  • 1. Data: 2010-10-14 22:25:42
    Temat: Powtórka z miernictwa: 'discrimination threshold' kontra 'resolution'
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Czy ktoś na bieżąco z miernictwa mógłby mi przybliżyć różnicę
    pomiędzy 'discrimination threshold' a 'resolution' dla cyfrowego
    urządzenia pomiarowego mierzącego odległość dwu punktów?

    A przy okazji, jak się tłumaczy 'discrimination threshold' na nasze?
    Wiem tyle, że 'resolution' to rozdzielczość...

  • 2. Data: 2010-10-15 08:39:18
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > A przy okazji, jak się tłumaczy 'discrimination threshold' na nasze?

    Słownik mówi: "próg pobudliwości (narzędzia pomiarowego)".
    JS

  • 3. Data: 2010-10-15 08:57:30
    Od: Tomek <...@...z>

    John Smith pisze:

    > Słownik mówi: "próg pobudliwości (narzędzia pomiarowego)".

    Ja to znałem po nazwą "próg rozróżniania".

    Za http://www.iso.org/sites/JCGM/VIM/JCGM_200e.html :

    4.14
    resolution
    smallest change in a quantity being measured that causes a perceptible
    change in the corresponding indication

    NOTE Resolution can depend on, for example, noise (internal or
    external) or friction. It may also depend on the value of a quantity
    being measured.

    4.16 (5.11)
    discrimination threshold
    largest change in a value of a quantity being measured that causes no
    detectable change in the corresponding indication

    NOTE Discrimination threshold may depend on, e.g. noise (internal or
    external) or friction. It can also depend on the value of the quantity
    being measured and how the change is applied.

  • 4. Data: 2010-10-15 09:49:01
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Ja to znałem po nazwą "próg rozróżniania".

    próg czułości?

  • 5. Data: 2010-10-15 12:33:35
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Tomek" <...@...z> wrote in message
> [...]
    > largest change in a value of a quantity being measured that causes no
    > detectable change in the corresponding indication

    Kurcze, czym to się różni dla Was?

    Bo z tego wynika, że jeśli ustalimy że przesunięcie o 1mm jest minimalnym
    przesunięciem jakie daje zmianę wyniku miernika długości to wychodzi nam
    że jego rozdzielczość (resolution) wynosi 1mm. Jak w takim razie ustalić
    'discrimination threshold', a właściwie ile dziewiątek po przecinku ma tam
    być?
    0,9999999999999 czy 0,999999999999999999999999999999 ? :-)

    Ale to tylko przy rozpatrywaniu pojedynczego, konkretnego miernika...
    Bo jeśli mówimy o statystyce i rozrzucie parametru między różnymi
    urządzeniami, to wtedy możemy powiedzieć że aby zagwarantować ruch
    wskazówki miernika (czy zmianę na wyświetlaczu cyfrowym) różnica
    odległości musi być >1mm a żeby zagwarantować że nie będzie zmiany
    na wyświetlaczu to różnica musi być <0,8mm - czy o to chodzi?

    Różnica między nimi będzie tym marginesem niepewności, gdzie na
    jednym egzemplarzu wyświetlacz się ruszy a na innym się nie ruszy?

  • 6. Data: 2010-10-15 12:33:40
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "qlphon" <q...@p...fm> wrote in message

    > próg czułości?

    Rzeczywiście "próg rozróżniania" brzmi trochę pokracznie... :-)
    I ciut za bardzo kojarzy się z rozdzielczością (rozdzielić = rozróżniać...).
    Ale kto wie?

    Natomiast "próg pobudliwości" kojarzy mi się zbyt psychologicznie,
    medycznie.

    Chyba najlepszy już będzie ten "próg czułości", ale i tu mam wątpliwości czy
    odnosi się to do całego zakresu pomiarowego miernika czy tylko do początku
    jego skali... Z tego co czytam w sieci to progiem czułości określa się np.
    minimalną
    ilość gazu która spowoduje pierwsze wskazania detektora... Czyli określa
    początek
    zakresu pomiarowego. Ale potem gdy już stężenie gazu jest większe mamy do
    czynienia z rozdzielczością detektora.

    Czy ktoś ma dostęp do polskiej literatury z miernictwa aby znaleźć to
    określenie
    w jakiejś fachowej książce i porządnie przetłumaczyć? Siedzę w USA i
    wszystkie
    książki ze studiów zostały w Krakowie, nie ma gdzie zajrzeć.
    W polskojęzycznym internecie niestety mamałyga, miód mydło i powidło... :-(

  • 7. Data: 2010-10-15 12:42:18
    Od: Yakhub <y...@g...pl>

    Dnia Fri, 15 Oct 2010 07:33:35 -0500, Pszemol napisał(a):

> [...]
    > 'discrimination threshold', a właściwie ile dziewiątek po przecinku ma tam

    Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że chodzi o to, że może być na przykład
    tak, że rozdzielczość miernika to 1mm, ale minimalny pomiar (próg czułości)
    to 2mm.

    --
    Yakhub

  • 8. Data: 2010-10-15 13:05:53
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On 15 Okt., 14:33, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

    > Kurcze, czym to się różni dla Was?

    Wyobraź sobie mechaniczną wagę. Waga pokazuje z dokładnością do 5g i z
    rozdzielczością do 1g. Jak weźmiesz torbę cukru 998g i położysz na
    wadze, to pokaże np. 995g. Jak zdejmiesz tę torbę i położysz drugą z
    1000g cukru, to pokaże np. 998g. To powinno być jasne.

    Teraz połóż tę pierwszą torbę na wagę i jak się języczek wagi
    ustabilizuje, dosyp 2g cukru. Języczek się nie ruszył...
    Waga ma próg czułości przy powolnej zmianie masy rzędu 10g. Wynika to
    z lepkości smarów, tarcia na dźwigniach itd. - zwłaszcza tarcie ma tu
    dużo do powiedzenia, bo statyczne jest wyższe, niż dynamiczne, tj.
    potrzeba więcej siły, żeby zacząć się poruszać, niż żeby ruch
    utrzymać. Jak po dosypaniu tych 2g bujniesz wagą, to zatrzyma się na
    "poprawniejszym" wyniku.

    Marek

  • 9. Data: 2010-10-15 14:01:10
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    .googlegroups.com...

> [...]

    > ustabilizuje, dosyp 2g cukru. Języczek się nie ruszył...
    > Waga ma próg czułości przy powolnej zmianie masy rzędu 10g.

    OK, choć trudno mi sobie wyobrazić miernik elektroniczny,
    cyfrowy, co będzie miał ten "próg czułości", czyli formalnie
    "pobudliwość" 10x większy niż jego rozdzielczość...

> [...]
    > potrzeba więcej siły, żeby zacząć się poruszać, niż żeby ruch
    > utrzymać. Jak po dosypaniu tych 2g bujniesz wagą, to zatrzyma

    No fajnie, ale od początku mówimy o mierniku cyfrowym, w którym
    nie ma czegoś takiego jak tarcie statyczne co jest w wadze szalkowej :-)

    Czy możesz wspomóc moją wyobraźnię i podać jakiś przykład bliższy
    omawianego tematu? :-)

  • 10. Data: 2010-10-15 14:29:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Wynika to
    >z lepkości smarów, tarcia na dźwigniach itd. - zwłaszcza tarcie ma

    Tylko ze tak wprost z podanych definicji to nie wynika.

    > 4.14
    > resolution
    > smallest change in a quantity being measured that causes a
    > perceptible
    > change in the corresponding indication

    Ta waga ma rozdzielczosc 10g, chyba ze zle zrozumialem angielski
    :-)

    J.