  • 1. Data: 2009-05-27 19:42:07
    Temat: Przepala zdjecia w JPG
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Witam,
    Czy ktoś może mi odpowiedzieć napytanie dlaczewego mój Canon 1000D przepala
    mi zdjęcia w JPG a w RAW nie. Wiem że z JPG aparat może robić wiele np.
    zmieniać ostrość, nasycenie kontrast ale do licha czemu przepala?
    Regulowałem co mi przyszło do głowy. ustawiłem w regulacjach obrazu nawet
    wszystko na minus jak się da, wyłączyłem optymalizator jasności i ciągle to
    samo. Tutaj przykłady
    http://www.przeklej.pl/plik/img-9334-raw-jpg-1280-jp
    g-0001ur08e2mv
    http://www.przeklej.pl/plik/img-9334-1280-jpg-0001ur
    0cc1dc

    Pierwsze przerobione z RAW i zmniejszone drugie tylko zmniejszone. Wiem że
    oba przepalone ale specjalnie chciałem porównać. Wiem że będą odpowiedzi :
    to rób w RAW, tylko że ja po pierwsze lubię wiedziec dlaczego a po drugie
    sporo zdjęć zrobionych przy dobrym świetle dotychczas wystarczało mi
    zrobione w JPG (poprzednimi aparatami) więc jakby nie przepalał to w 80 %
    pozostałbym przy JPG.

    --
    Przyjemska Joanna
    AP Biuro Rachunkowe S.C.

  • 2. Data: 2009-05-27 19:45:20
    Temat: Re: Przepala zdjecia w JPG
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Agent pisze:
> [...]
    > wiele np. zmieniać ostrość, nasycenie kontrast ale do licha czemu
    > przepala? Regulowałem co mi przyszło do głowy.

    Dziwne. Z reguły za takie przepalenia w jpg odpowiada za duży kontrast.
    Mówisz, że próbowałeś. Ciężko powiedzieć. Może spróbuj wrócić do
    ustawień fabrycznych (powinna być taka opcja w menu - przywróć
    ustawienia fabryczne).
    Czy tak ci przepala od początku, czy od jakiegoś czasu?

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 3. Data: 2009-05-27 19:48:34
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > fabryczne).
    > Czy tak ci przepala od początku, czy od jakiegoś czasu?

    W zasadzie mam go od niedawna ale po zdjeciach powiedziałbym że od początku.
    Poszukam opcji ustawień fabrycznych choć nie czuję że to akurat to.

  • 4. Data: 2009-05-27 19:59:56
    Od: j...@a...at

    On 27 Mai, 21:42, "Agent" <w...@o...pl> wrote:
> [...]
    > sporo zdjęć zrobionych przy dobrym świetle dotychczas wystarczało mi
    > zrobione w JPG (poprzednimi aparatami) więc jakby nie przepalał to w 80 %

    nie sa oba przepalone.
    wogole co to za slowo przepalone ?
    rozpietosc tonalna motywu ( dynamika sceny ) przekracza rozpietosc
    tonalna matrycy.
    aparat nie jest w stanie zarejestrowac jednoczesnie szczegolow w
    cieniach i wysokich swiatlach na zewnatrz . to calkiem normalny
    przypadek.
    automatyka naswietlenia wybrala jakis kompromis - usrednila wynik
    pomiaru tak by mozliwie naswietlac na srodek.
    chlopiec jest lekko niedoswietlony , niebo przeswietlone.
    w jpeg masz gdzies nastawiony rodzaj zdjec ( to sie chaby nazywa sceny
    albo motywy ) akurat z takim nastatwienim automatyka tak nasiwtlila.

    w rawie robiac w komputerze masz inne nastwienia , dlatego dostalec
    inny wynik.

    w tej sytucji aparat postapil w miare prawidlowo.
    jesli chcialbys ladnie zarejestrowac cala scene to musialbys albo
    robic w HDR , albo pomanipulowyc krzywymi , albo tez z rawu zrobic 2 ,
    3 wyciagi rozniace sie jasnoscia i je zlozyc , albo tez doswietlic
    pierwszy plan lampa blaskowa , albo tez zaslonic nieco okno.

    sugeruje zakupic jakis podrecznik.

    XXX

  • 5. Data: 2009-05-27 20:10:06
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Agent" <w...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > W zasadzie mam go od niedawna ale po zdjeciach powiedziałbym że od
    > początku. Poszukam opcji ustawień fabrycznych choć nie czuję że to akurat

    Zrobiłem reset do fabrycznych i to samo. Zrobiłem teraz jescze parę zdjęć i
    w zasadzie to wydaje się ze po prostu w JPG ekspozycja jest na około + 2/3
    do 1 na + w stosunku do RAW. Dziwne.

  • 6. Data: 2009-05-27 20:14:19
    Od: "Agent" <w...@o...pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    3 wyciagi rozniace sie jasnoscia i je zlozyc , albo tez doswietlic
    pierwszy plan lampa blaskowa , albo tez zaslonic nieco okno.

    nie do końca jest tak jak mówisz. Tzn wiem że dynamika sceny przekroczyła
    możliwości aparatu ale zrobiłem to celowo. Nie wydaje Ci się jednak że to z
    RAWA jest jakby mniej prześwietlone (nie robiłem żadnej obróbki, zdjęcie
    otworzone w irfanview i zapisane jako JPG).

  • 7. Data: 2009-05-27 20:16:00
    Od: j...@a...at

    On 27 Mai, 22:10, "Agent" <w...@o...pl> wrote:
> [...]
    > w zasadzie to wydaje się ze po prostu w JPG ekspozycja jest na około + 2/3
    > do 1 na + w stosunku do RAW. Dziwne.- Zitierten Text ausblenden -

    to bedzie mozna ocenic jesli zrobisz zdjecie sceny zrownowazonej
    tonalnie.
    co o tej porze mogles zrobic ? z lampa blyskowa?

  • 8. Data: 2009-05-27 20:16:56
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Agent pisze:

    > Zrobiłem reset do fabrycznych i to samo. Zrobiłem teraz jescze parę
    > zdjęć i w zasadzie to wydaje się ze po prostu w JPG ekspozycja jest na
    > około + 2/3 do 1 na + w stosunku do RAW. Dziwne.

    Robisz ze statywu, tak żeby mieć 100% pewność, że to ten sam kadr?

    Prawdopodobnie ustawienia fabryczne dają wysoki kontrast, pomimo,że jest
    na zero. Nie zmieniaj nic więcej, tylko zjedź kontrastem na minimum.
    Powinno być w miarę dobrze.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-05-27 20:17:14
    Od: j...@a...at

> [...]
    > w zasadzie to wydaje się ze po prostu w JPG ekspozycja jest na około + 2/3
    > do 1 na + w stosunku do RAW. Dziwne.- Zitierten Text ausblenden -

    a czym wogole wolales raw ?

  • 10. Data: 2009-05-27 20:20:22
    Od: Les <s...@p...fm>

> [...]
    > w zasadzie to wydaje się ze po prostu w JPG ekspozycja jest na około + 2/3

    nie rozumiem Twojego ździwienia. Aparat zrobił. jak najlepiej potrafi.
    A, że nie potrafi zarejestrować czegoś poza rozpiętością matrycy, to
    pretensja może być tylko do fotografa, że nie potrafi ustawić aparatu
    żeby robił poprawne fotki (w tym przypadku niebo jest niważne i można
    go "poświęcić" na rzecz dziecka.

    Jedyna rada - KUPIĆ KOMPAKT - który ma więcej programów - tak ze 24 co
    najmniej.

    Pozdrawiam
    Les