-
X-Received: by 2002:a17:90b:20b:b0:271:df54:4167 with SMTP id
fy11-20020a17090b020b00b00271df544167mr534083pjb.3.1694080049983; Thu, 07
Sep 2023 02:47:29 -0700 (PDT)
X-Received: by 2002:a17:90b:20b:b0:271:df54:4167 with SMTP id
fy11-20020a17090b020b00b00271df544167mr534083pjb.3.1694080049983; Thu, 07
Sep 2023 02:47:29 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!3.us.feeder.erje.net!feeder.erje.net!usenet.blueworldhosting.com!diablo1.
usenet.blueworldhosting.com!peer01.iad!feed-me.highwinds-media.com!news.highwin
ds-media.com!news-out.google.com!nntp.google.com!postnews.google.com!google-gro
ups.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.sci.inzynieria
Date: Thu, 7 Sep 2023 02:47:29 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <Qn8KM.540446$tTKa.247724@fx10.ams1>
Injection-Info: google-groups.googlegroups.com;
posting-host=2a01:110f:1401:7400:5dc5:6107:6993:59c4;
posting-account=OvpLHAoAAABw4mGhmmXBN7EFlRmDYKCy
NNTP-Posting-Host: 2a01:110f:1401:7400:5dc5:6107:6993:59c4
References: <f...@g...com>
<ud9vdk$qg4$1$Robert_W@news.chmurka.net>
<0...@g...com>
<e...@g...com>
<8...@g...com>
<Qn8KM.540446$tTKa.247724@fx10.ams1>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <c...@g...com>
Subject: Re: Przekładnia koronowa
From: WM <c...@p...onet.pl>
Injection-Date: Thu, 07 Sep 2023 09:47:30 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
X-Received-Bytes: 5295
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:49112
[ ukryj nagłówki ]czwartek, 7 września 2023 o 01:59:46 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):
> On 2023-09-06, WM <cie..> wrote:
> > środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
> >> środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
> >> > środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> >> > > W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> >> > > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> >> > > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> >> > > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> >> > > >
> >> > > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> >> > > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> >> > > >
> >> > > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
> >> > > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
> >> > > powodu.
> >> > >
> >> > > Robert
> >> > Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają
> >> > do siebie.
> >> > https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png W
> >> > przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie
> >> > ma? Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej
> >> > nie przenosi sił poosiowych.
> Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W
Koło walcowe ma siłę tylko promieniową (prostopadłą do osi obrotu), co upraszcza
łożyskowanie.
Koło koronowe ma siłę osiową, tylko wzdłuż osi obrotu, co też upraszcza łożyskowanie.
> ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
> kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?
Masz rację, powinienem napisać przekładnia stożkowa.
> >> Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
zabawkami powaznych zastosowań.
> >
> > Zależy jakie kto ma zabawki.
> > Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
> > https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
40
> Z kształtu zębów wynika samodociskowość.
> https://www.audiworld.com/wp-content/uploads/2011/12
/header2.jpg
>
> Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
> sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.
Może to są sprzęgła przeciążeniowe, albo zapobiegające szybkiemu obracaniu kół w
powietrzu (lub w błocie)?
> > Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
koronowa:
> > - wysokie przełożenie,
> > - łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
> > - bezluzowa praca,
> > - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
> > - brak siły osiowej.
> > https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
gears/
> A jak ze zużyciem samej przekładni?
Pewnie się zużywa nierównomiernie, bo ma zróżnicowane obciążenie (naciski
jednostkowe).
WM
Następne wpisy z tego wątku
- 07.09.23 14:21 J.F
- 07.09.23 16:39 J.F
- 07.09.23 19:41 WM
- 07.09.23 20:42 J.F
- 08.09.23 12:20 WM
- 09.09.23 20:26 WM
- 10.09.23 01:40 Robert Wańkowski
- 10.09.23 13:31 WM
- 12.09.23 19:43 WM
- 12.09.23 19:46 J.F
- 24.10.23 17:14 WM
- 24.10.23 22:07 Konrad Anikiel
- 24.10.23 23:22 Zenek Kapelinder
- 24.10.23 23:50 WM
- 25.10.23 11:55 Zenek Kapelinder
Najnowsze wątki z tej grupy
- most kilometrowy
- kladka Zagorze
- zapora Zagorze
- Rodzaj przekładni planetarnej z
- Zapora Stronie Śląskie cd
- Filtr do pompy ruskiej
- Wyważanie kół rowerowych
- Belka
- Precyzyjne cięcie opony samochodowej
- Nieparzyste dmuchanie
- Klej "samopoziomujący"
- Kocioł CO po raz kolejny
- zapora Stronie Slaskie
- powodz
- Nie atom tylko fotowoltanika i elektroliza
Najnowsze wątki
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF
- 2025-01-03 Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- 2025-01-03 Wrocław => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-03 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-03 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=