-
1. Data: 2013-12-13 06:53:16
Temat: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
Czołem.
Temat jest następujący. Stalowy wał ma średnicę 35 mm i długość ok. 170
mm, przenosi moment do 20 Nm. Wał napędza hamulec proszkowy, który z
racji realizowanej funkcji nagrzewa się do temperatur 50-70 stopni. Jak
ograniczyć przenikanie ciepła przez wał, na razie bez uciekania się do
sztucznego chłodzenia ? Pierwsze co mi przyszło do głowy to radiator,
nacięty na wale. Jako że nie jestem mechanikiem, nie wiem na ile można
osłabić jego konstrukcję. Najchętniej radiator wytoczyłbym z aluminium
jako osobny zespół i nasadziłbym na stalowy wał. A może przy tym
przenoszonym momencie w ogóle wykonać wał z aluminium i od razu z
radiatorem ?
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
2. Data: 2013-12-13 15:00:23
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Friday, 13 December 2013 06:53:16 UTC+1, PeJot wrote:
> Czołem.
>
>
>
> Temat jest następujący. Stalowy wał ma średnicę 35 mm i długość ok. 170
>
> mm, przenosi moment do 20 Nm. Wał napędza hamulec proszkowy, który z
>
> racji realizowanej funkcji nagrzewa się do temperatur 50-70 stopni. Jak
>
> ograniczyć przenikanie ciepła przez wał, na razie bez uciekania się do
>
> sztucznego chłodzenia ? Pierwsze co mi przyszło do głowy to radiator,
>
> nacięty na wale. Jako że nie jestem mechanikiem, nie wiem na ile można
>
> osłabić jego konstrukcję. Najchętniej radiator wytoczyłbym z aluminium
>
> jako osobny zespół i nasadziłbym na stalowy wał. A może przy tym
>
> przenoszonym momencie w ogóle wykonać wał z aluminium i od razu z
>
> radiatorem ?
A jak zaprojektujesz ten radiator?
Obroty wysokie?
Konrad
-
3. Data: 2013-12-13 17:06:28
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-13 15:00, Konrad Anikiel pisze:
> A jak zaprojektujesz ten radiator?
> Obroty wysokie?
100-200 rpm.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
4. Data: 2013-12-13 20:27:20
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-13 15:00, Konrad Anikiel pisze:
> A jak zaprojektujesz ten radiator?
Jak lufa Thompsona:
http://www.muzeumwp.pl/dictionary/pistolet-maszynowy
-thompson-wz-1928-kal-0-45-cala,640,duzy.jpg
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
5. Data: 2013-12-13 22:50:14
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Friday, 13 December 2013 19:27:20 UTC, PeJot wrote:
> Jak lufa Thompsona:
Ok, ja nawet bym ponacinał te pierścienie, nawet pod kątem, chociaż obroty
niewielkie, jakiejś okrutnie wymuszonej konwekcji nie osiągniesz. Ja tylko pytam jak
to porachujesz?
-
6. Data: 2013-12-14 08:30:11
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-13 22:50, Konrad Anikiel pisze:
> On Friday, 13 December 2013 19:27:20 UTC, PeJot wrote:
>> Jak lufa Thompsona:
>
> Ok, ja nawet bym ponacinał te pierścienie, nawet pod kątem, chociaż obroty
niewielkie, jakiejś okrutnie wymuszonej konwekcji nie osiągniesz. Ja tylko pytam jak
to porachujesz?
O to pytam szanowne grono. Nie chciałbym wału z plasteliny. Może jednak
prościej chłodzić wał od środka wymuszonym przepływem powietrza. Przy
okazji schłodziłbym i hamulec, a to mu przedłuży żywotność.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
7. Data: 2013-12-14 14:17:26
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: WM <c...@p...onet.pl>
W dniu sobota, 14 grudnia 2013 08:30:11 UTC+1 użytkownik PeJot napisał:
> Ok, ja nawet bym ponacina� te pier�cienie, nawet pod k�tem, chocia� obroty
niewielkie, jakiej� okrutnie wymuszonej konwekcji nie osi�gniesz. Ja tylko pytam
jak to porachujesz?
> O to pytam szanowne grono. Nie chcia�bym wa�u z plasteliny. Mo�e jednak
> pro�ciej ch�odzi� wa� od �rodka wymuszonym przep�ywem powietrza. Przy
>
> okazji sch�odzi�bym i hamulec, a to mu przed�u�y �ywotno��.
> --
>
> P. Jankisz
>
> O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
>
> "Dop�ki nie skorzysta�em z Internetu, nie wiedzia�em, �e na �wiecie jest
>
> tylu idiot�w" Stanis�aw Lem
Czy zdajesz sobie sprawe z tego jak duza potrzebujesz powierzchnie
wymiany ciepla przy takim chlodzeniu powietrznym?
Przy zwyklym oszacowaniu, mozesz skorzystac w z tej strony:
http://www.engineeringtoolbox.com/convective-heat-tr
ansfer-d_430.html
Nie podajesz wszystkich parametrow, wiec musze zgadywac.
Liczmy, ze masz do rozproszenia nie wiecej niz 400W energii, przy roznicy temperatury
30C.
Przy przeplywie powietrza 20m/s (w tablicy h= 35W/m2K) i roznicy temperatury 30C
musisz miec powierzchnie wymiany ciepla:
S= 400/(35*30) = 0,38 m^2
Moze lepiej zastosowac metode chlodzenia podpatrzona w tarczach hamulcowych?
WM
-
8. Data: 2013-12-14 15:09:00
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"WM"
[...]Czy zdajesz sobie sprawe z tego jak duza potrzebujesz powierzchnie
[...]
S= 400/(35*30) = 0,38 m^2
[...]
To chyba nie dużo? Około 20 tarcz fi 100 mm.
Robert
-
9. Data: 2013-12-14 16:03:31
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: PeJot <P...@m...pl>
W dniu 2013-12-14 14:17, WM pisze:
> Czy zdajesz sobie sprawe z tego jak duza potrzebujesz powierzchnie
> wymiany ciepla przy takim chlodzeniu powietrznym?
>
> Przy zwyklym oszacowaniu, mozesz skorzystac w z tej strony:
> http://www.engineeringtoolbox.com/convective-heat-tr
ansfer-d_430.html
>
>
> Nie podajesz wszystkich parametrow, wiec musze zgadywac.
> Liczmy, ze masz do rozproszenia nie wiecej niz 400W energii, przy roznicy
temperatury 30C.
W hamulec (proszkowy) pompuję 100, maks. 200 W mocy, z czego szacunkowo
1/4 ucieka napędzającym wałem, reszta przez sam ożebrowany hamulec.
>
> Przy przeplywie powietrza 20m/s (w tablicy h= 35W/m2K) i roznicy temperatury 30C
musisz miec powierzchnie wymiany ciepla:
>
> S= 400/(35*30) = 0,38 m^2
>
> Moze lepiej zastosowac metode chlodzenia podpatrzona w tarczach hamulcowych?
Konstrukcji hamulca nie zmienię, bo to część katalogowa. Musiałbym
zastosować następny większy model z typoszeregu. Niestety im większy
hamulec, tym gorsza dynamika. Czyli trzeba się zastanowić nad sztucznym
chłodzeniem. Działam na żywym, działającym obiekcie, mogę
eksperymentować. Chociaż przy moich parametrach, z tego co podajesz to i
2 tarcze fi 100 zrobiło by robotę i to bezobsługowo.
Albo inaczej - czy zmniejszenie średnicy stalowego wału na długości ok.
100mm ograniczy mi ucieczkę ciepła przez niego ? Wał musi przenieść
swoje 20 Nm bez problemów.
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
10. Data: 2013-12-14 16:47:54
Temat: Re: Przenoszenie ciepła przez wał
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> Konstrukcji hamulca nie zmienię, bo to część katalogowa. Musiałbym
> zastosować następny większy model z typoszeregu. Niestety im większy
> hamulec, tym gorsza dynamika. Czyli trzeba się zastanowić nad sztucznym
> chłodzeniem. Działam na żywym, działającym obiekcie, mogę
> eksperymentować. Chociaż przy moich parametrach, z tego co podajesz to i
> 2 tarcze fi 100 zrobiło by robotę i to bezobsługowo.
A nie możesz sprzęgnąć hamulca z osią za pomocą sprzęgła? Powiedzmy
czegoś takiego, choć niekoniecznie 2 członowe (nie musisz kompensować
nieosiowości i uchyłów).
http://prema.com.pl/oferta/sprzegla-i-przekladnie/sp
rzegla/#8ZzpYs
Od biedy do zrobienia w 2h :)
Miłego.
Irek.N.