  • 31. Data: 2011-11-08 11:35:20
    Temat: Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Artur Stachura" <k...@p...onet.eu> napisał w wiadomości
    news:slrnjbi0kg.2r7.koot@localhost.localdomain...
    > Dokładniej, to w ośmiobitowych Commodore byl procesor MOS Technology
    > 6502 albo (w C64) 6510. C128 miał, tak jak piszesz, jeszcze Z80 i

    Nie wszyscy wiedzą, że 6510 miał sprzętowy myk, pozwalający mu fizycznie
    zaadresować nawet 512 kB pamięci.
    Oczywiście, nie naraz, lecz w bankach, 6510 miał dodatkowy port sprzętowy do
    bankowania pamięci, co w 6502 realizowane było dodatkowymi układami.
    Oryginalny C64 adresuje ok. 90 kB RAM, C128(D) 128 z rozszerzeniem do 512,
    ja mam moduł 256kB.

    > dzięki temu możliwość uruchomienia CP/M. Procesory Motoroli
    > (16-bitowe) pojawiły się dopiero w Amidze.

    Ale mi coś po głowie chodzi, że MOS i Motorola, były bardziej ze sobą
    powiązane, niż przez fakt, że obie tłukły procki...

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 32. Data: 2011-11-08 11:38:02
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Tue, 8 Nov 2011 12:22:25 +0100, "Araneus Diadematus"
    <w...@c...pl> wrote:

    >Użytkownik "kk" <...@...pl> napisał w wiadomości

    >Dokładniej - MOS Technology. Motorola była w Amidze.
    >Firmy te miały jakiś związek ze sobą, ale nie pamiętam teraz jaki.
    >Podtrzymuję jednak Z80 w Commodore. Twój ruch :)

    MOSy zaprojektowali ,,uciekinierzy'' z Motoroli, którzy zaprojektowali
    Motkę 6800:

    http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6501
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 33. Data: 2011-11-08 11:49:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Tuesday, November 8, 2011, 11:54:15 AM, you wrote:

    [...]

    > 8088 daje się przełączyć w tryb 8080, ale wtedy traci się bardzo dużo,

    Jesteś pewny? Bo z tego co pamiętam, to była straszna kupa z tym. I w
    praktyce to nie działało. Na pewno można było przełączać klona 8088 -
    procesor NEC V20:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/NEC_V20

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 34. Data: 2011-11-08 11:55:52
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > MOSy zaprojektowali ,,uciekinierzy'' z Motoroli, którzy zaprojektowali
    > Motkę 6800:

    Ano tak. Acz mój zwrot tyczył tego, co zacytowane jw. :)
    Wyjaśnienie jednak już padło - C128 ma dwa procki, 8500 (mutacja 6510) i
    Z80.

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

  • 35. Data: 2011-11-08 12:54:55
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Tue, 8 Nov 2011 12:31:19 +0100, Araneus Diadematus <w...@c...pl>
    wrote:

    > Użytkownik "Artur Stachura" <k...@p...onet.eu> napisał w wiadomości

    > Coś mi się wzięło obiło o oczy, że 6502 nie był całkowicie odłączany przy
    > CP/M, że pośredniczył w operacjach dyskowych. Jeśli to prawda, można to
    > uznać za jeden z pierwszych kompów wieloprocesorowych, sprzętowo
    > "wielozadaniowych" :)

    To jeszcze nic. Do ośmiobitowego Atari (też z procesorem 6502) była
    stacja dysków Indus, która miała sterownik na Z80. CP/M był
    uruchamiany na procesorze stacji dysków. A dzisiaj ludzie ekscytują
    się robieniem obliczeń z użyciem procesora karty graficznej...

    --
    Artur Stachura

  • 36. Data: 2011-11-08 13:10:23
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Tue, 8 Nov 2011 12:35:20 +0100, Araneus Diadematus
    <w...@c...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Ale mi coś po głowie chodzi, że MOS i Motorola, były bardziej ze sobą
    > powiązane, niż przez fakt, że obie tłukły procki...

    Według Wikipedii: procesor 6501 zaprojektowali dla MOS Technology
    twórcy procesora 6800, którzy odeszli z Motoroli, gdy nie pozwolono
    im pracować nad tańszą wersją tego układu. Ponieważ 6501 był zgodny z
    6800 (można go było włożyć w miejsce 6800), Motorola wytoczyła
    proces. Dlatego 6502 (w zasadzie był to ten sam układ co 6501) miał
    już wyprowadzenia niezgodne z prockiem Motoroli.

    --
    Artur Stachura

  • 37. Data: 2011-11-08 13:13:57
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.11.2011 12:49, schrieb RoMan Mandziejewicz:
> [...]
    >
    > Jesteś pewny? Bo z tego co pamiętam, to była straszna kupa z tym. I w
    > praktyce to nie działało. Na pewno można było przełączać klona 8088 -
    Kupa była, bo był podobno tylko "trochę kompatibilny". Gdzieś mam
    jeszcze instrukcję budowy komputera szachowego właśnie na 8088 w tym
    "simple mode" chyba z 1983 czy 1984 roku. Czy w praktyce działało to nie
    wiem, ale teoretycznie tak ;-).

    Waldek

  • 38. Data: 2011-11-08 13:14:09
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Artur Stachura pisze :

> [...]
    > uruchamiany na procesorze stacji dysków. A dzisiaj ludzie ekscytują
    > się robieniem obliczeń z użyciem procesora karty graficznej...

    Tak samo miał ZX Spectrum ze stacją FDD3(000)
    Stacja miała własny procek Z80 i 64kB RAMu.
    Gdy pracowała jako stacja, działał tam tylko program obsługujący transfer,
    gdy odpalało się CP/M role się odwracały - system działał na procku stacji,
    a trumienka służyła jedynie jako terminal.

    Sławek
    --
    ________ Q:How many WASP Princesses does it take to screw in a light bulb?
    _/ __/ __/ A:What?! And ruin my nails???

  • 39. Data: 2011-11-08 13:15:59
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.11.2011 12:16, schrieb Cezar:

    > No mozna ... ale sprzet na ktorym to pracuje to czysty klon XT. Nie
    > wydaje mi sie ze watkotworca bedzie chcial uzywac trybu 8080

    Nawet nie dało by się. Za ch... nie wystartuje. W 8080 nie działają
    rejestry offsetu. Zresztą nie wiem, dlaczego ta skrzynia ma mieć 4MB
    pamięci. Bankowania chyba nie ma, a 8088 potrafił adresować tylko ciut
    powyżej 1MB (z trickiem).

    Waldek

  • 40. Data: 2011-11-08 13:25:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Tuesday, November 8, 2011, 2:13:57 PM, you wrote:

> [...]
    > jeszcze instrukcję budowy komputera szachowego właśnie na 8088 w tym
    > "simple mode" chyba z 1983 czy 1984 roku. Czy w praktyce działało to nie

    Waldku, z całym szacunkiem - jestem pewny, że w ostatniej chwili
    zrezygnowano z wbudowywania trybu zgodności z 8080 w 8086/8 i
    pozostały jedynie szczątkowe możliwości oraz wszystkie ograniczenia w
    trybie 8086, które wynikły z początkowej decyzji o zgodności :(

    Natomiast na pewno NEC V20 miał tryb zgodności z 8080 - udało mi się
    nawet uruchomić jakiś CP/M na Mazovii 1016.3T. NEC V20 był dokładnie
    pinozgodny z 8088.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl