    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Przejscie z analoga na cyfre - boolii
    Date: Mon, 20 Jul 2009 21:59:36 +0200
    <h3phju$hsj$1@inews.gazeta.pl> <h3pn3l$eu3$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <h3qqgn$k2f$1@inews.gazeta.pl>
    <6ofwvzoed4mu.1pdekfhojmlk$.dlg@40tude.net>
    <h3s7uf$qpg$1@inews.gazeta.pl>
    <dvz80ojofeqk.1xk383wx9fczn$.dlg@40tude.net>
    <h3te5s$osa$1@inews.gazeta.pl> <h3ujvi$kka$1@node2.news.atman.pl>
    <h3v8em$f23$1@inews.gazeta.pl> <h3vi0v$njd$1@node2.news.atman.pl>
    <h3vqgl$5h2$1@news.onet.pl> <h3vs9q$k6e$1@inews.gazeta.pl>
    <h40465$u9m$1@news.onet.pl> <h423q9$483$1@inews.gazeta.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

> [...]
    Filmy
    > W Polsce i ogólnie za żelazną kurtyną. Na zgniłym zachodzie, gdzie
    > ceniono czas i umiejętności fotograf bez problemu radził sobie bez
    > własnego laboratorium, a już na pewno nie musiał wywoływać filmów we
    > własnym zakresie.

    Na temat sytuacji w owych czasach na - jak to piszesz - zgniłym zachodzie
    (mam wrażenie, ze część młodzszych uczestników listy może nie do końca
    rozumieć to pojęcie:-) nie podejmuję się dyskutować, gdyż nie wiem jak tam
    w5tedy było - obraz zachodu docierajacy do Polski zza żelaznej kurtyny był
    do.ść wyrywkowy i często wypaczony (w różne strony - w zależności od
    relacjonującego).

    > Zakład fotograficzny w rozumieniu rzemieślniczym rządzi się innymi
    > prawami. I takie ciągle funkcjonują i będą funkcjonować. Ciemnie
    > zmienia się na stanowiska graficzne i już nie raz widziałem, że zdjęcia
    > robi kto inny, a przed monitorem siedzi kto inny.

    Czyli nie zawsze fotograf musi obrabiać sam. Tak jak pisałem - kwestia
    przyjętej organizacji pracy.

    > I odpowiedziałem Ci na to.

    Zauważyłem:-)

    > Dodam jeszcze tylko, że laptop stał się nieodzownym sprzętem
    > fotografa/fotoreportera. Ile razy słyszymy narzekania, na ciężar torby?
    > Tak ze dwa kilo z okładem przybyło. Zupełnie bez sensu.

    Dobrze, ale... narzekania muszą być skierowane pod właściwym adresem. Nie
    pod adresem samej techniki cyfrowej, a tych, którzy zmusili fotografa do
    wożenia laptopa. Przecież można po wyjęciu z aparatu zapakować kartę pamięci
    w kopertę i podobnie jak kiedyś film - wysłać kurierem do redakcji. Nie ma
    żadnych przyczyn technicznych aby tak nie robić. Wręcz nawet byłoby łatwiej
    niż w czasach filmu - karta ze zdjęciami jest mniejsza, bardziej od
    niewywołanego filmu odporna na niekorzystne warunki (zdarzyło mi się uprać
    kartę w pralce w temperaturze 95 stopni - i po wyjęciu i wytarciu ligniną -
    działa dalej)...

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)