  • 41. Data: 2011-11-08 13:27:12
    Temat: Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Waldemar,

    Tuesday, November 8, 2011, 2:15:59 PM, you wrote:

    > Nawet nie dało by się. Za ch... nie wystartuje. W 8080 nie działają
    > rejestry offsetu. Zresztą nie wiem, dlaczego ta skrzynia ma mieć 4MB
    > pamięci. Bankowania chyba nie ma, a 8088 potrafił adresować tylko ciut
    > powyżej 1MB (z trickiem).

    Fizycznie nie potrafi - brak linii A20. Tylko logicznie potrafi
    ustawić rejestry na adresy łącznie ponad 1M.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 42. Data: 2011-11-08 13:44:12
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.11.2011 14:27, schrieb RoMan Mandziejewicz:

    > Fizycznie nie potrafi - brak linii A20. Tylko logicznie potrafi
    > ustawić rejestry na adresy łącznie ponad 1M.

    Masz rację. Niektóre programy używały "wrap mode" i dlatego następne
    wersje PCta miały wyłączalny A20 przez interface klawiatury. Chyba żyje
    to do dziś.

    Waldek

  • 43. Data: 2011-11-08 13:45:42
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.11.2011 14:25, schrieb RoMan Mandziejewicz:

    > Waldku, z całym szacunkiem - jestem pewny, że w ostatniej chwili
    > zrezygnowano z wbudowywania trybu zgodności z 8080 w 8086/8 i
    > pozostały jedynie szczątkowe możliwości oraz wszystkie ograniczenia w
    > trybie 8086, które wynikły z początkowej decyzji o zgodności :(
    >
    > Natomiast na pewno NEC V20 miał tryb zgodności z 8080 - udało mi się
    > nawet uruchomić jakiś CP/M na Mazovii 1016.3T. NEC V20 był dokładnie
    > pinozgodny z 8088.

    Tu też masz rację. Ale procesor kolegi wątkotwórcy jest kompatybilny z
    V20 i też ma 8080 mode. 8088 ma min mode/max mode, to chyba właśnie te
    pozostałości.

    Waldek

  • 44. Data: 2011-11-08 17:55:22
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-08 12:08, Artur Stachura pisze:

    > Można jeszcze spróbować FreeDos - darmowy i ze źródłami, do kompletu sporo
    > narzędzi.

    Generalnie karty eth mogę spróbować poszukać w tym samym źródle, tyle że
    nie bardzo mam jak wgrać system. Jedyny sposób to napęd 5,25", ale nawet
    jakbym dorwał nośnik, to nie mam go jak zapełnić. Wspomoże ktoś
    pomysłem, jak można coś z zewnątrz wgrać?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 45. Data: 2011-11-08 17:56:27
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-08 11:35, Artur Stachura pisze:
    > ... a robiło się to poprzez uruchomienie specjalnego programu.
    >
    > Dla wątkotwórcy - poszukaj na dysku programu park.com albo
    > shipdisk.exe - te były chyba najpopularniejsze.

    Dziękuję, raczej bym o tym nie pamiętał, a z pewnością się przyda. :)

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 46. Data: 2011-11-08 18:00:05
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-08 10:58, Cezar pisze:

    > przecie to 16 bitowy procek... choc szyna danych zredukowana do 8 bitow...

    Tak, sam potem zauważyłem, jaką głupotę(y) palnąłem. ;) Przepraszam.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 47. Data: 2011-11-08 18:02:33
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2011-11-07 23:12, Bartosz Derleta pisze:
    > W dniu 2011-11-07 21:59, Grzegorz Kurczyk pisze:
    >
    > B/W działa, po przełączeniu w kolor nie - co może być przyczyną? Inna
    > modulacja dostosowana do ówczesnych monitorów, a nie TV?

    Poprawka.

    Pomimo przełączenia przełącznikiem na śledziu w B/W, pewne aplikacje
    (pewnie ładujące dodatkowe sterowniki) nadają kolor w composite. W
    dodatku, gry (te kilka jakie tam jest) działają w trybie Hercules.

    Teraz to już nic nie rozumiem ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 48. Data: 2011-11-08 18:33:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Sławomir,

    Tuesday, November 8, 2011, 2:14:09 PM, you wrote:

    > Tak samo miał ZX Spectrum ze stacją FDD3(000)
    > Stacja miała własny procek Z80 i 64kB RAMu.
    > Gdy pracowała jako stacja, działał tam tylko program obsługujący transfer,
    > gdy odpalało się CP/M role się odwracały - system działał na procku stacji,
    > a trumienka służyła jedynie jako terminal.

    Meritum też miał w stacji dysków drugi procesor i pamięć. No i wtedy
    działało wszystko, co potrzeba - TRS-DOS z pełnym BASICiem Microsoftu
    i CP/M.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 49. Data: 2011-11-08 19:50:32
    Od: philips <p...@o...pl>

    > MOSy zaprojektowali ,,uciekinierzy'' z Motoroli, którzy zaprojektowali
    > Motkę 6800:
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/MOS_Technology_6501

    To podobnie jak z Zilogiem i jego Z80. Zaprojektowali go uciekinierzy z
    Intela po zaprojektowaniu 8080 - kiedyś, gdzieś to wyczytałem.

  • 50. Data: 2011-11-08 19:53:27
    Od: philips <p...@o...pl>

    A się Towarzystwu wzięło na wspomnienia... :-) Trochę OT, ale ostatnio
    zadałem pytanie młodym współpracownikom w firmie: "Co to był covox?".
    Oczywiście nie mogli zaglądać do internetu - nikt nie wiedział...
    Przypuszczam, że na tej grupie poza "dinozurami" :-) też mało kto z
    młodych będzie wiedział...