-
Data: 2010-05-27 16:36:25
Temat: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
Od: "Arek (G)" <a...@b...pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2010-05-27 14:50, Tom01 pisze:
[...]
>> Światła zostały wprowadzone aby zmniejszyć pewną kategorię wypadków, a
>> nie wypadków w ogóle bo to nie jest możliwe. I pod takim kątem powinny
>> być badane. Owszem, warto przeanalizować, czy nie mają jakiegoś
>> negatywnego wpływu na inną kategorię wypadków.
>
> Ma Pan całkowitą rację. Światla zmniejszają znacząco kilka kategori
> zdarzeń drogowych. Konkretnie dwóch. Zderzeń czołowych i wymuszeń przy
> skręcie w lewo. Każde badanie i każde doświadczenie mówią to samo.
Jakieś jeszcze drobiazgi można by doliczyć. Ale poprzestańmy na samych
zderzeniach czołowych. To, że światła w tym pomagają jest chyba
bezsprzeczne. Reszta poniżej.
[...]
>> Są tacy co twierdzą, że światła w dzień powodują, że nie widzi się
>> pieszych czy też drzew. Moim zdaniem jest to nieco naciągane, bo znowu
>> idąc tym tropem, bardziej należało by zakazać świateł w nocy.
>
> Tak własnie jest i choćby ktoś twierdził że rowerzystów i psy na drodze
> widzi równie dobrze, to ludzka fizjologia płata nam w takiej sytuacji
> figla. Dlaczego i jak to się dzieje? Wytłumaczę to najprościej jak
> umiem.
[...]
Z całym wywodem z poprzedniego postu w zupełności się zgadzam.
> Proszę teraz skorelować te zjawiska z obrazem drogi, samochodem ze
> światłami z naprzeciwka i rowerzystą/pieszym. W pewnych sytuacjach i
> kombinacjach świateł i oświetlenia ogólnego, kontrast tej sceny może
> wynosić grubo powyżej 100:1. Światła jako jasny punkt w polu widzenia
> siłą rzeczy przeniosą zakres adaptacji wzroku w górę i to co ciemniejsze
> widzimy coraz gorzej.
Zanim to skorelujemy ze światłami z naprzeciwka skorelujmy to najpierw z
samochodem na drodze, na skraju lasu, albo w cieniu drzew w słoneczny
letni dzień. Kontrast jest ogromy. Ja ze swojej strony dodam, że gdzieś
ktoś szacował, że przekłada się czułość wzroku na materiały
fotograficzne i wynosi to ok 6EV. Wystarczy średniej jakości
światłomierz aby pomierzyć jaka różnica jest pomiędzy światłem a cieniem
w słoneczny dzień - 12EV to jest nie przesadzony wynik bo sam nie raz to
mierzyłem.
Jeżeli nie zobaczymy samochodu z naprzeciwka na swoim pasie to pół
biedy, ale jeżeli za późno zobaczymy zbliżający sie pojazd na naszym
pasie z prędkością grubo ponad zalecane 90km/h to robi się poważny
problem. A jak wygląda sytuacja z pieszym? Oczywiście jego też nie
zobaczymy, ale on nie zajmuje całego pasa i nie pędzi w naszym kierunku
z taką prędkością. Czyli, jest mnóstwo możliwości wyjścia z opresji
cało. W przypadku wspomnianego wcześniej samochodu nie ma prawie w ogóle.
A wracając do oślepienia światłami w słoneczny dzień. Nie mierzyłem
tego, ale na oko jest to pomijalne. Na pewno kontrast jest poniżej
wspomnianego 6EV. Wystarczy zrobić zdjęcie takiego samochodu (ale nie z
linii świateł tylko kierowcy, czyli pod pewnym kontem) nawet na słabym
aparacie cyfrowym nie będzie przepaleń.
>> Tak przy okazji, jeśli chodzi o pieszych i rowerzystów, jeśli mają
>> odblaski, to właśnie dzięki światłom mogą być dużo bardziej widoczni,
>> ale to tak na marginesie.
>
> A jak nie pomoże? Koguty na czapkach? Może lepiej zlikwidować przyczynę
> zamiast leczyć skutki.
Najpierw potrzeba dowodów, że światła się przyczyniają do rozjeżdżania
pieszych. Ja osobiście nie wiem jak trzeba być ślepym aby nie zauważyć
pieszego z odległości, dajmy na to 100m. Osobiście w ogóle nie widzę
związku świateł i potrąceń pieszych na poboczu.
>> I tu pojawia się problem. Nie wiem jak w innych krajach bo tego nie
>> analizowałem, natomiast w Polsce to czy ilość wzrosła czy zmalała jest
>> mocno dyskusyjne.
>
> O czym tu dyskutować?
> 2006 - 46 876
> 2007 - 49 536
A co mówią te dane? I jak by wyglądał rok 2007 gdyby nie wprowadzono
nakazu. Może było by o 10% więcej wypadków. Te dane absolutnie nic nie
mówią.
>> Ale jak się rozpatrywało ilość wypadków w ujęciu miesięcznym
>
> Analiza zjawisk wyrwanych z kontekstu czasowego jest obciążona poważnymi
> błędami. Nie wiemy nic na temat np rozkładu temperatur, opadów,
> zachmurzenia w latach które rozpatrujemy.
Zaraz zaraz, to właśnie ja osadzam dane w kontekście czasowym a Ty go
pomijasz. Przeanalizuj kolejne miesiące. XI-2006, XII-2006, I-2007,
II-2007, III-2007. Każdy kolejny miesiąc miał większą liczbę wypadków. Z
czego one wynikały, z nakazu jazdy na światłach? W zimie?
Druga sprawa jak skomentujesz poniższe:
Rok 2006, styczeń: 2528 wypadków, 252 zabitych.
Rok 2007, styczeń: 4127 wypadków, 503 zabitych.
Owszem może przypadek, ale ten sam przypadek powtórzył się w kolejnych
miesiącach.
Reasumując, z miesiąca na miesiąc był wyraźny przyrost wypadków. Nie
wiem z jakiej przyczyny. I twierdzenie, że w 2007 był wzrost ze względu
na światła jest jakąś straszną bzdurą i świadczy tylko o tym, że autor
takich bzdur nie zadał sobie minimalnego trudu na analizę danych które
komentuje.
> pojęcia jak procentowo rozkładał się ruch na drogach w ujęciu
> miesięcznym a co za tym idzie rozkład czasookresowy wszelkich zdarzeń
> drogowych. Przykład: W tym roku była śnieżna zima, zdecydowanie bardziej
> niż rok wcześniej. Przez to w podobnych miesiącach zimowych intensywność
> ruchu drogowego była inna, co łatwo było zobaczyć po długości
[...]
No tak, ale to, że światła nie pomogły to możemy bezsprzecznie
stwierdzić? Jest to strasznie naciągane.
>> No i ostatnia sprawa, analizując sumę za cały rok i wiązanie tej
>> jednej liczby, na którą ma wpływ ogrom czynników, z tylko jednym (tak
>> naprawdę dość drobnym czynnikiem) i jeszcze wyciąganie z tego dość
>> pochopnych wniosków, jest sporym nadużyciem.
>
> Bezpieczeństwo spadło i to znacznie. Oczywiście nie wiemy z jakich
> przyczyn z 100% pewnością. Możemy jednak próbować wnioskować na
> podstawie dostepnych danych. Co takiego się stalo w 2007 co mogło
> wpłynąć na bezpieczeństwo? Weszła ustawa radarowa, oddano kolejne
> odcinki dobrych bezkolizyjnych dróg i wprowadzono światła. Inne czynniki
> albo były obecne w poporzednich latach, więc nie można ich winić za
> zmianę. Tylko światła mogły się do tego przyczynić, a nawet jeśli nie to
> na pewno tego bezpieczeństwa nie porpawiły.
Ile km tych bezkolizyjnych dróg oddano? Kilkadziesiąt? Jaki to procent w
skali kraju. Ustawa radarowa? Owszem mogło to mieć wpływ, przy radarze
hamowanie a potem nadganianie na odcinkach gdzie nie ma radarów.
Częstsze wyprzedzanie aby nadrobić stracony czas i utrzymać jakoś
założoną średnią. Więcej korków - owszem to samo, nadrabianie po stracie
czasu. Przecież to ma ogromny wpływ.
I jako pracę domową, zrób wykres ilości zderzeń czołowych w
poszczególnych latach w rozdzielczości miesięcznej. Przyjrzyj się
kształtowi.
A.
Następne wpisy z tego wątku
- 27.05.10 16:39 Tom01
- 27.05.10 16:43 Arek (G)
- 27.05.10 16:45 Arek (G)
- 27.05.10 16:46 Tom01
- 27.05.10 17:05 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:02 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:06 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:12 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:21 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 17:16 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 18:05 Jacek
- 27.05.10 18:17 Arek (G)
- 27.05.10 18:24 Arek (G)
- 27.05.10 18:36 Tom01
- 27.05.10 18:44 Tom01
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalił się spaliniak
- Jebany POPiS. Mamy się cieszyć że rząd Tuska naprawił spierdolone porozumienie z UE?
- W zyciu warto miec szczescie
- Elektryki
- PROGRAM DOPŁAT DO AUT ELEKTRYCZNYCH TO ABSURD. ZA ŚRODKI Z KPO KUPIMY NIEMIECKIE I CHIŃSKIE AUTA
- ceny OC
- Re: ceny OC
- Re: ceny OC
- ranking wyciszenia, głośność, hałas przy 130 km/h, na postoju, przy przyspieszaniu
- Pies z kulawą nogą nie kupi twojego elektryka
- "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- jakie małe auto duże w środku :-)
- Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- kupujmy części
Najnowsze wątki
- 2025-02-10 Spalił się spaliniak
- 2025-02-10 zarowka wifi - z sensowna apka lub lepiej albo lokalnie lub przez web. I zeby harmonogram miala
- 2025-02-10 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-10 Kraków => DevOps Engineer (Junior or Regular level) <=
- 2025-02-10 Dlaczego takie preferencje banków?
- 2025-02-10 Białystok => iOS Developer (Swift) <=
- 2025-02-10 Mińsk Mazowiecki => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-10 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-10 Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- 2025-02-10 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-10 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-02-10 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-02-10 Chrzanów => NodeJS Developer <=
- 2025-02-10 Warszawa => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-10 Gliwice => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=