  • Data: 2021-06-21 14:09:36
    Temat: Re: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 21.06.2021 11:50, Dawid Rutkowski wrote:

    > Ciekawe - a jaki procesor zaleca konstruktor tego klona?

    Nie precyzuje - jest po prostu wymieniony w dokumentacji jako "Z80". Z
    tego co widzę w prostszych klonach Spectrum jest dość spora dowolność i
    wielu ludzi z powodzeniem uruchamiało takiego Harlequina 48 nawet z
    bardzo starymi wersjami NMOS. Ja do tej pory stosowałem CMOS-y, w celu
    ograniczeni poboru prądu. W Harlequinach działały bez problemów.
    Bardziej konkretni są autorzy takich projektów jak Sizif-512, gdzie
    trzeba zastosować konkretnie CMOS Z84C0020, ale to z uwagi na wymagania
    co do szybkości taktowania w trybie turbo.

    > No^2 i stąd też pytanko, jakie mnie nurtuje, skoro w klonie
    > zastosowano 628128 - nie zaglądałem do schematu, ale skoro taki duży
    > chip, to wydaje się, że pewnie będzie jeden na cały komputer. Jak
    > więc poradzili sobie z tym, że spectrum miało dwa prawie-osobne RAMy
    > - zakresem 16-32kB rządziłą ULA, a procesor mógł sobie czasem tam
    > dojść, za to zakres 32-64kB był wyłącznie dla procesora i programy
    > chodziły 8 razy szybciej?

    To akurat dość proste. To nie jest replika 1:1, ale klon będący
    rekreacją z wykorzystaniem współczesnych elementów. Z tego co pamiętam,
    oryginalne Spectrum korzystały w ogóle z pamięci DRAM. Tutaj mamy
    pojedynczy układ pamięci SRAM, co mocno upraszcza sprawę - odpada układ
    odświeżania, a adresowanie jest dużo prostsze.
    ULA jest odtworzona w CPLD, ale też nie 1:1, ale na zasadzie odtworzenia
    funkcjonalności. Tak więc logika zaimplementowana w programowalnym
    układzie logicznym zdaje sobie sprawę obecności 628128 i odpowiednio
    steruje adresowaniem, w zależności od tego, co się aktualnie dzieje w
    systemie. W punktu widzenia programu wszystko się zgadza, bo
    przeznaczenie poszczególnych adresów w pamięci pozostaje takie samo.