    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
    Date: Thu, 27 May 2010 06:45:54 -0700 (PDT)

    On 27 Maj, 14:44, "Arek (G)" <a...@b...pl> wrote:

    > Lub, samochody oświetlone, więc są lepiej widoczne i mózg ma mniej
    > roboty więc jest mniej zmęczony. Możesz zrobić sobie nawet test,
    > obejrzyj kilku godzinny film na minimalnym kontraście i następnie zrób
    > to samo ale ustaw większy kontrast. Co bardziej Cię zmęczy? Obstawiam,
    > że w tym pierwszym przypadku to uśniesz po pierwszej godzinie.

    Nie ma mniej roboty.
    Na te 300-500m do przodu jest co ogladac. To co jest dalej jest
    nieistotne w normalnym ruchu.
    Na tych 500m jest do ogarniecia dobre 5-10 samochodow. I mozg je
    bedzie sledzil. W jasny sloneczny dzien kontrast jest wystarczajacy. W
    zla pogode i tak nalezy zapalac swiatla.

    I tak:
    Normalny sloneczny dzien - bez swiatel:
    -5-10 samochodow
    -dobry kontast/jasnosc
    Warunki zlej widocznosci (ze swiatlami):
    -5-10-20 samochodow (zapalone swiatla)
    -slaby kontrast.
    Normalny sloneczny dzien - ze swiatlami:
    -5-10-20 samochodow (ze swiatlami)
    -"smieszny" kontrast. (samochody widac lepiej ale tylko jako jasen
    punkty. Gorzej widac kontury, szybkosc "tanczenia" cieni na szybie/
    masce, kolor).

    Twoj test jest wybiorczy. Sprobuj pograc w FarCry na podbitym
    kontrascie i gammie. Zobaczysz jak szybko ci statsy spadna.

    > Co do dwóch świateł, to ja myślę, że to nie kwestia "zapasu" po prostu
    > mając dwa światła łatwiej oszacować prędkość kolesia jadącego z
    > naprzeciwka.

    Tez kiepsko. Bo niby dwa swiatla pomagaja (oceniajac ich odleglosc od
    siebie) ale juz udowodniono (w 2006 ktos nawet podawal linki do badan)
    ze oko ludzkie gorzej ocenia odleglosc i predkosc samochodu
    swiecacego.

    > W naszym kraju gdzie wyprzedza się zawsze i wszędzie jest to szczególnie
    > przydatne. Myślę, że z raz albo dwa udało mi się uniknąć czołówki,
    > właśnie dlatego. Jadący lewą wyprzedzający cały ciąg ciężarówek gnał
    > naprawdę ostro. Widząc z dość daleka, że gość ostro grzeje zawczasu
    > zwolniłem do minimum. Gdybym jechał normalnie to zreflektowałbym się
    > znacznie później. Kto wie jakby to się zakończyło.

    To jest wlasnie ta paranoja. Swiatla pomagaja w sytuacjach krytycznych
    i ryzykownych a szkodza w zwyklym monotonnym ruchu. Widac (a wlasciwie
    nie widac) to w statystyce. Jakies male drgniecie i tyle.

    > Gdyby ktoś miał wątpliwości, to niech policzy ile w ciągu sekundy skraca
    > się dystans pomiędzy samochodami gdy jeden jedzie 90km/h a drugi
    > wyprzedzając gna ok 170. Ile ma się czasu na reakcję i co tak naprawdę
    > można zrobić w takiej sytuacji.

    A gdzie to mozna jechac 170 na jedno jezdniowej?
    Nie zatykajmy dziury w dachu kufajką.
    Nie próbuj naprawiać patologii zamordyzmem.

    --
    Lukasz Sczygiel