    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler?
    Date: Wed, 14 Oct 2009 09:15:28 +0200

    news:hut9d5ldcbb4babqu00dn8qqhp545t00su@4ax.com...

    > Romanowi chodzi chyba o to ze pozwala na kapiel pod dwoma prysznicami
    > naraz .. ale dwie wanny jednoczesnie to ostygna zanim sie napelnia :-)

    A mnie to te 12kW nie bardzo wystarcza jakby policzyć.
    Te 12 kW wystarczy na około 8,6l/min wody podgrzewanej z 18 do 38 stopni. W
    zimie z wodociągów leci woda o temp 12-13 stopni
    więc wydajność ogrzewacza spada do 6,9l/min. Komfortywy prysznic to nawert
    15l/min a przy 7l/min to "takie sobie lanie wody" na głowę. Tak więc te 12kW
    na dwa prysznice napewno nie wystarczy.
    A co z napełnianiem wanny ? Są wanny 75l w których zmieścimy sie w kucki ale
    trudno to nazwac kapielą w wannie
    ale sa tez komfortowe wanny 400l. Wanna 180cm mieści 225 litrów. Z dorosłą
    osobą jakieś 80l mniej, odejmijmy jeszcze 50l przy kąpieli oszczędnej.
    Wychodzi że do napełnienia tej wanny wodą o temp 38 stopni (temp początkowa
    wody18stopni). potrzeba nieco ponad 13kWh. Musimy czekać ponad godzinę na
    napełnienie wanny. W tymczasie woda w wannie oczywiście stygnie, i to
    znacznie :)

    Tak więc ogrzewacz 12kW to na bidę jeden prysznic ale do wanny się
    absolutnie nie nadaje.

    Marek