-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: "Arek (G)" <a...@b...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
Date: Thu, 27 May 2010 14:22:41 +0200
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 72
Message-ID: <htlo6i$a2v$1@inews.gazeta.pl>
References: <htj265$3u9$1@inews.gazeta.pl> <htj6up$30ug$1@news.ett.com.ua>
<d...@4...com>
<htlk4n$p53$1@inews.gazeta.pl>
<4bfe567a$0$17102$65785112@news.neostrada.pl>
NNTP-Posting-Host: fjh83.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1274962962 10335 83.13.241.83 (27 May 2010 12:22:42 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Thu, 27 May 2010 12:22:42 +0000 (UTC)
X-User: kazik.ucho
In-Reply-To: <4bfe567a$0$17102$65785112@news.neostrada.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.9) Gecko/20100317
Thunderbird/3.0.4
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2284132
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2010-05-27 13:24, Tom01 pisze:
> Arek (G) pisze:
>> Można by przyjąć, że światła nie mają większego wpływu na wymuszanie
>> pierwszeństwa na skrzyżowaniu, wjechaniu w drzewo, tudzież inne
>> wypadki w nocy. Gdyby przyjąć powyższe za sensowne to nie ma większego
>> sensu analizowanie sumy wszystkich wypadków pod kątem jednego czynnika
>> jakim są światła. Taka analiza ma na celu tylko i wyłącznie bronienie
>> z góry założonej tezy.
>>
>> Jeżeli chcemy już analizować wpływ świateł, to analizujmy te dane, na
>> które światła mogą mieć wpływ, czyli wypadki za dnia w miesiącach
>> letnich i najlepiej w trasie. I jeżeli te by nie spadły to jest jakiś
>> argument, w przeciwnym wypadku takie wypociny można sobie w buty włożyć.
>
> Wyłączanie z ogólnej liczby wypadków niektórych kategorii jest powaznym
> błędem. ITS w raporcie dla Ministerstwa Infrastruktury wyłączył
> przykładowe wjechanie na drzewo. A przecież nie wiemy dlaczego taki
> wypadek wystąpił. Może kierowca się zagapił, rozpraszał się trzymając
> rękę na kolanie pasażerki, wypadła mu fajka na spodnie, a może oślepiły
> go światła z naprzeciwka. *Nie wiemy* tak naprawdę. Właśnie wówczas,
> przy takich pożal się Boże "analizach", występuje to co Pan napisał,
> wybieranie kategorii wypadków które pasują do z gory założonej teorii.
Oślepienie światłami w dzień? Na pewno może się zdarzyć ale nie
przesadzajmy, idąc tym tropem bardziej powinna być zakazana jazda na
światłach w nocy.
Światła zostały wprowadzone aby zmniejszyć pewną kategorię wypadków, a
nie wypadków w ogóle bo to nie jest możliwe. I pod takim kątem powinny
być badane. Owszem, warto przeanalizować, czy nie mają jakiegoś
negatywnego wpływu na inną kategorię wypadków.
Są tacy co twierdzą, że światła w dzień powodują, że nie widzi się
pieszych czy też drzew. Moim zdaniem jest to nieco naciągane, bo znowu
idąc tym tropem, bardziej należało by zakazać świateł w nocy.
Tak przy okazji, jeśli chodzi o pieszych i rowerzystów, jeśli mają
odblaski, to właśnie dzięki światłom mogą być dużo bardziej widoczni,
ale to tak na marginesie.
>> I druga sprawa, podpieranie się przypadkiem Austrii jest zupełnie bez
>> sensu. Tam jest zupełnie inna kultura jazdy to raz, a dwa na
>> autostradzie raczej ciężko zaliczyć czołówkę.
>
> W tym samym roku wprowadzono nakaz świateł w Polsce, Czechach i Rumunii.
> We wszystkich trzech krajach ilość wypadków wzrosła. W innym roku w
> Bułgarii róznież wzrost. W Austrii również wzrost. Z wyjątkiem Szwecji
> po wprowadzeniu nakazu wszędzie wzrosła ilość wypadków. Nie jest
> zastanawiająca ta zbieżność?
I tu pojawia się problem. Nie wiem jak w innych krajach bo tego nie
analizowałem, natomiast w Polsce to czy ilość wzrosła czy zmalała jest
mocno dyskusyjne.
Temat ciągle wraca kiedyś analizowaliśmy to dość dokładnie, teraz nie
chce mi się po raz kolejny wszystkiego przytaczać. Ale jak się
rozpatrywało ilość wypadków w ujęciu miesięcznym widać było pewien trend
wzrostu (nie wiem czy dlatego, ze staniały samochody, może benzyna i
więcej kierowców było na drogach, może jeszcze coś innego). Ten trend
wzrostu był wyraźny z miesiąca na miesiąc. W roku gdy wprowadzono
światła, w miesiącach letnich wzrost zauważalnie się zmniejszył.
Oczywiście w ujęciu rocznym to nie było zauważalne, bo zimowe miesiące z
początku roku to skompensowały.
No i ostatnia sprawa, analizując sumę za cały rok i wiązanie tej jednej
liczby, na którą ma wpływ ogrom czynników, z tylko jednym (tak naprawdę
dość drobnym czynnikiem) i jeszcze wyciąganie z tego dość pochopnych
wniosków, jest sporym nadużyciem.
A.
Następne wpisy z tego wątku
- 27.05.10 14:22 WS
- 27.05.10 14:24 Arek (G)
- 27.05.10 14:26 Arek (G)
- 27.05.10 14:44 Arek (G)
- 27.05.10 14:50 Tom01
- 27.05.10 16:00 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 15:53 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 15:55 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 15:50 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 15:03 Axel
- 27.05.10 15:09 Tom01
- 27.05.10 15:10 nemo
- 27.05.10 15:10 Tom01
- 27.05.10 16:10 Sebastian Kaliszewski
- 27.05.10 16:12 Sebastian Kaliszewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- A co mnie to koooorwa obchodzi?
- Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- SAMOCHODY ELEKTRYCZNE: EKOLOGICZNA HIPOKRYZJA CZY EKONOMICZNA GŁUPOTA? | GOSPODARCZE ZERO #21
- Baterie litowe, takie bezpieczne :(
- ładny dzień na cabrio
- chcę od życia czegoś więcej
- zajebał w mur
- Skandal, Emil Rau parkuje pod hipermarketem bez biletu
- o mały włos
- Szuru na uniwersytecie jagielońskim
- skup katalizatorów
- Polska to nadal złodziejski kraj?
- Motodziennik #281 Tesla z VANEM? A Volkswagen inwestuje w silniki spalinowe.
- Jest tu jeszcze CWANIAK?
Najnowsze wątki
- 2024-06-27 Re: Prywatny parking? Pierwsze 10 minut bezplatnie
- 2024-06-27 A co mnie to koooorwa obchodzi?
- 2024-06-28 nawigacja satelitarna
- 2024-06-28 SmartLife/Tuya i osuszanie -- mordowanie z zimną krwią...
- 2024-06-27 położyłem kafelki
- 2024-06-28 Łódź => International Freight Forwarder <=
- 2024-06-28 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-06-28 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-06-28 Sopot => Team Leader E-Commerce for Foreign Markets <=
- 2024-06-28 Warszawa => Senior React Native Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=
- 2024-06-28 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-06-28 Warszawa => Frontend Developer (React) <=