eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPowtórka z miernictwa: 'discrimination threshold' kontra 'resolution' › Re: Powtórka z miernictwa: 'discrimination threshold' kontra 'resolution'
    From: "Pszemol" <P...@P...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika,pl.sci.fizyka
    Subject: Re: Powtórka z miernictwa: 'discrimination threshold' kontra 'resolution'
    Date: Fri, 15 Oct 2010 09:01:10 -0500

    "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    news:8c55bc92-b3e6-4b32-9db7-612f1a674316@g8g2000yqa
    .googlegroups.com...

    > Wyobraź sobie mechaniczną wagę. Waga pokazuje z dokładnością do
    > 5g i z rozdzielczością do 1g. Jak weźmiesz torbę cukru 998g i położysz
    > na wadze, to pokaże np. 995g. Jak zdejmiesz tę torbę i położysz drugą z
    > 1000g cukru, to pokaże np. 998g. To powinno być jasne.

    Jasne...

    > Teraz połóż tę pierwszą torbę na wagę i jak się języczek wagi
    > ustabilizuje, dosyp 2g cukru. Języczek się nie ruszył...
    > Waga ma próg czułości przy powolnej zmianie masy rzędu 10g.

    OK, choć trudno mi sobie wyobrazić miernik elektroniczny,
    cyfrowy, co będzie miał ten "próg czułości", czyli formalnie
    "pobudliwość" 10x większy niż jego rozdzielczość...

    > Wynika to
    > z lepkości smarów, tarcia na dźwigniach itd. - zwłaszcza tarcie ma tu
    > dużo do powiedzenia, bo statyczne jest wyższe, niż dynamiczne, tj.
    > potrzeba więcej siły, żeby zacząć się poruszać, niż żeby ruch
    > utrzymać. Jak po dosypaniu tych 2g bujniesz wagą, to zatrzyma
    > się na "poprawniejszym" wyniku.

    No fajnie, ale od początku mówimy o mierniku cyfrowym, w którym
    nie ma czegoś takiego jak tarcie statyczne co jest w wadze szalkowej :-)

    Czy możesz wspomóc moją wyobraźnię i podać jakiś przykład bliższy
    omawianego tematu? :-)