  • Data: 2021-06-21 11:50:50
    Temat: Re: Problem z jeszcze jednym klonem Spectrum
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 21 czerwca 2021 o 10:25:32 UTC+2 Atlantis napisał(a):
    > Gdyby ktoś miał w przyszłości podobny problem, albo po prostu był ciekaw
    > - problem został rozwiązany. Nie wiem jeszcze do końc czemu, ale wygląda
    > na to, że ta konstrukcja nie lubi się z Z80 w wersji CMOS. Testowałem ją
    > z kilkoma egzemplarzami Z84C0006 oraz Z84C0010 i za każdym razem efekt
    > był taki sam.
    > Wczoraj w akcie desperacji włożyłem w podstawkę standardowy Z80A i
    > zadziałało z miejsca. Jest to dziwne o tyle, że przecież wszystko
    > pozostałe na tej płytce jest współczesne i wykonane w technologii CMOS -
> [...]

    Ciekawe - a jaki procesor zaleca konstruktor tego klona?
    Może ten CMOS ma jakiś kłopot z zegarem - w spectrum zegar generowała ULA.
    No właśnie - generowała, ale i zatrzymywała - może z zatrzymywaniem problem?
    No^2 i stąd też pytanko, jakie mnie nurtuje, skoro w klonie zastosowano 628128 - nie
    zaglądałem do schematu, ale skoro taki duży chip, to wydaje się, że pewnie będzie
    jeden na cały komputer.
    Jak więc poradzili sobie z tym, że spectrum miało dwa prawie-osobne RAMy - zakresem
    16-32kB rządziłą ULA, a procesor mógł sobie czasem tam dojść, za to zakres 32-64kB
    był wyłącznie dla procesora i programy chodziły 8 razy szybciej?
    Jak czytałem o chip-ramach, fast-ramach (i jeszcze podobno były slow-ramy) w amidze,
    to byłem cały zadziwiony, jak można taką głupotę zrobić - choć z drugiej strony
    pisali tam o kilku megabajtach, a w PC, choć mój pierwszy to był 386DX i 4MB, to się
    walczyło o to, żeby było 620kB a nie 605kB, bo się gry nie uruchamiały - no chyba że
    comanche - i dodam, że to było jeszcze przed windows 95 - a tu się okazuje, że w i
    spectrusiu takie cuda były - zaś zrozumienie schematu było jak katharsis ;)