    Date: Tue, 02 Dec 2014 08:47:19 +0100
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności

    W dniu 2014-12-02 00:26, Marek Wodzinski pisze:

    > problemy, których nie dało się przezwyciężyć zmianą topologii czy
    > czujników. Po prostu czasem przestawało działać (znikały pojedyncze
    > czujniki czy układy wykonawcze, czasem cała magistrala była pusta).

    A jaka długa była magistrala? Bo ja w żadnym razie nie zamierzam używać
    tego w roli głównego medium transmisyjnego. Po prostu chciałbym lokalnie
    podłączać do modułu kilka czujników temperatury (np. dwa wewnątrz
    budynku + jeden na zewnątrz) na kablu o długości < 10 m.
    Żadnych innych układów wykonawczych nie planuję podłączać za pomocą 1-wire.

    > Osobiście skłaniałbym się do zrobienia włączników i czujników
    > bezprzewodowych (433 lub 868MHz) zasilanych z baterii. Włączniki mogą
    > w sumie nawet same się zasilać :-)

    O czymś takim myślałem na początku, teraz jednak skłaniam się ku
    skromniejszemu rozwiązaniu - lokalny moduł sterujący lokalnym światłem i
    odczytujący lokalne dane. Oczywiście nie twierdzę, że wszystko ma się
    opierać na Ethernecie. Odleglejsze moduły mogą równie dobrze pracować na
    modułach RF, a elementem integrującym całość będzie jakaś "centralka" na
    linuksowej płytce.

    > I co do zasilania - po jakimś czasie stwierdzisz, że te wszystkie
    > ethernety za dużo prądu ciągną (sam ENC zjada ok. 0.5W), rodzi to

    Przypadkiem nie jest to szczytowy pobór mocy, w momencie nadawania
    czegoś na magistralę?

    > problem z zasilaniem awaryjnym

    W obecnej koncepcji jest ono zbędne. Bo jeśli nie będzie prądu, nie
    będzie też działało światło, którym układ ma sterować. Pozostaje co
    prawda (m.in.) kwestia logowania temperatury, jednak tutaj musiałbym też
    zapewnić zapasowe zasilanie reszcie niezbędnej infrastruktury (switche i
    router, serwer Graphite'a zapisujący dane). Raczej gra niewarta świeczki...

    > grzaniem się (ENC w większości wypadków wymaga radiatora do stabilnej
    > pracy)

    Hmm... Zbudowałem już kilka układów wykorzystujących ENC28J60 we
    wszystkich wersjach obudowy, za wyjątkiem MLF. Niektóre z nich były (i
    są) testowane od kilku miesięcy. Fakt - obudowa układu jest lekko ciepła
    przy dotyku, ale na tym się kończy. Nie parzy, nie nadtapia plastikowej
    obudowy itp. ;) Nie zaobserwowałem też żadnych problemów ze
    stabilnością. Żaden z układów nie zresetował się sam z siebie, nie
    zawiesiła się komunikacja itp.
    Poza tym w układzie o którym mowa zastosuję raczej W5100 lub W5500.

    > to możesz kupić jakąś stację pogodową i z niej użyć czujników -
    > nadają na 433MHz, protokoły są w większości rozpracowane, tylko
    > używać. Ja u siebie nawet odbieram czujniki ze stacji sąsiada, więc i
    > na tym można oszczędzić lub poszerzyć zakres monitorowania :-)

    To fakt, jednak wtedy trzeba zrezygnować z zalet jakie niosą moduły w
    stylu RFM69 (adresowanie, kontrola błędów, wykrywanie kolizji,
    szyfrowanie AES).