  • 1. Data: 2010-08-04 18:34:52
    Temat: Praca z monitorem IPS - prosba o pomoc
    Od: raviz <r...@v...pl>

    Witam
    Od kilku tygodni mecze sie z dwoma monitorami IPS: HP LP2475w.
    Przypuszczam jednak, ze problem nie jest zwiazany tylko i wylacznie z
    tym modelem ale rowniez z innymi LCD IPS. Chodzi mi o "zarowiastosc"
    niektorych kolorow. Pewne odcienie zieleni, czerwieni, rozowego poprostu
    "wyskakuja" z ekranu mocno wyrozniajac sie na tle calego zdjecia czy
    grafiki. Przelaczalem wyswietlanie obrazu miedzy notebookiem z TN i
    ekranami IPS - roznica jest kolosalna. Na notebooku sa to naturalne
    barwy zblizone do rzeczywistosci a w IPS porazka.
    Zmienilem pod Vista profile ICC na odpowiednie dla moich monitorow,
    jednak niewiele sie zmienilo. Zabawa w menu color monitora tez niewiele
    daje w kwestii "zarowiastosci" zmieniajac jedynie ogolne ustawinia
    kolorow. Szukalem w googlach odpowiedzi ale w zasadzie spotkalem sie
    tylko z probami rozwiazania a nie skutecznym rozwiazaniem.
    Wlaczylem w FastStone Color Management System (CMS) - nadal to samo.
    Co gorsza mam ten efekt rowniez pod Photoshopem (przeprowadzilem
    kalibracje z Control Panel>Adobe Gamma) :|

    Zastanawialem sie nad zakupem kalibratora ale sprostujcie mnie jesli sie
    myle: kalibrator wplywa na ustawinia RGB, gamme, kontrast i jasnosc ale
    nic nie zmieni w kwestii wspomnianej wyzej "zarowiastosci", prawda?

    Obecnie zaluje, ze kupilem IPSy, moglem wciagnac jakies lepsze matowe
    TN, bo w moim przypadku argument ze IPS lepiej oddaje kolory to totalne
    nieporozumienie. Katy tez nie daja IPSom miazdzacej przewagi - wiele
    TNow rowniez ma niezle katy, poza tym przeciez nikt nie pracuje pod
    dziwnym katem, niewazne na jakim typei matrycy.

    Bylbym Wam bardzo wdzieczny za wskazowki jak wziac w ryzy te monitory.

    Pozdrawiam.....Rafal

  • 2. Data: 2010-08-04 19:37:03
    Temat: Re: Praca z monitorem IPS - prosba o pomoc
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 04/08/10 19:34, raviz wrote:
> [...]
    > tym modelem ale rowniez z innymi LCD IPS. Chodzi mi o "zarowiastosc"
    > niektorych kolorow. Pewne odcienie zieleni, czerwieni, rozowego poprostu

    Ten monitor tak ma - obsługuje znacznie wiekszy gamut (przestrzen
    kolorow) niz sRGB
    http://www.prad.de/en/monitore/review/2008/review-hp
    -lp2475w-part9.html
    . Pozyteczna cecha, jezeli masz profil monitora i oprogramowanie ktore z
    niego korzysta, np Photoshop i Firefox 3.5 potrafia korzystac z profili
    ICC. Do zrobienia profilu potrzebujesz jeszcze kolorymeter.

    Bedzie odrobine lepiej jezeli przestawisz go na tryb sRGB, ale niewiele.

    To nie jest wina matrycy IPS, np NEC 2490wuxi2 ma przestrzen kolorow
    bardzo zblizona do sRGB.

    B.

  • 3. Data: 2010-08-04 19:48:25
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 04/08/10 19:34, raviz wrote:
    > Zastanawialem sie nad zakupem kalibratora ale sprostujcie mnie jesli sie
    > myle: kalibrator wplywa na ustawinia RGB, gamme, kontrast i jasnosc ale
    > nic nie zmieni w kwestii wspomnianej wyzej "zarowiastosci", prawda?

    kalibrator (kolorymetr) sam nie zrobi nic wiecej ponad zrobienie
    profilu, ALE kazdy przychodzi z oprogramowaniem ktore potrafi ladowac
    LUT (lookup table) karty graficznej . Efekt ladowania LUT jest taki ze
    bedziesz widzial kolory prawie *) dokladnie takie jakie sobie zyczysz
    (pod warunkiem ze oprogramowanie pozwoli Ci je wybrac - tanie wersje
    maja swoje ograniczenia, wlasnie pod tym wzgledem). Oczywiscie dodatkowo
    do tego bedziesz mial zaladowany do systemu profil zgrany z tym co
    zostalo zaladowane do LUT i co pokazuje monitor.

    W skrocie - tak, kalibrator moze tutaj bardzo pomoc, ale musisz trafic
    na taki program do niego, ktory skalibruje monitor (tj LUT karty
    graficznej) do sRGB. Moze wszystkie tak robia, nie mam pojecia. Sa tu
    ludzie, ktorzy maja temat kalibracji w malym palcu. Ten monitor chyba
    nie ma wlasnego programowalnego LUT - takie mozna ladowac bez utraty
    zakresu kolorow.

    B.

    *) Prawie polega na tym ze ladowanie LUT karty graficznej powoduje
    obciecie gamy kolorow, tj. np. przed zaladowaniem LUT, karta wysyla na
    wyjsciu DVI czysta czerwien jako R:255 G:0 B:0 , to po zaladowaniu moze
    to byc np. R:243 G:2 B:0 . Jak widzisz, 12 poziomow czerwieni poszlo do
    piachu i liczba kolorow jakie zobaczysz na ekranie to juz nie 2^24 ,
    tylko troche mniej.

  • 4. Data: 2010-08-04 19:56:19
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 04/08/10 19:34, raviz wrote:
    > Od kilku tygodni mecze sie z dwoma monitorami IPS: HP LP2475w.

    (zaraz mnie wysmieja za wracanie 3 razy do tego samego watku ...)

    Ten kalibrator mam
    http://www.datacolor.eu/en/products/monitor-calibrat
    ion/spyder3elite/

    Potrafi skalibrowac wiele monitorow *) tak zeby pokazywaly kolory
    dokladnie tak jak wybrany. Poniewaz masz 2 , to moze ta cecha Ci sie
    przydac. Sam jej nie testowalem.

    B.

    *) skrot od "zaladowac LUT karty graficznej niezaleznie dla roznych
    monitorow, tak zeby przestrzen kolorow byla jak najbardziej zblizona"

  • 5. Data: 2010-08-04 20:02:08
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "raviz" <r...@v...pl> napisal:

> [...]
    > myle: kalibrator wplywa na ustawinia RGB, gamme, kontrast i jasnosc ale
    > nic nie zmieni w kwestii wspomnianej wyzej "zarowiastosci", prawda?

    Nie wiem, co rozumiesz pod pojeciem 'zarówiastosci'. Od kilku lat uzywam
    monitorów NEC z matrycami IPS (kolejno - Eizo L685, Nec 1970NX, NEC2080UX+ i
    NEC2180UX), w laptopie tez mam matryce IPS (Thinkpad T42) i zadnej
    'zarówiastosci' nie widze - uwazam, ze kolory sa bardzo naturalne. Nie znam
    tych konkretnych monitorów HP, ale podejrzewam, ze albo masz cos zle
    poustawiane w ustawieniach samego monitora (moze spróbuj zresetowac do
    ustawien fabrycznych?) albo ten konkretny model jest jakis badziewny.
    Kalibracji warto tez spróbowac - powinna poprawic oddanie kolorów.

> [...]
    > TNow rowniez ma niezle katy, poza tym przeciez nikt nie pracuje pod
    > dziwnym katem, niewazne na jakim typei matrycy.

    Jestem calkowicie odmiennego zdania - mialem do czynienia z wieloma
    monitorami z matrycami zarówno IPS, jak i MVA, PVA oraz TN - i TN to
    zdecydowanie najgorsza technologia - wszystkie inne bija ja na glowe.
    Zreszta to, ze wszelkie lepsze monitory dedykowane do prac graficznych nie
    sa oferowane w technologii TN tez o czyms swiadczy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2010-08-04 20:10:56
    Od: raviz <r...@v...pl>

> [...]
    > ustawien fabrycznych?) albo ten konkretny model jest jakis badziewny.
    > Kalibracji warto tez spróbowac - powinna poprawic oddanie kolorów.

    Nie mialem do tej pory kalibratora w rekach. Jednak jesli oddzialuje on
    jedynie na typowe wartosci, ktore standardowo sa dostepne z menu
    monitora to mam wrazenie, ze niewiele pomoze. Ale chcialbym sie mylic.

    Tutaj ktos opisuje ten sam problem:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1135
    959

  • 7. Data: 2010-08-04 20:13:47
    Od: raviz <r...@v...pl>

    On 04/08/2010 21:56, Bronek Kozicki wrote:

> [...]
    >

    > *) skrot od "zaladowac LUT karty graficznej niezaleznie dla roznych
    > monitorow, tak zeby przestrzen kolorow byla jak najbardziej zblizona"

    Dzieki za Twoje odpowiedzi. Mam nadzieje, ze w koncu uda mi sie
    zapanowac nad wyswietlanymi kolorami. Zatem sadzisz, ze kalibrator
    bedzie w stanie stworzyc profil, ktory oddzialuje w wiekszym stopniu na
    wyswietlany obraz niz opcje dostepne z menu monitora? Jesli tak to
    mogoby byc rozwiazanie. Z drugiej strony jednak zaladowanie ICC dla tego
    monitora nic nie zmienilo, podobnie jak wybranie sRGB z menu Colors w
    monitorze.

  • 8. Data: 2010-08-04 20:59:28
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "raviz" <r...@v...pl> napisal:

> [...]
    > jedynie na typowe wartosci, ktore standardowo sa dostepne z menu
    > monitora to mam wrazenie, ze niewiele pomoze. Ale chcialbym sie mylic.

    Wydaje mi sie, ze Twój monitor nie daje mozliwosci kalibracji sprzetowej -
    czyli polegajacej na modyfikacji tablic LUT w samym monitorze w celu
    linearyzacji jego charakterystyk. Uzywajac kalibratora mozna natomiast
    wygenerowac profil barwny monitora który zostanie zaladowany do tablic LUT
    karty graficznej. Powinno to spowodowac bardziej prawidlowe zobrazowanie
    kolorów za cene pewnego zmniejszenia ilosci odcieni pokazywanych na
    monitorze (tak jak juz to wyjasnial Bronek Kozicki). W sumie powinno byc
    lepiej.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 9. Data: 2010-08-04 21:15:02
    Od: "KrzysztofK" <krzysztof123(usun_cyfry_z_adresu)@456travelphoto.pl>

    > Od kilku tygodni mecze sie z dwoma monitorami IPS: HP LP2475w.

    No wiec pewnie Cie zmartwie ale ten typ tak ma.
    Entuzjasci tego modelu zarzucajacy zachwytami
    listy dyskusyjne to niestety sa wielbiciele wszystkiego
    co jest oczojebne (kochaja foty z malpy Sony na
    max wysaturowany kolor).
    Ten HP to taki LG o szalonym kontrascie,
    ze trzeba mruzyc oczy i tylko masz lepiej bo jest szeroki kat
    widzenia.

    Poniewaz chcialem kiedys miec tani FullHD,
    po kupieniu tego HaPebadziewiaka malo zawalu nie dostalem.
    Zmienialem ustawienia i zastanawialem sie co z tym
    szajsem zrobic aby widziec na nim cos sensownego...
    W efekcie nawet nie podlaczylem kalibratora
    (od razu wydawalo mi sie to strata czasu) tylko...

    ...wizualnie doprowadzilem go tego co widze na NECu 2170NX.
    Teraz jest jeszcze troche (tyci tyci) za jasny ale te popieprzone
    saturacje
    juz nie wala po oczach. Oczywiscie sprawdzane z drukiem etc...

    Reasumujac:
    - jak ktos chce Cioci z imienin pokazywac oczojebne zdjecia
    lub filmy to jest model idealny!!!
    - jak ktos chce cos sensownego do pracy to jak na razie
    w ludzkich cenach tylko NEC....

    No i na koniec.. moze postaraj sie o jakis sensowny monitor
    i zrób jak ja. Doprowadz jednego hapka do sensownego wyswietlania
    i pózniej do tego "skalibrowanego" dostrój drugi...

    Jest jeszcze inna metoda - jak mozesz oddaj to i wymien na cos
    sensownego...

    Pozdrawiam
    KK

  • 10. Data: 2010-08-04 21:16:05
    Od: "KrzysztofK" <krzysztof123(usun_cyfry_z_adresu)@456travelphoto.pl>

    > Od kilku tygodni mecze sie z dwoma monitorami IPS:

    I jeszcze jedno - IPS nie ma tu nic do rzeczy!!!!
    Matryca ta jest super tylko HaPe jak to hApE do De....

    Pzdr
    KK