eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody › O historie skrzyni biegow
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 12

  • 1. Data: 2013-10-29 15:46:23
    Temat: O historie skrzyni biegow
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>


    Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
    historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.

    Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
    system z Forda T
    przekladnie bezstopniowe
    skrzynie preselekcyjna
    skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"

    Bylo cos jeszcze?

    --
    Maciek

    Od kolijevke, pa do groba,
    za ispiranje mozga je doba


  • 2. Data: 2013-10-29 20:01:32
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-29 15:46, Maciek pisze:
    >
    > Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
    > historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.
    >
    > Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
    > system z Forda T
    > przekladnie bezstopniowe
    > skrzynie preselekcyjna
    > skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"
    >
    > Bylo cos jeszcze?
    >

    Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
    silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
    na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
    przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
    tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
    wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach publicznych. Obecnie napęd
    hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w 4x4 druga oś ma napęd tylko
    elektryczny, co daje rozwiązanie mieszane - przednia oś jest napędzana
    mechanicznie z silnika spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i
    prądnicę doczepioną do tegoż silnika spalinowego).


  • 3. Data: 2013-10-29 21:23:18
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: Przyjazny <p...@n...tld.invalid>

    On 2013-10-29 14:46, Maciek <d...@p...onet.pl> wrote:
    >
    > Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
    > historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.
    >
    > Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
    Podziel zwykłą na warianty:
    * bez synchronizacji
    * z synchonizacją biegów poza pierwszym i wstecznym
    * z synchonizacją biegów poza wstecznym
    * z synchonizacją wszystkich biegów

    > system z Forda T
    > przekladnie bezstopniowe
    > skrzynie preselekcyjna
    > skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"

    > Bylo cos jeszcze?

    * zwykła skrzynia bez pedału sprzęgła (sprzęgło zmechanizowane - położenie
    dłoni na lewarku przy puszczonym gazie powoduje rozłączenia sprzęgła,
    włączenie innego biegu - sprzęgnięcie; kiedyś w ofercie renault)

    Rozumiem, że o automatycznych/w pełni zmechanizowanych nie mówimy, bo
    jeszcze by dużo było.


  • 4. Data: 2013-10-29 22:41:38
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    W dniu 2013-10-29 20:01, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > W dniu 2013-10-29 15:46, Maciek pisze:
    >>
    >> Tak sie ostatnio zastanawialem, ile znam (chocby z ogolnego opisu)
    >> historycznych rozwiazan skrzyn biegow/przekladni samochodowych.
    >>
    >> Poza zwykla reczna skrzynia mechaniczna ze sprzeglem kojarze:
    >> system z Forda T
    >> przekladnie bezstopniowe
    >> skrzynie preselekcyjna
    >> skrzynie hydrokinetyczna z reczna zmiana "przelozen"
    >>
    >> Bylo cos jeszcze?
    >>
    >
    > Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
    > silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
    > na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
    > przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
    > tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
    > wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach publicznych. Obecnie napęd
    > hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w 4x4 druga oś ma napęd tylko
    > elektryczny, co daje rozwiązanie mieszane - przednia oś jest napędzana
    > mechanicznie z silnika spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i
    > prądnicę doczepioną do tegoż silnika spalinowego).

    z ciekawostek:
    a niedlugo dolaczy kolejna wersja/odmiana hybrydy HybridAir - z przodu
    silnik spalinowy na tyl - zamiast silnika elektrycznego - bedzie silnik
    pneumatyczny/hydrauliczny (i to jest ekologia przez wielkie E - a nie
    silniki elektryczne z drogimi akumulatorami).
    http://www.motofakty.pl/artykul/uklad-hybrid-air-do-
    produkcji-w-2016-roku.html?gclid=CLKOqtv_vLoCFXMRtAo
    dGUoA_A
    http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/inside-our-ind
    ustrial-environment/innovation-and-rd/hybrid-air-an-
    innovative-full-hybrid-gasoline-system-article

    i byc moze, bedzie na rynku wczesniej niz w 2016roku:
    http://moto.onet.pl/aktualnosci/citroen-cactus-w-wer
    sji-produkcyjnej/53fmd


  • 5. Data: 2013-10-30 00:01:06
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>


    Powitanko,

    > stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach

    I od dawna w lokomotywach "spalinowych".

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa
    --
    "-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
    -Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
    ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com


  • 6. Data: 2013-10-30 03:13:49
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-30 00:01, Pawel O'Pajak pisze:
    >
    > Powitanko,
    >
    >> stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach
    >
    > I od dawna w lokomotywach "spalinowych".

    Lokomotywa spalinowa nie jest pojazdem samochodowym. To jest grupa
    pl.misc.samochody, nie pl.misc.kolej ;)


  • 7. Data: 2013-10-30 11:24:33
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 29 Oct 2013 20:23:18 +0000 (UTC), Przyjazny napisał(a):

    > Rozumiem, że o automatycznych/w pełni zmechanizowanych nie mówimy, bo
    > jeszcze by dużo było.

    Cieakwia mnie raczej te mniej znane patenty sprzed czasow, kiedy 90% rynku
    zostalo podzielone miedzy manuale z takim czy innym sprzeglem i
    hydrokinetyczne automaty z i bez opcji +/-.

    --
    Maciek

    Od kolijevke, pa do groba,
    za ispiranje mozga je doba


  • 8. Data: 2013-10-30 13:50:33
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości
    >Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
    >silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1
    >silniku na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem
    >technicznym przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne
    >rozwiązania. Problem w tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd
    >tylko w ogromnych wywrotkach, które nie jeżdżą po drogach
    >publicznych. Obecnie napęd hybrydowy pomału zmierza w tym kierunku (w
    >4x4 druga oś ma napęd tylko elektryczny, co daje rozwiązanie
    >mieszane - przednia oś jest napędzana mechanicznie z silnika
    >spalinowego, tylna - poprzez swój silnik i prądnicę doczepioną do
    >tegoż silnika spalinowego).

    Ale przednia potrzebuje skrzyni biegow :-)

    Hybrydowa skrzynie masz (juz w sumie "od lat") w priusie - jest
    przekladnia mechaniczna, ale sa i dwa silniko-generatory, ktore
    uzupelniaja stala przekladnie i zapewniaja zmiane przelozenia.

    J.


  • 9. Data: 2013-10-31 01:25:11
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2013-10-29 20:01, *Tomasz Wójtowicz* napisał, a mnie coś podkusiło,
    żeby odpisać:
    > Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
    > silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
    > na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
    > przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
    > tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych wywrotkach,

    Chevrolet Volt/Opel Ampera - to chyba coś w tym stylu?

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak - Insignia '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l
    PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++


  • 10. Data: 2013-10-31 02:12:49
    Temat: Re: O historie skrzyni biegow
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-31 01:25, Mirek Ptak pisze:
    > Dnia 2013-10-29 20:01, *Tomasz Wójtowicz* napisał, a mnie coś podkusiło,
    > żeby odpisać:
    >> Przekładnia elektryczna - silnik spalinowy napędza prądnicę, zaś
    >> silnik(i) elektryczne napędzają koła. W idealnym przypadku po 1 silniku
    >> na każde koło. Przekładnia elektryczna pod względem technicznym
    >> przewyższa wszystkie mechaniczne lub hydrauliczne rozwiązania. Problem w
    >> tym, że z uwagi na koszty stosowano ją dotąd tylko w ogromnych
    >> wywrotkach,
    >
    > Chevrolet Volt/Opel Ampera - to chyba coś w tym stylu?
    >

    No właśnie. W samochodach tej wielkości ta technologia dopiero jest
    wdrażana.

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: