  • 1. Data: 2012-08-19 17:19:25
    Temat: Prowadnica na rolkach
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Zwykle w maszynach (frezarka/tokarka) jest prowadnica stalowa i po niej
    slizga sie element z mocowaniem noza, imadlem itp. A czy gdyby ten
    suport mial ulozyskowanie na rolkach lub kulkach, to nadawalby sie np.
    jako os do obrabiarki? Czy obciazenia sa na tyle duze, ze by sie
    rozlecialo? A moze luzy sa nieuniknione wtedy? Czemu takiego rozwiazania
    nie stosuje sie w obrabiarkach, choc w robotach przemyslowych chyba
    dosyc chetnie.
    Jeszcze jedno, czemu sruby pociagowe nie moga miec normalnego gwintu jak
    w typowych srubach, tylko trapezowy, prostokatny, czy inny wyszukany?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2012-08-19 17:30:09
    Temat: Re: Prowadnica na rolkach
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sunday, 19 August 2012 16:19:25 UTC+1, Pawel O'Pajak wrote:
> [...]
    >
    > jako os do obrabiarki? Czy obciazenia sa na tyle duze, ze by sie
    >
    > rozlecialo? A moze luzy sa nieuniknione wtedy? Czemu takiego rozwiazania

    Stosuje się.

  • 3. Data: 2012-08-19 20:00:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Aug 2012 17:19:25 +0200, Pawel "O'Pajak" napisał(a):
> [...]
    > jako os do obrabiarki? Czy obciazenia sa na tyle duze, ze by sie
    > rozlecialo? A moze luzy sa nieuniknione wtedy? Czemu takiego rozwiazania

    Raczej luzy i ogolnie - osiagane dokladnosci. Obciazenia tam chyba nie sa
    jakies bardo wielkie. Podobnie wrzeciono tokarki ma lozysko cierne, a
    przynajmniej mialo, bo teraz to nie wiem ...

    > Jeszcze jedno, czemu sruby pociagowe nie moga miec normalnego gwintu jak
    > w typowych srubach, tylko trapezowy, prostokatny, czy inny wyszukany?

    Bo normalne sruby maja jeszcze wymog samohamownosci :-)

    Im mniejszy ten kat w srubie, tym wieksza skladowa idzie w uzyteczna sile,
    a mniejsza w bezuzyteczny nacisk.

    J.

  • 4. Data: 2012-08-19 20:49:11
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-08-19 17:19, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    > rozlecialo? A moze luzy sa nieuniknione wtedy? Czemu takiego rozwiazania
    > nie stosuje sie w obrabiarkach, choc w robotach przemyslowych chyba

    Tego nie wiem.

    > Jeszcze jedno, czemu sruby pociagowe nie moga miec normalnego gwintu jak
    > w typowych srubach, tylko trapezowy, prostokatny, czy inny wyszukany?

    Zapewne chodzi tu o samohamownosc gwintu.

    Pzdr

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 5. Data: 2012-08-19 21:07:47
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    v...@i...pl <v...@i...pl> napisał(a):

    > Tego nie wiem.

    > Zapewne chodzi tu o samohamownosc gwintu.
    >
    > Pzdr

    Zapewne nie chodzi o samohamowność. Bo o samochamowności mowy nie ma. Idzie o
    wytrzymałość. Śruba z normalnym gwintem takim jak w śrubach do skręcania
    musiała by być większa. Na dodatek w normalnych śrubach praktycznie nie daje
    się kasować luzów jakie w czasie eksploatacji by się z czasem pojawiły. A w
    trapezowych daje się kasować luz.

  • 6. Data: 2012-08-19 23:15:21
    Od: "v...@i...pl" <v...@i...pl>

    W dniu 2012-08-19 21:07, kogutek pisze:
> [...]
    > wytrzymałość. Śruba z normalnym gwintem takim jak w śrubach do skręcania

    Większa - w ktorym wymiarze? I dlaczego?

    > Na dodatek w normalnych śrubach praktycznie nie daje
    > się kasować luzów jakie w czasie eksploatacji by się z czasem pojawiły. A w
    > trapezowych daje się kasować luz.

    Daje sie.

    --
    venioo -> GG:198909
    "What a wonderful wooooorld!" :)

  • 7. Data: 2012-08-19 23:39:11
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    v...@i...pl <v...@i...pl> napisał(a):

    > Większa - w ktorym wymiarze? I dlaczego?
    Narysuj sobie śrubę pociągową trapezową i zwykłą śrubę. Nakrętki też narysuj.
    Jak sam nie wpadniesz dlaczego to moje pisanie na nic. Możesz jeszcze
    podyskutować z autorami książek z których się uczyłem.

    > Daje sie.

    Nie daje się. Tak napisali w książkach. To że się daje na CNC forum nie znaczy
    że się daje tylko że tam tak napisali. Jak sklepiesz nakrętkę żeby ciasno się
    nakręcała to nie skasowanie luzu tylko sklepanie nakrętki. Wiesz co. Mam
    pomysł. Kup sobie jakąś książkę o obrabiarkach. Idzie się\do księgarni i
    patrzy co jest w książce. Jak kupisz odpowiednią książkę to będziesz tutaj
    ekspertem. W dobrej książce to nie tylko śruby pociągowe będą. Łoża będą
    opisane. Dowiesz się dlaczego tokarka ma z jednej strony pryzmę a z drugiej
    płasko. Łoża z tarciem potoczystym będą opisane. Wrzeciona. Narzędzia też
    będą, znaczy się frezy, wiertła itp.

  • 8. Data: 2012-08-20 01:50:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "kogutek"
    >Kup sobie jakąś książkę

    A Ty, tylko ciągle wędki rozdajesz.
    Kiedy będą ryby? ;-)

    Robert

  • 9. Data: 2012-08-20 02:37:15
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Jak kupisz odpowiednią książkę

    Rzuc prosze jakims tytulem, bo chetnie bym sie douczyl. Mysle o
    zrobieniu tokarki, sporo czesci mozna kupic, ale zanim na powaznie sie
    za to zabiore, to musze sie sporo jeszcze dowiedziec.
    Co do kasowania luzu, to na pewnym aparacie dozujacym bylo to zrobione
    na zwyklym gwincie, natomiast nakretki byly 2 polaczone sprezynami. I
    dozowalo to z dokladnoscia do 0,1 mm3. Oczywiscie sily do popchniecia
    tloczka byly znikome w porownaniu z obrabiarka nawet modelarska.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2012-08-20 10:24:09
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Pawel \O'Pajak\ <o...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > dozowalo to z dokladnoscia do 0,1 mm3. Oczywiscie sily do popchniecia
    > tloczka byly znikome w porownaniu z obrabiarka nawet modelarska.

    Tokarkę chciałbyś zrobić. Nie da się w piwnicy zrobić tokarki innej niż do
    drewna. Możesz sobie darować uczenie się i wydawanie kasy na książki.Jak
    chcesz mieć tokarkę to niestety musisz kupić. Inaczej się nie da.