-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Arek (G)" <a...@b...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
Date: Thu, 27 May 2010 16:36:25 +0200
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 150
Message-ID: <htm01a$92t$1@inews.gazeta.pl>
References: <htj265$3u9$1@inews.gazeta.pl> <htj6up$30ug$1@news.ett.com.ua>
<d...@4...com>
<htlk4n$p53$1@inews.gazeta.pl>
<4bfe567a$0$17102$65785112@news.neostrada.pl>
<htlo6i$a2v$1@inews.gazeta.pl>
<4bfe6a9d$0$17089$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: fjh83.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1274970986 9309 83.13.241.83 (27 May 2010 14:36:26 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 27 May 2010 14:36:26 +0000 (UTC)
X-User: kazik.ucho
In-Reply-To: <4bfe6a9d$0$17089$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.9) Gecko/20100317
Thunderbird/3.0.4
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2284194
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2010-05-27 14:50, Tom01 pisze:
[...]
>> Światła zostały wprowadzone aby zmniejszyć pewną kategorię wypadków, a
>> nie wypadków w ogóle bo to nie jest możliwe. I pod takim kątem powinny
>> być badane. Owszem, warto przeanalizować, czy nie mają jakiegoś
>> negatywnego wpływu na inną kategorię wypadków.
>
> Ma Pan całkowitą rację. Światla zmniejszają znacząco kilka kategori
> zdarzeń drogowych. Konkretnie dwóch. Zderzeń czołowych i wymuszeń przy
> skręcie w lewo. Każde badanie i każde doświadczenie mówią to samo.
Jakieś jeszcze drobiazgi można by doliczyć. Ale poprzestańmy na samych
zderzeniach czołowych. To, że światła w tym pomagają jest chyba
bezsprzeczne. Reszta poniżej.
[...]
>> Są tacy co twierdzą, że światła w dzień powodują, że nie widzi się
>> pieszych czy też drzew. Moim zdaniem jest to nieco naciągane, bo znowu
>> idąc tym tropem, bardziej należało by zakazać świateł w nocy.
>
> Tak własnie jest i choćby ktoś twierdził że rowerzystów i psy na drodze
> widzi równie dobrze, to ludzka fizjologia płata nam w takiej sytuacji
> figla. Dlaczego i jak to się dzieje? Wytłumaczę to najprościej jak
> umiem.
[...]
Z całym wywodem z poprzedniego postu w zupełności się zgadzam.
> Proszę teraz skorelować te zjawiska z obrazem drogi, samochodem ze
> światłami z naprzeciwka i rowerzystą/pieszym. W pewnych sytuacjach i
> kombinacjach świateł i oświetlenia ogólnego, kontrast tej sceny może
> wynosić grubo powyżej 100:1. Światła jako jasny punkt w polu widzenia
> siłą rzeczy przeniosą zakres adaptacji wzroku w górę i to co ciemniejsze
> widzimy coraz gorzej.
Zanim to skorelujemy ze światłami z naprzeciwka skorelujmy to najpierw z
samochodem na drodze, na skraju lasu, albo w cieniu drzew w słoneczny
letni dzień. Kontrast jest ogromy. Ja ze swojej strony dodam, że gdzieś
ktoś szacował, że przekłada się czułość wzroku na materiały
fotograficzne i wynosi to ok 6EV. Wystarczy średniej jakości
światłomierz aby pomierzyć jaka różnica jest pomiędzy światłem a cieniem
w słoneczny dzień - 12EV to jest nie przesadzony wynik bo sam nie raz to
mierzyłem.
Jeżeli nie zobaczymy samochodu z naprzeciwka na swoim pasie to pół
biedy, ale jeżeli za późno zobaczymy zbliżający sie pojazd na naszym
pasie z prędkością grubo ponad zalecane 90km/h to robi się poważny
problem. A jak wygląda sytuacja z pieszym? Oczywiście jego też nie
zobaczymy, ale on nie zajmuje całego pasa i nie pędzi w naszym kierunku
z taką prędkością. Czyli, jest mnóstwo możliwości wyjścia z opresji
cało. W przypadku wspomnianego wcześniej samochodu nie ma prawie w ogóle.
A wracając do oślepienia światłami w słoneczny dzień. Nie mierzyłem
tego, ale na oko jest to pomijalne. Na pewno kontrast jest poniżej
wspomnianego 6EV. Wystarczy zrobić zdjęcie takiego samochodu (ale nie z
linii świateł tylko kierowcy, czyli pod pewnym kontem) nawet na słabym
aparacie cyfrowym nie będzie przepaleń.
>> Tak przy okazji, jeśli chodzi o pieszych i rowerzystów, jeśli mają
>> odblaski, to właśnie dzięki światłom mogą być dużo bardziej widoczni,
>> ale to tak na marginesie.
>
> A jak nie pomoże? Koguty na czapkach? Może lepiej zlikwidować przyczynę
> zamiast leczyć skutki.
Najpierw potrzeba dowodów, że światła się przyczyniają do rozjeżdżania
pieszych. Ja osobiście nie wiem jak trzeba być ślepym aby nie zauważyć
pieszego z odległości, dajmy na to 100m. Osobiście w ogóle nie widzę
związku świateł i potrąceń pieszych na poboczu.
>> I tu pojawia się problem. Nie wiem jak w innych krajach bo tego nie
>> analizowałem, natomiast w Polsce to czy ilość wzrosła czy zmalała jest
>> mocno dyskusyjne.
>
> O czym tu dyskutować?
> 2006 - 46 876
> 2007 - 49 536
A co mówią te dane? I jak by wyglądał rok 2007 gdyby nie wprowadzono
nakazu. Może było by o 10% więcej wypadków. Te dane absolutnie nic nie
mówią.
>> Ale jak się rozpatrywało ilość wypadków w ujęciu miesięcznym
>
> Analiza zjawisk wyrwanych z kontekstu czasowego jest obciążona poważnymi
> błędami. Nie wiemy nic na temat np rozkładu temperatur, opadów,
> zachmurzenia w latach które rozpatrujemy.
Zaraz zaraz, to właśnie ja osadzam dane w kontekście czasowym a Ty go
pomijasz. Przeanalizuj kolejne miesiące. XI-2006, XII-2006, I-2007,
II-2007, III-2007. Każdy kolejny miesiąc miał większą liczbę wypadków. Z
czego one wynikały, z nakazu jazdy na światłach? W zimie?
Druga sprawa jak skomentujesz poniższe:
Rok 2006, styczeń: 2528 wypadków, 252 zabitych.
Rok 2007, styczeń: 4127 wypadków, 503 zabitych.
Owszem może przypadek, ale ten sam przypadek powtórzył się w kolejnych
miesiącach.
Reasumując, z miesiąca na miesiąc był wyraźny przyrost wypadków. Nie
wiem z jakiej przyczyny. I twierdzenie, że w 2007 był wzrost ze względu
na światła jest jakąś straszną bzdurą i świadczy tylko o tym, że autor
takich bzdur nie zadał sobie minimalnego trudu na analizę danych które
komentuje.
> pojęcia jak procentowo rozkładał się ruch na drogach w ujęciu
> miesięcznym a co za tym idzie rozkład czasookresowy wszelkich zdarzeń
> drogowych. Przykład: W tym roku była śnieżna zima, zdecydowanie bardziej
> niż rok wcześniej. Przez to w podobnych miesiącach zimowych intensywność
> ruchu drogowego była inna, co łatwo było zobaczyć po długości
[...]
No tak, ale to, że światła nie pomogły to możemy bezsprzecznie
stwierdzić? Jest to strasznie naciągane.
>> No i ostatnia sprawa, analizując sumę za cały rok i wiązanie tej
>> jednej liczby, na którą ma wpływ ogrom czynników, z tylko jednym (tak
>> naprawdę dość drobnym czynnikiem) i jeszcze wyciąganie z tego dość
>> pochopnych wniosków, jest sporym nadużyciem.
>
> Bezpieczeństwo spadło i to znacznie. Oczywiście nie wiemy z jakich
> przyczyn z 100% pewnością. Możemy jednak próbować wnioskować na
> podstawie dostepnych danych. Co takiego się stalo w 2007 co mogło
> wpłynąć na bezpieczeństwo? Weszła ustawa radarowa, oddano kolejne
> odcinki dobrych bezkolizyjnych dróg i wprowadzono światła. Inne czynniki
> albo były obecne w poporzednich latach, więc nie można ich winić za
> zmianę. Tylko światła mogły się do tego przyczynić, a nawet jeśli nie to
> na pewno tego bezpieczeństwa nie porpawiły.
Ile km tych bezkolizyjnych dróg oddano? Kilkadziesiąt? Jaki to procent w
skali kraju. Ustawa radarowa? Owszem mogło to mieć wpływ, przy radarze
hamowanie a potem nadganianie na odcinkach gdzie nie ma radarów.
Częstsze wyprzedzanie aby nadrobić stracony czas i utrzymać jakoś
założoną średnią. Więcej korków - owszem to samo, nadrabianie po stracie
czasu. Przecież to ma ogromny wpływ.
I jako pracę domową, zrób wykres ilości zderzeń czołowych w
poszczególnych latach w rozdzielczości miesięcznej. Przyjrzyj się
kształtowi.
A.
Następne wpisy z tego wątku
- 27.05.10 16:39 Tom01
- 27.05.10 16:43 Arek (G)
- 27.05.10 16:45 Arek (G)
- 27.05.10 16:46 Tom01
- 27.05.10 17:05 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:02 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:06 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:12 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:21 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:16 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 18:05 Jacek
- 27.05.10 18:17 Arek (G)
- 27.05.10 18:24 Arek (G)
- 27.05.10 18:36 Tom01
- 27.05.10 18:44 Tom01
Najnowsze wątki z tej grupy
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
- Szybcy i wściekli
Najnowsze wątki
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-28 droga laweta
- 2024-11-28 Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- 2024-11-28 skąd się biorą tacy debile?
- 2024-11-28 JDG i utylizacja sprzetu
- 2024-11-27 Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Bydgoszcz => QA Engineer <=
- 2024-11-28 Zielona Góra => Spedytor międzynarodowy <=
- 2024-11-28 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2024-11-27 Warszawa => Analityk Biznesowo-Systemowy <=
- 2024-11-27 Zielona Góra => Senior PHP Developer <=
- 2024-11-27 Warszawa => Senior Java Developer <=