eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPrzekręt z nakazem jazdy na światłach › Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Arek (G)" <a...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przekret z nakazem jazdy na swiatlach
    Date: Thu, 27 May 2010 14:22:41 +0200
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 72
    Message-ID: <htlo6i$a2v$1@inews.gazeta.pl>
    References: <htj265$3u9$1@inews.gazeta.pl> <htj6up$30ug$1@news.ett.com.ua>
    <d...@4...com>
    <htlk4n$p53$1@inews.gazeta.pl>
    <4bfe567a$0$17102$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: fjh83.internetdsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1274962962 10335 83.13.241.83 (27 May 2010 12:22:42 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 27 May 2010 12:22:42 +0000 (UTC)
    X-User: kazik.ucho
    In-Reply-To: <4bfe567a$0$17102$65785112@news.neostrada.pl>
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.1.9) Gecko/20100317
    Thunderbird/3.0.4
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2284132
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2010-05-27 13:24, Tom01 pisze:
    > Arek (G) pisze:
    >> Można by przyjąć, że światła nie mają większego wpływu na wymuszanie
    >> pierwszeństwa na skrzyżowaniu, wjechaniu w drzewo, tudzież inne
    >> wypadki w nocy. Gdyby przyjąć powyższe za sensowne to nie ma większego
    >> sensu analizowanie sumy wszystkich wypadków pod kątem jednego czynnika
    >> jakim są światła. Taka analiza ma na celu tylko i wyłącznie bronienie
    >> z góry założonej tezy.
    >>
    >> Jeżeli chcemy już analizować wpływ świateł, to analizujmy te dane, na
    >> które światła mogą mieć wpływ, czyli wypadki za dnia w miesiącach
    >> letnich i najlepiej w trasie. I jeżeli te by nie spadły to jest jakiś
    >> argument, w przeciwnym wypadku takie wypociny można sobie w buty włożyć.
    >
    > Wyłączanie z ogólnej liczby wypadków niektórych kategorii jest powaznym
    > błędem. ITS w raporcie dla Ministerstwa Infrastruktury wyłączył
    > przykładowe wjechanie na drzewo. A przecież nie wiemy dlaczego taki
    > wypadek wystąpił. Może kierowca się zagapił, rozpraszał się trzymając
    > rękę na kolanie pasażerki, wypadła mu fajka na spodnie, a może oślepiły
    > go światła z naprzeciwka. *Nie wiemy* tak naprawdę. Właśnie wówczas,
    > przy takich pożal się Boże "analizach", występuje to co Pan napisał,
    > wybieranie kategorii wypadków które pasują do z gory założonej teorii.

    Oślepienie światłami w dzień? Na pewno może się zdarzyć ale nie
    przesadzajmy, idąc tym tropem bardziej powinna być zakazana jazda na
    światłach w nocy.

    Światła zostały wprowadzone aby zmniejszyć pewną kategorię wypadków, a
    nie wypadków w ogóle bo to nie jest możliwe. I pod takim kątem powinny
    być badane. Owszem, warto przeanalizować, czy nie mają jakiegoś
    negatywnego wpływu na inną kategorię wypadków.

    Są tacy co twierdzą, że światła w dzień powodują, że nie widzi się
    pieszych czy też drzew. Moim zdaniem jest to nieco naciągane, bo znowu
    idąc tym tropem, bardziej należało by zakazać świateł w nocy.

    Tak przy okazji, jeśli chodzi o pieszych i rowerzystów, jeśli mają
    odblaski, to właśnie dzięki światłom mogą być dużo bardziej widoczni,
    ale to tak na marginesie.

    >> I druga sprawa, podpieranie się przypadkiem Austrii jest zupełnie bez
    >> sensu. Tam jest zupełnie inna kultura jazdy to raz, a dwa na
    >> autostradzie raczej ciężko zaliczyć czołówkę.
    >
    > W tym samym roku wprowadzono nakaz świateł w Polsce, Czechach i Rumunii.
    > We wszystkich trzech krajach ilość wypadków wzrosła. W innym roku w
    > Bułgarii róznież wzrost. W Austrii również wzrost. Z wyjątkiem Szwecji
    > po wprowadzeniu nakazu wszędzie wzrosła ilość wypadków. Nie jest
    > zastanawiająca ta zbieżność?

    I tu pojawia się problem. Nie wiem jak w innych krajach bo tego nie
    analizowałem, natomiast w Polsce to czy ilość wzrosła czy zmalała jest
    mocno dyskusyjne.

    Temat ciągle wraca kiedyś analizowaliśmy to dość dokładnie, teraz nie
    chce mi się po raz kolejny wszystkiego przytaczać. Ale jak się
    rozpatrywało ilość wypadków w ujęciu miesięcznym widać było pewien trend
    wzrostu (nie wiem czy dlatego, ze staniały samochody, może benzyna i
    więcej kierowców było na drogach, może jeszcze coś innego). Ten trend
    wzrostu był wyraźny z miesiąca na miesiąc. W roku gdy wprowadzono
    światła, w miesiącach letnich wzrost zauważalnie się zmniejszył.
    Oczywiście w ujęciu rocznym to nie było zauważalne, bo zimowe miesiące z
    początku roku to skompensowały.

    No i ostatnia sprawa, analizując sumę za cały rok i wiązanie tej jednej
    liczby, na którą ma wpływ ogrom czynników, z tylko jednym (tak naprawdę
    dość drobnym czynnikiem) i jeszcze wyciąganie z tego dość pochopnych
    wniosków, jest sporym nadużyciem.

    A.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: