kW
    na dwa prysznice napewno nie wystarczy.
    A co z napełnianiem wanny ? Są wanny 75l w których zmieścimy sie w kucki ale
    trudno to nazwac kapielą w wannie
    ale sa tez komfortowe wanny 400l. Wanna 180cm mieści 225 litrów. Z dorosłą
    osobą jakieś 80l mniej, odejmijmy jeszcze 50l przy kąpieli oszczędnej.
    Wychodzi że do napełnienia tej wanny wodą o temp 38 stopni (temp początkowa
    wody18stopni). potrzeba nieco ponad 13kWh. Musimy czekać ponad godzinę na
    napełnienie wanny. W tymczasie woda w wannie oczywiście stygnie, i to
    znacznie :)

    Tak więc ogrzewacz 12kW to na bidę jeden prysznic ale do wanny się
    absolutnie nie nadaje.

    Marek

  • 22. Data: 2009-10-14 13:21:35
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    W tym celu zakłada się ograniczniki przepływu.

    > Nie tylko.
    > Dzieje się tak nawet bez domieszania wody zimnej w baterii...

    Układ grzewczy powinien być tak dobrany i wyregulowany, aby wody nie trzeba
    było mieszać.

    > Nie zwalaj na automatykę. Takie zjawisko jest powodowane przez bezwładność
    > cieplną wymiennika kotła. I żadne PIDy nie pomogą, bo nie idzie
    > przewidzieć jaki będzie przepływ za chwilę. Stąd wahnięcie temp przy
    > nagłej zmianie przepływu musi być.

    Tu nie chodzi o bezwładność cieplną wymiennika, lecz złe dopasowanie mocy
    kotła/ogrzewacza do wielkości potrzebnego przepływu.
    Jeżeli wydajność jest zbyt mała przepływy należy ograniczyć.
    Po co w kuchni przepływ 15 czy 20 litrów na minutę, skoro całkiem dobrze
    zmyje się naczynia przy przepływie ok. 3-4 litrów na minutę.
    Trzeba jeszcze wiedzieć, że ogrzewacze przepływowe mają sens wtedy, kiedy
    montuje się je bezpośrednio przy bateriach i przy każdej baterii oddzielny.

    Dla tych, którzy chcą mieć ciepłą wodę i jednocześnie bardzo duży przepływ
    to tylko i wyłącznie ogrzewacze pojemnościowe.

    Jeżeli ktoś chce oszczędzać to warto pomyśleć o prysznicu i ogrzewaczach
    przepływowych. Jeżeli jednak ktoś chce mieć wannę i ogrzewacz przepływowy to
    obowiązkowo wanna ta musi być izolowana termicznie tzn. być zamontowana na
    kształtce styropianowej, a moc elektryczna takiego podgrzewacza
    przepływowego musi być przynajmniej 20 kW, a z tym się wiąże odpowiednie
    zapotrzebowanie na moc oraz odpowiednio przygotowana instalacja.

  • 23. Data: 2009-10-14 14:27:37
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Mon, 12 Oct 2009 17:15:08 +0200, LukaszT2004 napisał(a):

    > Witam
    >
    > Co w eksploatacji taniej wyjdzie w domu?
    > Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler elektryczny?
    >
    > Pozdrawiam

    Na wiele sposobów tu argumnentowano ale nikt nie wspomniał że boiler ma
    pewną zaletę której nie ma przepływowy podgrzewacz. W niektórych
    lokalizacjach łatwo skojarzyć boiler z kolektorem słonecznym. No i wtedy ma
    on bezdyskusyjną przewagę.
    --
    Jacek