  • Data: 2014-12-02 00:59:40
    Temat: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

    "Dykus" <d...@s...wp.pl> wrote in message
    news:m5i793$rqk$1@node2.news.atman.pl...

    > Tak, choć impulsowe z niskim ESR też mogą sobie nie radzić. Zwykle
    > producenci już na pierwszej stronie informują, że:
    > "Stable with low ESR ceramic capacitors".

    Tak, spotykam się ostatnio z takim zdaniem w datasheetach często.

    > Nie, nie drążyłem aż tak problemu, choć nie wykluczone, że piszą o tym w
    > książkach z fizyki do technikum. ;)
    > "It is a common phenomenon of high-dielectric products to have a
    > deteriorated amount of static electricity due to the application of DC
    > voltage.
    > Due caution is necessary as the degree of deterioration varies depending
    > on the quality of capacitor materials, capacity, as well as the load
    > voltage at the time of operation."

    Ciekawe to jest, może jak się będę nudził to podrążę temat głębiej...

    > CH1 - X5R 10uF 25V 1206
    > CH2 - tantalowy SMD 10uF (prawdopodobnie 16V)
    >
    > Oba elementy naładowane do 15V i przełączone na rozładowanie w tej samej
    > chwili. Przebieg zielony MATH pokazuje różnicę pomiędzy przebiegami.
    >
    > Przebieg całości:
    > http://dykus.republika.pl/NewFile27.bmp
    >
    > I zbliżenie początku:
    > http://dykus.republika.pl/NewFile26.bmp
    >
    > I na zakończenie kapitalny artykuł, który dostałem kiedyś od kolegi:
    > http://www.edn.com/design/analog/4416466/1/Signal-di
    stortion-from-high-K-ceramic-capacitors

    Fajny artykuł, dzięki! Wyślę go mojemu koledze który krytykował
    mnie że w ostatniej fazie projektu nie wymieniłem wszystkich tantali
    na ceramiczne - ja argumentowałem że płytka przeszła już wszystkie
    testy, teraz za późno na taką dużą zmianę... widzę że warto było być
    ostrożnym :-)

    > I jak, przekonany? ;) Pozostaje mi przedstawić swoją ofertę na
    > kondensatory tantalowe... ;)

    Nie tyle przekonany co bardziej w szoku - gęba mi na stół opadła...
    Prędzej bym się po elektrolitach w RC spodziewał niespodzianek
    niż po ceramicznych...