    From: Michal Kleczek <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Date: Thu, 05 Aug 2010 21:05:04 +0200

    Sebastian Biały wrote:

    > Być może to nie są dziedziny w których wiedza deaktualizuje się w dniu
    > publikacji, a sporo wiedzy informatycznej tak ma.

    Tyle, ze to akurat nie ta wiedza, ktora sie zdobywa na _dobrych_ studiach
    informatycznych. Czy zdezaktualizowano juz matematyke dyskretna,
    programowanie liniowe, czy tez metody numeryczne?

    > A uczelnie mają
    > bezwładność ogromną.

    Tylko z punktu widzenia kogos, kto od uczelni wymaga ksztalcenia na poziomie
    kursu "Przygotowanie do uzyskania kolejnego certyfikatu z kolejnego
    frejmorka w kolejnym modnym jezyku programowania".

    > W dodatku podstawy informatyki mają taką szczególna
    > cechę że matematyka jest relatywnie prosta w porównaniu do np.
    > elektroniki.

    Dobre...

    > Więc i hobbystów wiecej.

    > Nie. Dyplom swiadczy np. o tym że student miał wystarczająco dobra
    > ochornę finansową ze strony rodzicow aby je zakończyć. Niektórzy dobrzy
    > potencjalnie informatycy może nie mają tej szansy.

    Ojoj - zapachnialo socjalem?
    Znalem przynajmniej kilka osob, ktore bez wsparcia rodzicow (a nawet
    wspierajac rodzicow) skonczyly 5letnie studia informatyczne na PW.

    > Albo inaczej: że
    > student był na tyle słaby że w czasie studiow żadna firma go nie
    > odessała.

    Firma odessala studenta przed dyplomem i nie zalezalo jej, zeby ten zdolny
    student skonczyl studia? Co to za firma, ktora takich matolow w HR
    zatrudnia? Zreszta - jezeli student na to poszedl, to moze wcale nie byl
    taki madry...

    > Itd. naprawdę uważasz że tylko kończący studia informatyczne
    > mają wiedzę?

    Wiedze informatyczna? No... maja (statystycznie oczywiscie) wieksza niz np.
    absolwenci nauk politycznych.

    > Oni mają *jakąś* wiedzę, niekoniecznie do końca przydatna w
    > pracy i niekoniecznie najlepszą na świecie.

    Oczywiscie. Nikt nie twierdzi, ze dyplom jest _jedynym_ kryterium przyjecia
    do pracy.

    > Dymplo o czymś świadczy. Nie wiem tylko czy akurat w tym czymś zawarta
    > jest wspólna część z oczekiwaniem pracodawcy.

    Niewatpliwie zalezy jaki to dyplom. Jest roznica pomiedzy MIT i "Wyzsza
    Szkola Informatyki Ekonomiki Stosowanej i Prawa" czy inna tego typu.
    Na szczescie pracodawcy nie sa debilami i nie jest im wszystko jedno.

    --
    Michal