    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Proces bootowania windows CE z okolic wersji 2
    Date: Fri, 5 May 2017 17:26:22 +0200

    On 5/5/2017 12:21 PM, Adam Wysocki wrote:
    > Pytanie jaką przewagę będzie miał ten bootloader, przystosowany do WinCE,
    > nad innym, generycznym bootloaderem... inicjalizacja sprzętu? Kernel i tak
    > wszystko inicjalizuje po swojemu...

    bootlader ma umozliwić wybór kernela do bootowania. Cos jak lilo/grub.
    Dodatkowo powinien ten kernel czytać z filesystemu, więc musi miec
    wsparcie. uboot ma odpowiednie zabawki do tego, ale wiem też ze nie ma
    sterownika *tego* framebuffera i wymaga to po mojej stronie rzeźby.

    > Ok, teraz jasne. Chociaż bardzo bym się zdziwił gdyby umiał bootować np.
    > z karty CF. Tam nie ma dużo miejsca żeby dorzucać funkcje, które nie będą
    > wykorzystane :)

    Niektóre zabawki tego typu, jesli się przytrzymało jakiś przycisk przy
    właczeniu, starały sie na wczesnym etapie startu odpalić .exe z CF. Inne
    podczas pracy CE robiły to po wciśnieciu czegoś magicznego. Miałem
    nadzieję że to ustandaryzowane jest, ale pewnie nie ;)

    > Wiem że goście od portów na Jornadę (JLime, hpcarm, na Jornadę 680 też
    > hpcsh) zgłębiali temat, ja też przy reanimacji tego zabytku trochę go
    > zgłębiłem i nie kojarzę nic, co wykorzystywałoby oryginalny bootloader,
    > ani na platformie ARM ani na SH3 (J680). WinCE jest w tym projekcie
    > traktowane jako monolityczna całość.

    Tak też pewno sie zakończy zabawa w moim przypadku. Na razie podchodze
    do tematu szacując czy warto. Strasznie lubię retro i strasznie mnie
    ciągnie do MIPSa (jestem rasowy programista asm MC680x0 a MIPSy są
    troche podobne).

    > Jest na Jornadzie duży problem ze sleepem właśnie ze względu na to, że
    > procesor po wybudzeniu zaczyna uruchamiać kod z konkretnego adresu, który
    > jest w ROM-ie, więc gdyby dało się przechytrzyć ten bootloader, pewnie
    > byłyby takie próby...

    U mnie to jest inna zabawka, izzi pro (i jest na to port bsd). Zakładam
    że z powodu wielkości mam tam w srodku nieco przestrzeni i ostatecznie
    może by nawet dało rade wymieniąc ROM na flash i przerzucić kod
    wykonywalny na pierwszy sektor odczytany z CF jak w BIOSie. Procesor
    ponad 100MHz więc emulować ROMa nie mam czym.

    > WinCE 2.0 to zabytek, jest na tym urządzeniu USB?

    Jest. Aczkolwiek urzadzenia nie mam *jeszcze* w rękach wiec na razie
    myślę teoretycznie ;)

    > Gdzie dokładnie? Masz jakieś bliższe info?

    Żebym to pamiętał, to jakiś komputer przemysłowy embedded był. Nie miał
    w ROMie nic poza bootloaderem uruchamiającym resztę z karty CF. I
    nitypową kartę z WinCE która miała zabezpieczenie przed zapisem na stałe.

    > I znów napiszę o Jornadzie :) W niej ROM adresuje się nietypowo dla ROMów,
    > bo sygnałami RAS i CAS, tak jak DRAM. To 3 kości MX23l6430YC-15. Szukałem
    > kości flash, która umiałaby to obsłużyć, ale niewiele takich jest, ktoś
    > zasugerował JS28F128P30T85 lub JS28F256P30T95.
    > Pytanie jak jest u Ciebie.

    Dojdzie paczka to się zobaczy :D Istnieje też plan B: wyrwać
    wnetrzności, wsadzić orange-pi zero, zrobić sterownik lcd popedzany z
    SPI (oryginalny chyba się nie nada, SPI ledwo wyrobi) i porzucić projekt
    w połowie z braku motywacji.