  • 1. Data: 2013-10-30 20:30:08
    Temat: Problem techniczno-społeczny
    Od: zgred <z...@n...com>

    Tak się zastanawiam, w kontekście protestów społecznych:

    Czy wydmuszka wypełniona kwasem masłowym lub siarkowodorowym rzucona z
    bliska na dolną krawędź przedniej szyby zmusi pasażerów do niezwłocznego
    opuszczenia pojazdu? (wiem, wloty można zamknąć...)

    Czy puszka pianki budowlanej opróżniona (np na przejściu dla pieszych) w
    otwory wlotu powietrza doprowadzi w ciągu paru (2-3) minut do
    unieruchomienia samochodu wskutek braku chłodzenia?

    Dotyczy samochodów luksusowych ~n*100kPLN

    Znacie może odpowiedź? Próbował ktoś w praktyce?

    --

    Tnx. Zgred.

  • 2. Data: 2013-10-30 20:42:30
    Temat: Re: Problem techniczno-społeczny
    Od: "X-Man" <k...@w...pl>

    "zgred" <z...@n...com> wrote in message
> [...]
    > na dolną krawędź przedniej szyby zmusi pasażerów do niezwłocznego opuszczenia

    wątpię ale jakaś niewielka szansa zawsze jest

    > Czy puszka pianki budowlanej opróżniona (np na przejściu dla pieszych) w
    > otwory wlotu powietrza doprowadzi w ciągu paru (2-3) minut do unieruchomienia
    > samochodu wskutek braku chłodzenia?

    jeszcze bardziej wątpię

    > Dotyczy samochodów luksusowych ~n*100kPLN
    > Znacie może odpowiedź? Próbował ktoś w praktyce?

    nudzi ci się?

    Pzdr
    Piotrek

  • 3. Data: 2013-10-30 20:52:35
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 30 października 2013 20:42:30 UTC+1 użytkownik X-Man napisał:
    > "zgred" <z...@n...com> wrote in message

    > wątpię ale jakaś niewielka szansa zawsze jest

> [...]

    Niezwykle skuteczny jest halon z gaśnicy halonowej. Wdmuchnięcie pod maskę powinno
    unieruchomić silnik na dłuższy czas nie wyrządzając silnikowi żadnej szkody. Trzeba
    bardzo uważać na istoty żywe. Ich działanie też jest oparte na spalaniu.

  • 4. Data: 2013-10-30 21:20:37
    Od: zgred <z...@n...com>

    W dniu 2013-10-30 20:52, k...@g...com pisze:

> [...]

    Nie. Planuję pewną akcję społeczną.

> [...]
    bardzo uważać na istoty żywe. Ich działanie też jest oparte na spalaniu.
    Wierzę, że "eliminuje tlen", ale -
    pojemność układu dolotowego jest rzędu porównywalnego z pojemnością
    skokową, powiedzmy 2-3 razy większa. Więc wystarczy rozrusznikiem zrobić
    dwa-trzy pełne obroty wału i układ się przepłucze.
    No, ale - nie jestem ombibusem i pewno o czymś jeszcze nie wiem. Osadza
    się w kanałach i paruje potem? Ciekaw jestem mechanizmu. Piszą tylko, ze
    działa "antykatalitycznie", ale jak się go wydmucha, to rozumiem, że nie
    działa.

    --
    Tnx. Zgred.

  • 5. Data: 2013-10-30 21:47:45
    Od: Krzysztof 45 <"mekar[wytnijto]"@vp.pl>

    W dniu 2013-10-30 21:20, zgred pisze:

    > No, ale - nie jestem ombibusem i pewno o czymś jeszcze nie wiem.

    Powiedz jaki efekt chcesz osiągnąć, a pewnie rady się posypią.

    Wąchałeś kiedyś kwas masłowy i siarkowodorowy? Bo zadając takie pytanie
    o wypełnionej wydmuszce to chyba nie.
    A piana montażowa puki nie zastygnie to tak jak by jej nie było. T.z.
    zasysane powietrze zrobi sobie w niej tunel.
    --
    Krzysiek
    http://niewygodne.info.pl/index.htm

  • 6. Data: 2013-10-30 22:24:47
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 30 października 2013 21:20:37 UTC+1 użytkownik zgred napisał:

> [...]
    >
    > się w kanałach i paruje potem? Ciekaw jestem mechanizmu. Piszą tylko, ze
    >
    > działa "antykatalitycznie", ale jak się go wydmucha, to rozumiem, że nie

    Nie eliminuje tlenu tylko wchodzi w reakcję chemiczną z płomieniem. W jego obecności
    nic się nie może zapalić. Wystarczają pojedyncze cząsteczki halonu żeby nie dało się
    nic zapalić. To jeden ze skuteczniejszych środków gaśniczych. Ze względu na
    niebezpieczeństwo dla ludzi i zwierząt stosowany jest niezwykle rzadko i tylko tam
    gdzie użycie tradycyjnych środków gaśniczych mogło by spowodować duże straty, skarbce
    w muzeach, pomieszczenia z cennymi książkami i obrazami, dziełami sztuk. Jeśli jest
    taka instalacja zamontowana to zawsze w dostępnych miejscach umieszczone są
    indywidualne aparaty ucieczkowe dla ludzi. Czyli albo małe butle z powietrzem albo
    małe generatory tlenu. Czasami na amerykańskich filmach jak jest pożar to z sufitu
    wyskakują takie aparaty ucieczkowe. Jak od halonu zgaśnie silnik to akumulatora nie
    wystarczy na przedmuchanie. Sprawdziłem to w praktyce. Jedno psiknięcie we wlot
    powietrza do filtra. Takie psiknięcie jak dezodorantem pod pachę. Silnik odpalił na
    drugim akumulatorze po wyjęciu filtra powietrza i przedmuchaniu cylindrów sprężonym
    powietrzem. Przez chwilę po założeniu filtra powietrza jak silnik pracował, na
    wolnych obrotach się krztusił i wypadały mu zapłony. Gdzieś po 30 sekundach filtr się
    przedmuchał i było dobrze. Masakra. W życiu nie przypuszczałem że takie będą skutki.
    Teraz raczej trudno takie ćwiczenie praktyczne przeprowadzić bo nie można kupić
    gaśnic halonowych. Kiedyś były dostępne w sklepach motoryzacyjnych. Blaszana puszka
    jak do dezodorantu i trochę inny niż w dezodorancie ten dinks do naciskania. Podobny
    do tego w piankach do golenia.

  • 7. Data: 2013-10-30 22:56:19
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2013-10-30 22:24, k...@g...com pisze:
    > To jeden ze skuteczniejszych środków gaśniczych.

    zgadza się

    > Ze względu na niebezpieczeństwo dla ludzi i zwierząt stosowany jest niezwykle
    rzadko
    i tylko tam gdzie użycie tradycyjnych środków gaśniczych

    tu już trochę konfabulujesz - z rozkładu halonów powstają związki
    trujące, ale akurat najczęściej używane w gaśnicach Halony 1211 i 1301
    są uważane za na tyle bezpieczne, że używane są w gaśnicach na pokładach
    samolotów pasażerskich. A wytwarzanie halonów zabronione zostało przede
    wszystkim z uwagi na bardzo skuteczne niszczenie warstwy ozonowej w
    atmosferze. I halon nadal jest stosowany właśnie tam, gdzie
    najważniejsze jest jednak ugaszenie pożaru - czyli w samolotach,
    okrętach wojennych itp. A że nie jest już produkowany, więc prowadzone
    jest dokładne rozliczanie jego ilości w instalacjach, recykling i
    ponowne użycie.

    > Teraz raczej trudno takie ćwiczenie praktyczne przeprowadzić bo nie można kupić
    gaśnic halonowych.

    da się, ale nie są dostępne oficjalnie dla zwykłego śmiertelnika (u
    nas..). Choć przy odrobinie szczęścia i znajomościach da się zapewne
    taką dorwać z demobilu lotniczego. Lub na ebayu :-)
    http://www.ebay.pl/itm/H3R-Fire-Extinguisher-A344T-A
    ircraft-Halon-Fire-Ext-/300616009717?pt=LH_DefaultDo
    main_123&hash=item45fe1c47f5

    > Kiedyś były dostępne w sklepach motoryzacyjnych. Blaszana puszka jak do dezodorantu
    > i trochę inny niż w dezodorancie ten dinks do naciskania. Podobny do tego w
    piankach do golenia.

    były, były, ale to było gdzieś tak w latach '80 ubiegłego wieku..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 8. Data: 2013-10-31 00:50:09
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 30 października 2013 22:56:19 UTC+1 użytkownik Michał Baszyński
    napisał:

> [...]
    main_123&hash=item45fe1c47f5

    > były, były, ale to było gdzieś tak w latach '80 ubiegłego wieku..

    Z tego co mi wiadomo to halony bardzo skutecznie blokują spalanie. Wręcz
    uniemożliwiają je. Życie komórek oparte jest na spalaniu katalitycznym. Halon jak
    przedostanie się do komórki to wygasza w niej katalityczny piecyk. W takiej sytuacji
    komórka umiera. Jak w człowieku umrze dostatecznie dużo komórek w tym samym czasie to
    i człowiek odwala kitę. Nie lecialem palącym się samolotem ani nie płynąłem łodzią
    podwodną. Podejrzewam ze jak użyje się w przypadku pożaru w takich obiektach halonu
    ,to do czasu wymiany powietrza trzeba oddychać innym powietrzem, a nie tym zmieszanym
    z halonem. Kiedyś czytałam że zagrożeniem przy użyciu halonu nie są związki chemiczne
    jakie się wytwarzają w czasie palenia i gaszenia a halon który nie przereagował.

  • 9. Data: 2013-10-31 06:39:02
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2013-10-30 20:30, zgred wrote:
> [...]
    > bliska na dolną krawędź przedniej szyby zmusi pasażerów do niezwłocznego
    > opuszczenia pojazdu? (wiem, wloty można zamknąć...)

    Myślę, że tak.

    > Czy puszka pianki budowlanej opróżniona (np na przejściu dla pieszych) w
    > otwory wlotu powietrza doprowadzi w ciągu paru (2-3) minut do
    > unieruchomienia samochodu wskutek braku chłodzenia?

    Raczej nie. Choć napewno narobi innych szkód.

    > Dotyczy samochodów luksusowych ~n*100kPLN
    >
    > Znacie może odpowiedź? Próbował ktoś w praktyce?

    Chcesz zostać celebrytą?

    Shrek.

  • 10. Data: 2013-10-31 07:07:09
    Od: zgred <z...@n...com>

    W dniu 2013-10-30 21:47, Krzysztof 45 pisze:

    > Powiedz jaki efekt chcesz osiągnąć, a pewnie rady się posypią.

    Chcę
    1) Zmusić pasażerów do szybkiego opuszczenia pojazdu
    2) Doprowadzić do unieruchomienia pojazdu w sposób mniej niszczący, niż
    np. przebijając oponę (owszem, to łatwe, na światłach albo na przejściu,
    ale koła mogą np. byc antyprzebiciowe)

    > Wąchałeś kiedyś kwas masłowy i siarkowodorowy? Bo zadając takie pytanie
    > o wypełnionej wydmuszce to chyba nie.
    Wąchać - wąchałem. Ale nie odważyłbym się takiej wydmuszki nosić w
    kieszeni :)

    > A piana montażowa puki nie zastygnie to tak jak by jej nie było. T.z.
    > zasysane powietrze zrobi sobie w niej tunel.

    Liczyłem na oklejenie chłodnicy i uczynienie jej nieskuteczną. Na dużej
    powierzchni chłodnicy, dopóki nie włączy sie wentylator, to to powietrze
    raczej swobodnie napływa, a nie jest zasysane. Wloty chłodnicy, z
    przodu, a nie wloty powietrza do kabiny (nie napisałem wcześniej).
    Niestety, nie sądzę, żeby ktoś pozwolił wypróbować na swoim samochodzie
    :) o ile akurat nie wymienia chłodnicy.
    Pomysł z pianką był "pierwszym z brzegu". Jak widać niekoniecznie
    najlepszym.

    Otrzymane odpowiedzi, łącznie z Twoją - są cennymi uwagami.

    --
    Tnx. Zgred.