  • 281. Data: 2009-07-20 17:42:09
    Temat: Re: Przejscie z analoga na cyfre - boolii
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "greenman" <e...@f...pl> napisał:

    > [...]
    > Mam 400D i zaluje, ze nie poczekalem troche i nie kupilem 5D,
    > bo duzo bardziej wkurza mnie odciecie od szerokiego kata
    > niz bawi dluzsze tele. Nastepna cyfra bedzie u mnie na pewno FF.
    >[...]

    Nie rozumiem... Można na 400D narzekać, ma ten aparat wiele wad, ale zarzut
    że nie ma do neigo szerokiego kąta nie wydaje mi się uzasadniony.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 282. Data: 2009-07-20 17:53:07
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Mon, 20 Jul 2009 18:44:57 +0200, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>
    wrote:

    >Ma tylko jedną wadę. Nośnik na jakim w labie nagrają Ci płytę może
    >spowodować to, że nie uszczęśliwisz cioci Józi. Bo po miesiącu może
    >wykazywać zero danych.
    Tak samo, jak oddając film *nigdy* nie mogłeś być pewny, co z nim
    zrobią. Różnica może zasadnicza, ale efekt finalny podobny.

    >W tym problem, że w omawianym przeze mnie przypadku, nie było mowy o
    >zmianie przyzwyczajeń.
    >Ty wyrzucasz/łeś negatywy po zrobieniu odbitek. Mój ojciec wszystkie
    >ładnie przechowuje. I chciał to nadal robić. Masz inny pomysł na
    >przechowywanie plików niż posiadanie komputera?
    Tak, dać wybrane pliki do naświetlenia na kliszę. Przy kompletnym
    braku ingerencji w plik jest to prawie bez sensu (można jednak zrobić
    wiele ,,darmowych'' ujęć z różnymi ustawieniami i wybrać najlepsze -
    robienie na filmie/slajdzie nie dawało Ci tego), ale może być
    wymuszone przez tzw. czynniki obiektywne.

    Tyle że ta cała dyskusja, moim zdaniem, jest chodzeniem dookoła trzech
    kwestii:
    * tej, że na każdym etapie obróbki cyfrowej potrzebne jest dodatkowe
    wyposażenie, które pliki cyfrowe zwizualizuje, w przypadku filmu
    zdjęcie jest jednak bardziej ,,fizyczne'' i b. często wystarczą tylko
    własne oczy;
    * praktycznego braku doświadczenia z trwałością nośników cyfrowych.
    Tradycyjne zdjęcia/filmy trwają już od ponad stu lat, przetrwały wojny
    i inne zawirowania - dla powszechnie dostępnych nośników cyfrowych
    takiego doświadczenia brak, a właściwie można założyć, że są jednak o
    wiele mniej trwałe (jeszcze nikt nie wykopał na strychu dyskietki ze
    zdjęciami po pradziadku);
    * w przypadku obróbki samodzielnej - obecnie jest taki przepływ
    informacji, że od razu widać niedoróbki własnej obróbki a presja na
    doskonałość jest tak silna, że dobre obrobienie własnych zdjęć może
    być zajęciem straszliwie frustrującym - w analogowym świecie ta
    wymiana była bardziej ograniczona i nie była odczuwalna taka presja.
    Post wątkotwórcy jest dla mnie przykładem takiego problemu - obkupiłem
    się, wypłaciłem na oprogramowanie, a efekty są no ten, tego ...
    (oczywiście w mniemaniu wątkotwórcy). Szczególnie jak porówna się ceny
    dobrego sprzętu analogowego dostępnego teraz za małe pieniądze,
    zapominając przy tym, że aby go kupić kiedyś trzeba było pewnie w
    Polskich realiach sprzedać nerkę ;)
    --
    Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi...
    dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish

  • 283. Data: 2009-07-20 18:29:38
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Bartosz wrote:
    > Ja to rozumiem, sam używam półprofesjonalne body, ale akurat A900 spełnia
    > wymagania autora wątku.

    Moje wymogi spełnia kilka fajnych aut sportowych, a jednak mam trochę
    tańszy samochód :)

    d.

  • 284. Data: 2009-07-20 19:06:51
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-07-20 19:53:07 +0200, Grzegorz Krukowski <r...@o...pl> said:

    > Tak samo, jak oddając film *nigdy* nie mogłeś być pewny, co z nim
    > zrobią. Różnica może zasadnicza, ale efekt finalny podobny.
    Fotografuję już ze 30 lat.
    Uwierz mi.
    Nigdy z labu nie otrzymałem filmu zniszczonego. W czasach analogowych,
    to było po prostu niemożliwe.
    Częściej sam skopałem własny film w ciemni. Choć też raczej nie
    zdarzało się to nagminnie i nigdy na ważnych filmach. Zanim taki ważny
    wymoczyłem robiłem testy chemii. Psułem filmy, a jakże. Testowałem
    różne kombinacje fimy-chemia-sposoby obróbki-sposoby naświetlania.
    Będąc absolutnym amatorem zdanym na łaskę labu, bałbym się czy pliki
    które im oddam z cyfrowego lustra za 3 koła, nie zmniejszą się nagle do
    rozmiarów 2 MPx.

    > Tak, dać wybrane pliki do naświetlenia na kliszę. Przy kompletnym
    Ty wiesz ile to kosztuje? Jaki to ma niby mieć sens?

    > braku ingerencji w plik jest to prawie bez sensu (można jednak zrobić
    > wiele ,,darmowych'' ujęć z różnymi ustawieniami i wybrać najlepsze -
    Nie ma darmowych ujęć. Każde kłapnięcie migawki kosztuje.

    > robienie na filmie/slajdzie nie dawało Ci tego), ale może być
    > wymuszone przez tzw. czynniki obiektywne.
    Mi nie musiało. Ja po prostu potrafię używać aparatu.
    Przy zdjęciach ze statywu jedno ujęcie. Przy reportażu trzy strzały i
    po krzyku.

> [...]
    > wyposażenie, które pliki cyfrowe zwizualizuje, w przypadku filmu
    > zdjęcie jest jednak bardziej ,,fizyczne'' i b. często wystarczą tylko
    Dobrze, że w końcu ktoś to odkrył.

> [...]
    > takiego doświadczenia brak, a właściwie można założyć, że są jednak o
    > wiele mniej trwałe (jeszcze nikt nie wykopał na strychu dyskietki ze
    Dokładnie.

> [...]
    > Post wątkotwórcy jest dla mnie przykładem takiego problemu - obkupiłem
    > się, wypłaciłem na oprogramowanie, a efekty są no ten, tego ...
    Z tym bym polemizował, ale jest w tym sporo racji.

> [...]
    > dobrego sprzętu analogowego dostępnego teraz za małe pieniądze,
    > zapominając przy tym, że aby go kupić kiedyś trzeba było pewnie w
    Bez przesady. Może w czasach komuny. Ale tu padły raczej przykłady z
    połowy lat 90-tych. EOS 3 czy coś w tym stylu. Akurat premierowa cena
    tego korpusu była w dolarach czy innych ojro znacznie niższa
    (przynajmniej dwa jak nie trzy razy) niż jego obecnego odpowiednika 5D
    Mk II.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 285. Data: 2009-07-20 19:10:15
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    greenman wrote:
    > Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał
    >
    > Co to ma do rzeczy? Sa tak samo dobre jak te, ktore Ty zrobilbys z
    > rawa a nie trzeba ich meczyc w szopie - dla niektorych to zaleta.

    możliwe że bym takich gniotów nigdy w życiu nue wyprodukował z RAWa bo moge
    mieć dobry smak.

    no to sie naucz go używać.

  • 286. Data: 2009-07-20 19:11:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    greenman wrote:
    > Użytkownik "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> napisał ..
    >
    > Fakt jest taki, ze ten aparat bardziej pasuje do ludzi
    > ktorzy nie maja czasu na wolanie rawow i w tej roli sprawdza sie
    > wyjatkowo dobrze.

    z D300 też wychodzą dobre JPGi a jka sie chce to można nawet ustawić takie
    podjarane wprost z puszki, tylko po co robić gnioty.

  • 287. Data: 2009-07-20 19:25:31
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <h422lh$s0c$1@inews.gazeta.pl>,
    JA nabazgrał:

    > Nie konsumenckie, to takie co nie można ich w sklepie kupić.
    > Czasami na filmach można zobaczyć w rękach dzielnych amerykańskich
    > żołnierzy. I wyobraź sobie, że one naprawdę istnieją.

    E? Zdaje się piszesz o Toughbookach (i jeszcze jednej ich konkurencji),
    które też w sklepach bywają. A że nie u nas, to nie ma co się dziwić.
    Ale i głupiego Macbooka żeby pomacać musiałem do sąsiedniej wioski
    jechać.

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 288. Data: 2009-07-20 19:31:05
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <h42f8b$sa3$1@inews.gazeta.pl>,
    JA nabazgrał:
    > Nigdy z labu nie otrzymałem filmu zniszczonego. W czasach analogowych,
    > to było po prostu niemożliwe.

    O, to ja nie dalej jak rok temu dostałem. A robię głównie na DSLR...

    --
    2 * linux/kernel/panic.c
    144 for ( ; ; )

  • 289. Data: 2009-07-20 19:46:13
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jester" <j...@t...net.pl> napisał:

    >[...]
    >
    > Pewnie, że wymaga, nic nie jest za darmo. Sęk w tym, że koszty
    > przechowywania slajdów i zdjęć z cyfrówki znam, bo mam do czynienia z
    > jednym i z drugim. W moim przypadku są NIEPORÓWNYWALNE, na korzyść
    slajdów.

    Hmmm... na korzyść slajdów?
    Dysk twardy 1TB to ok. 350zł. Dołóżmy do niego 150zł na w miarę porządną
    zewnętrzną obudowę USB/SATA - mamy razem 500zł. Zakładając wielkość pliku
    jednego zdjęcia na poziomie 20MB wchodzi na niego 50 000zdjęć - wychodzi
    koszt 1 grosza na zdjęcie. Płyta DVD w miarę porządna - 1zł. Wejdzie na nią
    235 zdjęć - zatem koszt 1 zdjęcia to niecałe pół grosza. Załóżmy, ze
    trzymasz dwie kopie na twardych dyskach i trzecią na płycie - koszt wychodzi
    2.5 grosza za zdjęcie. Sądzę, ze ramki do slajdu za taką cene nie kupisz...
    Objętościowo i wagowo też archiwum na twardych dyskach i płytach DVD
    wychodzi dużo mniejsze. Czasowo - nie mam doświadczenia ile przy obecnej
    technice trwa zaramkowanie jednego slajdu - załóżmy, że zachowując
    odpowiednią staranność trwa to 15 s (jeśli założenie jest bzdurne - to mnie
    popraw). Zaramkowanie odpowiednika DVD - 235 zdjęć - będzie więc trwało
    prawie godzinę. W tym samym czasie zdążysz spokojnie nagrać te zdjęcia na
    płytę i zrobić 2 kopie na zewnętzrnych dyskach twardych.Na dodatek podczas
    nagrywania nie musisz przez cały czas siedzieć pzred komputerem -
    zapuszczasz nagrywanie i mozesz sobie iść na pół godziny na kawę - przy
    ramkowaniu slajdów chyba tak się nie da...

    > Nie - nie wymienialiśmy co parę lat - aż taki młody to niestety nie
    > jestem i znam te realia z autopsji.

    Ja też do młodzieniaszkó się nei zaliczam i pamiętam, ze gdy tak z 10 lat
    temu jeździło się na plenerzy często ludzie się chwalili, że właśnie kupili
    sobie lepszą puszkę.

    > Były puszki lepsze i gorsze,
    > trwalsze i plastikowe, i zawsze można było sobie kupić coś z wyższej
    > półki, albo o tym czymś przynajmniej pomarzyć. Ale na pewno analogowe
    > puszki nie starzały się w takim tempie, jak cyfrowe. Co tam się niby
    > miało zestarzeć? Co się miało zużyć?

    Awarie wynikające z zużycia zdarzały się rzadziej - ze względu na mniejsze
    ilości zdjeć robionych tymi aparatami. Ale - ludzie zmieniali puszki, bo
    nowa miała lepszy pomiar swiatła, szybszy AF z większą ilością pól, robiła
    większą ilość klatek na sekundę, obsługiwałą nowe tryby pracy z lampą
    błyskową. Marketingowcy od lat dbali, aby rynek sie zbyt łatwo nie nasycił i
    moze nie szło im to aż tak dobrze jak obecnie, ale w czasach fotografii
    analogowej ludzie też co kilka lat zmieniali korpusy - przynajmniej w tych
    kręgach w których ja się obracałem.

    > Migawka w analogowej jedynce Canona
    > ma chyba taką samą trwałość, jak w cyfrowej. Kiedy ja ją mam zarżnąć?
    > Nie stać mnie na tyle filmów :)
    > Światłomierze się poprawiły? Autofokusy? Bez żartów - mało to żali na
    > nieostre zdjęcia, bo autofokus mierzy gdzieś w kosmosie? Lata upłyną,
    > zanim Canon z hukiem wprowadzi do cyfrówek Eye Control, i to pewnie
    > działające gorzej, niż w 50e, za to trafi tylko exclusive do flagowca za
    > 20 tysięcy (strzelam, nie śledzę cen ;)

    Postęp cały czas następował - zarówno ten rzeczywisty jak i wmawiany przez
    marketingowców - wystarczy zajrzeć do starych roczniko.w czasopism
    fotograficznych z tamtych lat.

> [...]
    > na allegro po jednej drobnej rewolucji w fotografii, która zmiotła
    > kliszaki pod dywan (narty, na których kiedyś uczyłem się jeździć dzisiaj
    > pewnie byłyby zakazane jako niebezpieczne dla życia). Za to pamiętam, że
    > mój EOS 50e kupiony w sklepie - poszedł do ludzi na giełdzie za cenę
    > bardzo podobno do ceny zakupu. To, że dzisiaj można go kupić za 1/100
    > ceny NIC nie znaczy - przejechało się po nim koło historii, czego nie
    > można powiedzieć o eosie 350d, który jest niby dalej cyfrowy i trendy,
    > ale kosztuje po 3 latach pewnie ze ćwierć ceny sklepowej, mimo, że

    A ten EOS 3 teraz robi gorsze niż gdy był wprowadzany na rynek? Z takich czy
    innych pzryczyn po kilku latach od wyprodukowania zarówno korpusy analogowe
    jak i cyfrowe warte są ułamek pierwotnej wartości. Istnieją wyjątki od tej
    reguły, ale bardzo nieliczne (np. wymienione tu pzrez kogoś niektóre modele
    Leici).

    > Zgadzam się. Tylko tak się czasami zastanawiam ile by te korpusy
    > kosztowały, gdyby cyfra się po nich nie przejechała... I wcale mi nie
    > żal tych plastikowych wydmuszek - niech tanieją. Sęk w tym, że te z
    > wyższych półek (wyższych - niekoniecznie NAJwyższych, tam zachowano
    > resztki przyzwoitości za chore pieniądze) były wykonane dużo staranniej,
    > niż ich dzisiejsze cyfrowe odpowiedniki. Bo z założenia NIE MIAŁY
    > skończyć na śmietniku po dwóch latach...

    Nie jestem przekonany. Miałem 3 cyfrowe korpusy Pentaxa (*istD, K10D i
    obecnie K20D) i nie uważam, żeby staranność wykonania czy zastosowane
    materiały były gorsze niż w analogowych lustzrankach AF tej firmy których
    pzredtem używałem - i to wcale nie tych z dolnej półki. Być może gdybym miał
    Canona czy Sony bym narzekał, ale w przypadku Pentaxa jest OK.

    > No to bardzo ładnie z ich strony, serio. Bo przyznaję, że pazerność
    > Adobiego czasami mnie irytuje.

    Cóż - między innymi dlatego trzymam się od lat Pentaxa bo jest to system, w
    którym nie tylko marketingowcy ale i inżynierowie mają sporo do powiedzenia
    przy projektowaniu korpusów. W efekcie niektóre rozwiązania są czasem nieco
    konserwatywne, ale kupując aparat tego systemu można liczyć na sprzęt w
    miarę dopracowany, przyjazny dla użytkownika, nie stwarzajacy w dotknięciu
    wrażenia plastikowej wydmuszki.

    > Bardzo miło to wspominam, i nie wiem, czy kiedyś nie wrócę - bo AŻ TYLE
    > czasu przy powiększalniku nie straciłem, klisza ma tylko 36 klatek :)

    Na to jest recepta - wychodzić na zdjęcia z jedną, małą kartą - nawet 128MB
    daje się jeszcze kupić. Wtedy będziesz oszczędzał klatki podobnie jak na
    analogu:-).

    > Siedzenie przed kompem i cyzelowanie setek nikomu nie potrzebnych zdjęć
    > chociaż sekundę dłużej niż to niezbędne - to po prostu głupota i strata
    > czasu. I jak sobie tak czytam te wątki - to widzę, że im ktoś młodszy -
    > tym mniej mu tego czasu żal. I tym częściej uważa, że to fajne i
    > przyjemne zajęcie, ba - że to zaleta cyfry. Bo mogę sam zrobić to samo,
    > co kiedyś robili za mnie w labie. Żal mi ich, ja nie mam takich
    > traumatycznych przeżyć, przez prawie 30 lat nie porysowano mi ani jednej
    > kliszy, nigdy nic nie zginęło, z odbitek byłem zadowolony, bo nie były
> [...]

    A we moim pzrypadku było różnie - zdarzyły mi się i rysy i użeranie się z
    labem o kolorystykę odbitek. Ale - fakt, też nie pzresadzam z obrabianiem
    zdjeć - robię wszystko w jpg i dopieszczam tylko te, z których planuję
    zrobienie powiększeń na wystawę w formacie 30x45 (mniejszych odbitek prawie
    nie robię) lub naświetlić slajdy (analogowe z plików cyfrowych - dostępne za
    w miarę rozsądne pieniądze projektory multimedialne mają jak na mój gust
    jeszcze zdecydowanie zbyt kiepską jakość)

    > I dlatego - jako że jestem z natury leniwy - prywatnie uważam, że nic
    > nie pobije zwykłych slajdów: wyjmuję, zanoszę do labu, odbieram, tnę,
    > ramkuję (10 minut na kliszę z zegarkiem w ręku) - koniec.

    10 minut na kliszę - czyli 600/36=16.666s/slajd. Z zadowoleniem stwierdzam,
    ze z moim założeniem czasu ramkowania 15s/slajd wiele się nie pomyliłem:-)

    > Przebrane,
    > zatwierdzone, można oglądać. O oglądaniu slajdów pisać nie będę, bo nie
    > ma o czym: co mi może w tej dziedzinie zaproponować technologia cyfrowa
    > w kategorii cenowej "do 350 złotych" - bo za tyle kupiłem rzutnik do
    > slajdów z optyką Leici? Przegapiłem jakiś przełom technologiczny (oprócz
    > lansowanego tutaj oglądania zdjęć z topowej puszki SONY na ekranie
    > telewizora, co do mnie nie bardzo przemawia)?

    Na dzien dzisiejszy - masz rację. Aczkolwiek w warunkach mieszkaniowych przy
    ilości oglądających nie większej niż kilka osób efekt na dużym dobrej klasy
    monitorze jest bardzo przyzwoity. Zdarzyło mi się też widzieć robiące duże
    wrażenie prezentacje na telewizorze LCD - nawet do kolorów nie można się
    było czepiać (ale muszę przy okazji podpytać prezentującego - jak go znam
    posiedział przyu komputerze nad rzygotowaniem plikow do prezentacji na
    ekranie tel;ewizora).
    W przyszłości - mam nadzieję że albo technika projektorów multimedialnych
    albo wielkich, wysokorozdzielczych ekranów LCD rozwinie się na tyle, że
    będzie można odstawić analogowy rzutnik do lamusa. Aczkolwiek... jak patrzę
    na jakosć przeciętnych ekranów masowo sprzedawanych monitorów LCD,
    fascynację przekontrastowanymi, błyszczącymi jak lustro ekranami laptopów
    czy spadek wymagań przecietnego słuchacza muzyki (jeszcze parę lat temu nikt
    nie wyobrazał sobie że można uważać za przyjemniośc słuchanie muzyki z
    mikroskopijnego głośniczka dajacego się zmieścić w kilkucentymetrowej
    obudowie telefonu komputerowego) - zaczynam mieć obawy, czy postęp nie
    będzie polegał na wmówieniu ludziom pzrez marketoidy że taka właśnie jakosć
    obrazu jaką zapewnia rzutnik multiomedialny jest tym, czego od wieków
    ludzkosć pragnęla:-(((.

> [...]
    > labu, kupował nowy film, prosił o założenie, zostawiał stary film do
    > "wywołania plus odbitki z wszystkich dobrych" - i dawał radę. Teraz
    > miałby pod górkę, bo pewnie są laby, w których personel filmu już nie
    > umie wyjąć z aparatu - ale zapytam mamę, ona to dalej stosuje i jakoś
    > nie narzekała specjalnie. Metoda wujka jest na tyle prosta, że trudno
    > wyobrazić sobie prostszą. Nawet cyfrowy odpowiednik "proszę wyjąć kartę
    > i zrobić odbitki z wszystkich dobrych" - niesie za sobą nieporównanie
    > większe ryzyko, bo karty są już za duże na takie ekscesy i mało kogo

    Ten kij ma dwa końce - z drugiej strony każdego stać na oddanie do labu
    karty na której zajęto zdjęciami np. 10% jej pojemności:-)

    > I jeszcze chciałem zapytać: skoro jest tak super, tanio, łatwiej,
    > światłomierze działają, autofokusy ostrzą a autorzy mają pełną kontrolę
    > nad swoimi dziełami bo pokalibrowali monitory - to GDZIE SĄ TE HEKTARY
    > ŚWIETNYCH ZDJĘĆ? Wszyscy dookoła mają aparaty - nikt nie fotografuje?
    > Wszyscy siedzą przed komputerami i nie mają czasu na wyjście gdzieś w
    > pole/na ulicę/gdziekolwiek?
    > Jedyne, co zauważyłem - to to, że w sieci coraz trudniej znaleźć coś
    > sensownego, bo śmietnik się zrobił kosmiczny i nawet gugle nie dają temu
> [...]

    Ależ to normalne. Zwykle wraz ze wzrostem masowości poziom się obniża.
    Wtedy, gdy fotografią zajmowało się np. 1% populacji - byli to ludzie
    rzeczywiscie nią zainteresowani, z których powiedzmy połowa umiała robić
    naprawdę dobre zdjęcia - w efekcie co drugie oglądane zdjecie miało w sobiue
    'coś'. Obecnie gdy fotografią zajmuje się 30% populacji (ostrzegam - liczby
    to tylkko moje oszacowanie - nie szukałem żadnych danych statystycznych,
    więc mogę się znacznie mylić) osób rzeczywiście zainteresowanych i
    utalentowanych jest wśród nich procentowo zmnacznie mniej - więc nawet
    znacznie większa liczba zdjęć wybitnych ginie w masie miernoty.
    Oczywiście to ogólne rozważania i nie w każdej dziedzinie fotografii poziom
    siadł. Akurat w tematyce fotografii którą ja się bawię - makro - technika
    cyfrowa przyniosła ogromny wzrost jakości prezentowanych zdjęć. Zdjęcia,
    które 10 lat temu uważałbym za wybitne obecnie często można uznać jedynie za
    przeciętne, albo wręcz mierne.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 290. Data: 2009-07-20 19:59:36
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

> [...]
    Filmy
    > W Polsce i ogólnie za żelazną kurtyną. Na zgniłym zachodzie, gdzie
    > ceniono czas i umiejętności fotograf bez problemu radził sobie bez
    > własnego laboratorium, a już na pewno nie musiał wywoływać filmów we
    > własnym zakresie.

    Na temat sytuacji w owych czasach na - jak to piszesz - zgniłym zachodzie
    (mam wrażenie, ze część młodzszych uczestników listy może nie do końca
    rozumieć to pojęcie:-) nie podejmuję się dyskutować, gdyż nie wiem jak tam
    w5tedy było - obraz zachodu docierajacy do Polski zza żelaznej kurtyny był
    do.ść wyrywkowy i często wypaczony (w różne strony - w zależności od
    relacjonującego).

    > Zakład fotograficzny w rozumieniu rzemieślniczym rządzi się innymi
    > prawami. I takie ciągle funkcjonują i będą funkcjonować. Ciemnie
    > zmienia się na stanowiska graficzne i już nie raz widziałem, że zdjęcia
    > robi kto inny, a przed monitorem siedzi kto inny.

    Czyli nie zawsze fotograf musi obrabiać sam. Tak jak pisałem - kwestia
    przyjętej organizacji pracy.

    > I odpowiedziałem Ci na to.

    Zauważyłem:-)

    > Dodam jeszcze tylko, że laptop stał się nieodzownym sprzętem
    > fotografa/fotoreportera. Ile razy słyszymy narzekania, na ciężar torby?
    > Tak ze dwa kilo z okładem przybyło. Zupełnie bez sensu.

    Dobrze, ale... narzekania muszą być skierowane pod właściwym adresem. Nie
    pod adresem samej techniki cyfrowej, a tych, którzy zmusili fotografa do
    wożenia laptopa. Przecież można po wyjęciu z aparatu zapakować kartę pamięci
    w kopertę i podobnie jak kiedyś film - wysłać kurierem do redakcji. Nie ma
    żadnych przyczyn technicznych aby tak nie robić. Wręcz nawet byłoby łatwiej
    niż w czasach filmu - karta ze zdjęciami jest mniejsza, bardziej od
    niewywołanego filmu odporna na niekorzystne warunki (zdarzyło mi się uprać
    kartę w pralce w temperaturze 95 stopni - i po wyjęciu i wytarciu ligniną -
    działa dalej)...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)