    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    <m5cvkv$9i0$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <m5d4bd$4sd$1@dont-email.me>
    <m5d5ls$s53$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <m5d76v$fts$1@dont-email.me>
    <m5d7p6$3vv$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <m5d864$jdq$1@dont-email.me>
    <m5fb3e$aer$1@portraits.wsisiz.edu.pl> <m5fosr$qdb$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m5gc57$5kr$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m5ivni$6m2$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m5j1vf$dat$1@dont-email.me>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <m5j5c1$mm2$1@dont-email.me>
    <547d3110$0$21552$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <547dd42e$0$2639$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <547dfd77$0$21563$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <m5l9r3$f32$1@node1.news.atman.pl>
    Date: Tue, 2 Dec 2014 22:54:29 +0100

    Pan Jakub Rakus napisał:

    > Przy samym "rysowaniu" elementu, cy nawet jakiejś bardzo złożonej
    > konstrukcji faktycznie używa się kilku-kilkunastu kolorów i to
    > wystarczy, ale współcześnie profesjonalne projektowanie zaczyna się
    > od modelu 3D, z którego potem generuje się płaskie rzuty, często
    > tylko jako dokumentacja do szuflady, bo obrabiarki też tworzą w 3D.

    No właśnie, o tym, to ja pisałem w poprzednim akapicie. Program CAD,
    to system robiący w geometrii analitycznej -- przelicza sobie te
    wszystkie współrzędne i robi nam co potrzeba. Wśród tych przekształcań
    jest i zamiana modelu 3D na obraz 2D. Ale to nie to samo, co robi karta
    graficzna z akceleratorem przy strzelaniu z pepeszy do zombiaków. Karta
    robi to szybko, za to główny procesor dokładnie i wiarygodnie -- tak,
    by przekształcone dane pozostały, a nie tylko pokazały się na ekranie
    i gdzieś uleciały.

    Dzieją się też w kartach różne CUDA, które pozwalają na korzystanie
    z procesora GPU Nvidia do numerycznych obliczeń. Ale AutoCAD chyba
    z tego nie korzysta. Kiedyś banki robiły w ten sposób różne symulacje
    (chyba liczyli jak by tu najlepiej przerolować resztę świata) i nawet
    zamawiali do tego karty graficzne bez wyjśćia na monito, wkładali ich
    po kilka do jednego peceta.

    > Ale jak się okazuje przy tworzeniu w 3D potrzebne jest...

    > i nie po to, żeby projektantowi taka wizualizacja miała w czymkolwiek
    > pomóc, bo do tego wystarczy te kilka kolorów (swego czasu rzeźbiłem w
    > robocie w Inventorze i 5 kolorów dla konstrukcji złożonej z około 100
    > elementów było dla mnie aż nadto). To jest NIEZBĘDNE, gdy przylezie
    > kierownik z marketingu i powie, że on MUSI klientowi pokazać jak będzie
    > wyglądać finalny produkt, tak żeby się klient na miejscu poszczał z
    > radości i zamówił pierdylion sztuk.

    Też nie do końca tak. Jak przyjdzie kierownik, to chwilę pokrzyczy
    i zaraz sobie pójdzie. W monitor ledwie co spojrzy. A zresztą, co on
    sie zna na kolorach. Klient też nie będzie się w to gapił, zresztą
    lepiej takiego na warstat nie wpuszczać. Pokaże mu się na monitorze
    (lub telewizorze, a jeszcze lepiej rzutniku) w sali konferencyjnej.
    Nikogo tam nie obchodzi, by kolory były wierne, wązne, by były ładne.
    A to zawsze podkręcić można.

    Znajomi mają drukarnię i studio graficzne przy niej. Zresztą dobrzy
    fachowcy, po porządnych studiach poligraficznych, a nie jacyś
    przyuczeni do tłuczenia etykietek na jabole. Jak kupują monitory,
    to takie po pięć tysięcy. A ja im czasem tłumaczę, że one im po nic.
    Bo kilent przeważnie chce mieć aple w kolorze PANTONE-ileś, logo
    i liternictwo w innym dobrze opisanym pantonie, a zdjęcia, to już
    dają wyfotoszopowane po swojemu. Na tych monitorach, to se najwyżej
    można na skończone dzieło popatrzeć, ale broń Boże coś zmieniać
    w kolorach w stosunku do tego, co było suwakami wycmykane przy
    składaniu do kupy. Więc co kogo obchodzi jak monitor oddaje kolory?
    Ważnie, że offset wydrukuje dobrze.

    --
    Jarek