    From: Konop <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prościutki wzmacniacz się wzbudza - pomocy...
    Date: Sun, 01 Feb 2009 16:19:51 +0100

    Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:

    > j.w. to zamiast koncowki mocy z jakimis cudami mozesz uzyc po prostu prostej
    > komplementarnej pary, z ew. niewielkim offsetem i silne sprzezenie zwrotne
    > calosci. wzmacniacz op. ma dosc duze wzmocnienie zeby 'skorygowac'
    > nieliniowosc tranzystorow bipolarnych.
    >
    > ew. uzyj po prostu mosfetow na wyjsciu, co uprosci uklad.

    Widze, że masz wiele pomysłów na naprawienie całości, za którymi ja
    niestety nie nadążam ;P... A znasz jakieś łatwodostępne MOSFETy, którymi
    można sterować przy tak niskich napięciach?? Żeby jeszcze były w miare
    "komplementarne" ;)... A co do wzmacniacza nieodwracającego - problem
    jest taki, że ten LM nie jest rail-to-rail... I ma duże ograniczenie
    napięcia wyjściowego od strony plusa.. Dlatego eliminuje to tym układem
    z tranzystorem Q3 który przy okazji niestety też obraca fazę:(...

    Ale po kolei - udało mi się coś zdziałać:
    Wszystko opisałem na tej stronie:
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/wzmacniacz.html
    (przewiń na dół)...

    Więc możesz to tam przeczytać od razu oglądając schematy, albo tutaj
    ;)... Wszystko jedno :D...

    Więc zgodnie z zaleceniami wprowadziłem kilka poprawek. Po pierwsze -
    zwiększenie wzmocnienia całości, usunięcie nieszczęsnego kondensatora C1
    100pF. Spowodowało to, że wzmacniacz przestał się wzbudzać, przynajmniej
    na częstotliwości 1kHz. Dla wyższych było gorzej... poza tym - pojawiły
    się pewne zniekształcenia
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/schemat1.gif

    Drugim etapem było dodanie rezystora R9 między B-C tranzystora Q3.
    Wyeliminowało to pewne dodatkowe zniekształcenia, ale niestety, okazało
    się, że wartość tego rezystora powinna być różna dla różnych
    częstotliwości.
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/schemat2.gif

    No więc coś trzeba było z tym zrobić ;).. rezystor o rezystancji
    zależnej od częstotliwości najłatwiej zastąpić kondensatorem ;).. Trochę
    się tego obawiałem ze względu na przesunięcie fazowe... no ale
    spróbowałem i działa dobrze :). Oto schemat:
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/schemat3.gif

    Na koniec - dodałem mały BassBoost ;)... a raczej TrebleKiller ;).. R10
    i C2 są odpowiedzialne za zmniejszenie wzmocnienia dla wyższych
    częstotliwości.
    http://www.konopacki.internetdsl.pl/pk/misc/wzmacnia
    cz/schemat4.gif

    Niby działa dobrze dla wszystkich częstotliwości z pasma akustycznego...
    Parametry by mi odpowiadały... Moje obawy wzbudza jednak pewna mała
    rzecz - czy ten układ nie będzie zbyt wrażliwy na zmianę parametru Beta
    tranzystora Q3?? Trochę się obawiam, że ten układ wokół tranzystora nie
    jest zbyt pewny :/.. Więc nie wiem, co poradzisz?? Zmienić strukturę
    tego układu na jakiś prostszy, czy może zostawić tak jak jest i niech
    śmiga?? Nie ukrywam, że uproszczenie układu poprzez wywalenie jednego
    stopnia, zastosowanie MOSFETów i redukcję całego sterowania byłoby mi na
    rękę, ale chciałbym po prostu złożyć to z części dostępnych w okolicy
    ;)...

    Pozdrawiam
    Konop