    Subject: Re: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Thu, 17 Jun 2021 22:23:39 +0200

    On 17.06.2021 17:32, ptoki wrote:

    > Niekoniecznie sama pamiec musi byc winna. Akurat bawie sie neopixlami
    > i uklad (13 diod w szeregu) zachowywal sie niestabilnie. Powodem
    > okazala sie pasta lutownicza jakiej uzylem bo nie mialem innego
    > topnika. Po wyczyszczeniu dziala stabilnie.

    Też już kiedyś spotkałem się z tym problemem, ale on zwykle dawał o
    sobie znać przy wyższych napięciach, rzędu co najmniej kilkudziesięciu
    woltów. Jeszcze nie zauważyłem takiego efektu przy 5V, chociaż w sumie
    wykluczyć się tego nie da.

    Na chwilę obecną porównałem wartości rezystorów i kondensatorów z tymi
    na schemacie - zgadzają się. Luty wyglądają ok. Układy logiczne
    przetestowane MiniProgiem. Nie wiem na ile wiarygodna jest weryfikacja
    wsadu w CPLD za pomocą pliku SVF i OpenOCD, ale proces przechodzi bez
    żadnego błędu.

    Na chwilę obecną biorą pod uwagę następujące hipotezy:
    - Brak kontaktu któregoś pinu CPLD. Usunąłem cynę plecionką, przy okazji
    dociskając piny do płytki, w razie gdyby któryś był lekko odgięty do
    góry i nie łączył. Potem poprawiłem luty. Jeszcze nie wiem czy pomogło,
    bo...
    - Trzy z czterech podstawek DIP20 słabo trzymały. Sprzedawca znowu
    włożył jedną w drugą. Wylutowałem i zamówiłem nowe. Powinny przyjść
    jutro, a do tego czasu nie mogę przeprowadzić kolejnych testów.
    - Możliwe, że układ jednak nie lubi się ze starym EPROM-em. Zamówiłem
    W27C512 - też powinien być jutro.

    Jeśli to nie pomoże, to pozostanie już chyba tylko teoria o wadliwym CPLD...

    > Ta korupcja to moze brak styku na jednym bicie liniii adresowej albo
    > danych. Tak wyglada. No, jesli przyjac ze scalaki dobre... No, moze
    > tez zasilanie niestabilne byc. Trudno wyrokowac bez pomiarow.

    Prawdę mówiąc nie wiem co mogłoby tam powodować niestabilność zasilania.
    To jest ta sama sprawdzona przetwornica na LM2596 co w Harlequinach. Tam
    zasilała całą płytkę szczelnie wypełnioną układami logicznymi, tutaj
    jeden CPLD, kilka buforów, generator, pamięci i CPU - wszystko w wersji
    CMOS. Przetwornica pracuje daleko poniżej progu swojej wydajności.
    Kondensatorów odsprzęgających nie brakuje, ścieżki zasilania wydają się
    być dostatecznie grube.