  • Data: 2014-12-07 14:43:24
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to> szukaj wiadomości tego autora

    On 12/02/2014 08:47 AM, Atlantis wrote:

    > A jaka długa była magistrala?

    Za czasów swojej świetności, to i z 10-15m (kawałek na dworze), chwilami
    nawet w topologii Y.
    Ale nawet wtedy zdarzało się, że niektóre pomiary były gubione.
    Parę razy podchodziłem do zmian okablowania czy topologii, ale w
    zasadzie nic to nie zmieniło w kwestii okazjonalnych problemów.
    Później dystans się skracał aż zostało ze 20cm. Na koniec wyrzuciłem to
    wszystko bo więcej z tym było kłopotów niż pożytku.

    > Bo ja w żadnym razie nie zamierzam używać
    > tego w roli głównego medium transmisyjnego. Po prostu chciałbym lokalnie
    > podłączać do modułu kilka czujników temperatury (np. dwa wewnątrz
    > budynku + jeden na zewnątrz) na kablu o długości < 10 m.
    > Żadnych innych układów wykonawczych nie planuję podłączać za pomocą 1-wire.

    Ale układy wykonawcze będą coś robiły pewnie na podstawie pomiarów, a
    jak te znikną, to tu też będziesz mieć problem.

    > Przypadkiem nie jest to szczytowy pobór mocy, w momencie nadawania
    > czegoś na magistralę?

    Nadawanie: 150mA, odbiór 120mA, uśpienie ma dopiero znacząco mniejszy
    pobór prądu (z tym 0.5W przesadziłem, ale to i tak sporo).

    > W obecnej koncepcji jest ono zbędne. Bo jeśli nie będzie prądu, nie
    > będzie też działało światło, którym układ ma sterować. Pozostaje co
    > prawda (m.in.) kwestia logowania temperatury, jednak tutaj musiałbym też
    > zapewnić zapasowe zasilanie reszcie niezbędnej infrastruktury (switche i
    > router, serwer Graphite'a zapisujący dane). Raczej gra niewarta świeczki...

    Jak masz serwerek, który zbiera dane, to już dla niego powinieneś mieć
    jakiegoś ups-a, żeby mu choćby zapewić możliwość czystego shutdownu. Bo
    całe sterowanie może się rozjechać jak po którymś braku prądu znajdziesz
    śmieci w danych. Poza tym jak to jest do domku, to pewnie i tak
    przydałby się ups do kotła czy jakiejść pompy.

    > To fakt, jednak wtedy trzeba zrezygnować z zalet jakie niosą moduły w
    > stylu RFM69 (adresowanie, kontrola błędów, wykrywanie kolizji,
    > szyfrowanie AES).

    No to tak jak pisałem wcześniej - możesz zrobić samemu takie moduły
    nawet z zasilaniem bateryjnym czy ogniwem słonecznym +
    akumulatorek/supercap - wystarczy na wysłanie danych raz na jakiś czas
    'w ciemno'. Wifi niestety się do tego nie nadaje.
    A akumulatorek + ogniwo słoneczne, to teraz można kupić w każdym sklepie
    za kilka zł pod postacią lampki solarnej do ogrodu,
    Mógłbyś sobie nawet zrobić tak farmę lampko-czujników :-)

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg