  • Data: 2012-10-17 12:11:24
    Temat: Re: Praca dla elektronika w Polsce?
    Od: "Robbo" <n...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Jest niefajnie w branży usługowej (dla ludności), ale w
    > produkcyjno-usługowej (dla przemysłu) nie jest tak źle.

    Ja świadczę usługi dla przemysłu, tj. robimy urządzenia elektroniczne
    (elektronika w sterownikach i elektronika/elektryka/energoelektronika w
    obwodach siłowych) i systemy sterowania do maszyn przemysłowych (automatyka
    przemysłowa) związanych z obróbką powierzchni i obróbką stali. Robimy
    modernizację starych maszyn, a także współpracujemy z producentem jednego
    typu maszyn, gdzie instalowane są nasze urządzenia (sterowniki
    mikroprocesorowe + obwody siłowe) i systemy sterowania (panel operatorski,
    PLC, czujniki, falowniki/serwa). Na maszynach tych produkowane są głównie
    materiały budowlane (drogownictwo, budownictwo mieszkaniowe i obiektów
    komercyjnych, górnictwo).
    Kilka lat temu w telewizji mówiło się o nadejściu kryzysu. Wiele osób w
    Polsce twierdziło, że kryzys dotknął ich firmy. Ja wtedy prawdę mówiąc
    żadnego kryzysu nie odczułem -- zamówień miałem tyle samo, co przedtem.
    Natomiast pogorszenie sytuacji zaczynam odczuwać właśnie teraz. Aby móc
    mówić o załamaniu, to poczekam jeszcze do marca, żeby zobaczyć, jak sytuacja
    się będzie rozwijać. Jakie sygnały do mnie docierają, które to miałyby
    świadczyć o pogorszeniu sytuacji...
    1. Mam mało zamówień.
    2. Firma, z którą współpracuję (producent nowych maszyn wytwarzających
    materiały budowlane) istnieje na rynku z 50 lat (przetrwała i czasy zwane
    komunistycznymi, potem transformację, potem różne partie polityczne), zawsze
    tylko zatrudniała ludzi, a w tym roku zrobiła redukcję z dwudziestu
    pracowników do pięciu osób. Po prostu nie mają zamówień na nowe maszyny. Na
    razie starają się przetrwać z remontów swoich starszych wyrobów, a podobno i
    z tym problem, bo klienci obecnie starają się robić samemu remonty, żeby
    zaoszczędzić.
    3. Podzespoły automatyki przemysłowej kupujemy od pewnej firmy (to jest
    dystrybutor na rynek polski produktów różnych firm związanych z automatyką
    przemysłową). Niedawno, pierwszy raz od początku naszej współpracy,
    dzwoniono z tamtej firmy zapytać, czy aktualnie nie potrzeba nam jakichś
    podzespołów. Po prostu spada im liczba zamówień i szukają sposobu, aby
    zwiększyć sprzedaż.

    W najbliższym czasie będę się starał pozyskać nowych klientów, żeby
    zwiększyć sprzedaż. Mam urządzenia o niezłych parametrach, a tańsze niż
    urządzenia producentów zachodnich. Być może cięższe czasy będą dla mnie
    szansą, gdyż potencjalni klienci, szukając oszczędności, kupią u mnie, a nie
    w firmie niemieckiej (cieszącej się na pewno większą renomą, ale droższej).

    Robbo