  • 21. Data: 2010-09-24 15:45:52
    Temat: Re: Potrzebny mi serwer plikA3w
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-09-24 17:10, Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

> [...]
    >
    > Być może netbook z uszkodzoną matrycą lub mocno uszkodzoną
    > klawiaturą można kupić za symboliczną stówkę. Miałbym tam:
    >
    > -- i dysk (a w pokazanych urządzeniach nie ma dysków)
    > -- i UPSa
    > -- i WiFi (obok oczywiście RJ45)
    > -- i USB z możliwością dołączenie nie tylko kamerki, ale
    > czegokolwiek, skoro na netbooku będzie normalny system
    > operacyjny z moimi aplikacjami
    > -- na dokładkę bym miał także BT z możliwością widzenia
    > w sieci czegokolwiek tam dołączonego
    > -- jak najbardziej zwartą konstrukcję oraz chyba

    W urządzeniu za symboliczną stówkę dysk będzie mały,
    możliwości jego wymiany mocno ograniczone, UPS będzie
    z nietrzymającymi bateriami, z WiFI może byc tylko
    miejsce na podpięcie i co gorsza nie będzie to urządzenie
    przeznaczone do ciągłej pracy.
    Trzeba orientować się nieźle w starych laptopach aby
    kupić coś sensownego. Ale teoretycznie jest to możliwe.

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2010-09-24 16:05:20
    Temat: Re: Potrzebny mi serwer plików
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2010-09-24 14:26, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > "Rafał Łukawski" i7hbqa$bal$...@n...onet.pl

    > PeCet to PeCet -- duży, zgodny ze specyfikacją IBM PC sprzed 30 lat. :)

    btw. mamy 2010, ja bym do worka personal computer wrzucil wszystko co
    sie sklada od miniITX po TowerATX... de facto części do tego wszystkiego
    są praktycznie takie same (pamięci, dyski, procesory, napędy optyczne
    itp). To jest dyskusja stricte akademicka...pecet.

    miniITX zrobi wszystko a jak na USB podlaczysz ekspress.. to i kawe ;)
    Nie musisz klawiatury podlaczac, nie musisz monitora. To otwarte
    rozwiazanie, ktore na pewno dostosujesz do swoich potrzeb, a jak
    koniecznie chcesz miec z tym klopoty /lub generalnie niejestes kumaty w
    sprawach pc... kupuj gotowe boxy ala qnap. Tez dobre :)

  • 23. Data: 2010-09-24 16:06:44
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2010-09-24 08:09, Robson wrote:

    > Mysle ze za godziwa oplata sprytny elektronik wylutuje gniazda USB a
    > zostawi same porty.

    Ja myśle, że nie należy szukać urządzenia, które zrobi dobrze, a
    posiedzieć z dwa dni i pomyślec co się chce.. bo dobrze ma wiele znaczeń ;)

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/

  • 24. Data: 2010-09-24 17:25:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "RadoslawF" i7ih3i$854$...@n...news.atman.pl

> [...]
    > przeznaczone do ciągłej pracy.
    > Trzeba orientować się nieźle w starych laptopach aby
    > kupić coś sensownego. Ale teoretycznie jest to możliwe.

    To prawda -- z tym UPSem i z dyskiem, ale chyba ceny gotowych
    serwerów są zbyt wysokie. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 25. Data: 2010-09-24 18:42:44
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2010-09-24 19:25, Użytkownik Eneuel Leszek Ciszewski napisał:

    > To prawda -- z tym UPSem i z dyskiem, ale chyba ceny gotowych
    > serwerów są zbyt wysokie. :)

    Zastanów się co i w jakiej kolejności jest dla ciebie ważniejsze ?
    Niska cena, niski pobór prądu, otwarta architektura i możliwość
    rozbudowy czy zamknięta architektura i ograniczone możliwości
    prostej rozbudowy.

    U mnie stary laptop odpada w przedbiegach z powodu ograniczenia
    w pojemności dysku/dysków, ja celował bym w jakiegoś starego
    kompa stacjonarnego którego dostanę za darmo lub za przysłowiową
    stówę. To pozwoli mi przełknąć wyższe niż w NASie zużycie prądu.
    W zamian mam otwartą architekturę i system który mogę dowolnie
    modyfikować.

    Pozdrawiam

  • 26. Data: 2010-09-24 19:42:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Rafał Łukawski" i7ii81$fpl$...@n...onet.pl

> [...]
    miniITX po TowerATX... de facto części do tego
    > wszystkiego są praktycznie takie same (pamięci, dyski, procesory, napędy optyczne

    Chodziło mi o to, że stary komputer (jakich mam kilka pod ręką)
    nie wchodzi w rachubę z uwagi na: awaryjność, duże zużycie
    energii, głośną pracę, duże gabaryty...

    Z notebooka wydobywają się jakieś dziwne piski...
    Jakby coś obracającego się ocierało o coś...
    Dysk albo wentylator...
    Kilka godzin temu komputer spadł na podłogę...
    (razem z plecakiem, w którym był na krześle)

    I jaką postawiłem diagnozę piszczenia?
    Uznałem, że jest otwarta jakaś durna strona WWW z wodotryskami...
    Wyłączyłem dźwięk -- i jest cisza! :)

    Czy ci ludzie muszą dodawać takie efekty specjalne do swoich stron? :)
    Opera pozwala na otworzenie takiej masy stron WWW, że czasami trudno
    nad tymi stronami zapanować...

    Gigaherce CPU, gigajule ciepła, gigawaty energii, terabajty ;)
    potrzebnego RAMu, bo to nie tylko na SWAPie nie siedzi...

    Wracając do tematu... Nie chcę dyskutować o tym, co jest PeCetem
    a co nie jest, bo nie mam własnych kryteriów czy argumentów. Tak
    naprawdę PC zamyka się na komputerach opartych o 80286 -- nazywał
    się wówczas IBM PC AT.

    Ale personalnym komputerem może być wszystko co będąc
    rzeczą osobistą (jak majtki) jest też komputerem z systemem
    operacyjnym i z aplikacjami, nie zaś jedynie wyrafinowanym
    piórem do pisania z komputerowo sterowanym dozownikiem atramentu. ;)

    > miniITX zrobi wszystko a jak na USB podlaczysz ekspress.. to i kawe ;)

    Ale chyba USB 3 -- bo jednak do kawy trzeba sporo energii.

> [...]
    > koniecznie chcesz miec z tym klopoty /lub generalnie niejestes kumaty w sprawach
    pc... kupuj gotowe boxy ala qnap. Tez dobre :)

    Chciałbym, aby to nie kosztowało zbyt wiele.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 27. Data: 2010-09-24 19:57:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "RadoslawF" i7irf5$9e1$...@n...news.atman.pl

> [...]
    > Niska cena, niski pobór prądu, otwarta architektura i możliwość
    > rozbudowy czy zamknięta architektura i ograniczone możliwości

    bezawaryjność
    prostota konstrukcji
    niska cena
    małe wymiary
    możliwość rozbudowy

    > U mnie stary laptop odpada w przedbiegach z powodu ograniczenia
    > w pojemności dysku/dysków, ja celował bym w jakiegoś starego

    A ile taki laptop ma HDD? 10 GB to już całkiem dużo. :)
    A raczej na dyski mniejsze niż 120 GB nie ma co liczyć w HDD.
    Gorzej w SSD, ale i ceny wówczas są gorsze.

    > kompa stacjonarnego którego dostanę za darmo lub za przysłowiową

    Trzy stoją u mnie i przeszkadzają. Dwa niedawno włączałem -- są
    sprawne. Nawet oba po USB 1.1 i karcie bezprzewodowej TPlinka
    połączyły się bezprzewodowo z APkiem TPlinka 340G.

    > stówę. To pozwoli mi przełknąć wyższe niż w NASie zużycie prądu.
    > W zamian mam otwartą architekturę i system który mogę dowolnie
    > modyfikować.

    Ja niczego nie będę modyfikował. :) Co mam tu dokładać?
    Chyba jedynie kamerkę. :)

    -=-

    Serwer stałby nie u mnie, dlatego musi być: cichy, mały, nieawaryjny...

    Ja u siebie nawet internetu nie mam -- ciągnę po WiFi nie wiedząc od
    kogo, a otwartych sieci nie brakuje dookoła. Najpierw APClient, później
    APek, później reszta... Do APC podłączona jest bramka VoIP... 400 metrów
    stąd mam opłacane łączę do którego jest podłączony inny Apek 340 G bez
    prezerwatyw; tutaj mam prezerwatywę, bo tu nie płacę za dostęp. Gdyby
    ludziska zmówiły się, jeden człek by placił, reszta by miała za freeko,
    dostawcy poszliby z torbami i ruszyłaby wrescie akcja sieciowania
    opłacana od dawna przez Unię...

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 28. Data: 2010-09-24 23:40:47
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "jwzw" i7hjb3$5b9$...@m...internetia.pl

    > Przeprowadzasz jakieś badania nad ludzkim muzgiem czy co? ;-)

    Jeśli to ma być serwer plików, musi być jakiś nośnik plików. :)

    Ten nośnik to rzecz jasna dysk HDD, bo jest stosunkowo tani.

    Jakoś trzeba połączyć ten dysk z resztą. Można poprzez USB
    połączyć dysk 2.5calowy, a można podłączyć 3.5calowy nie
    poprzez USB (bo z USB nie można już takiego dysku zasilić,
    gdyż taki dysk żre za dużo energii -- mikrofon na 48 woltach
    ponoć można) lecz poprzez interfejs dyskowy -- SATA lub PATA,
    z tym że preferuję PATA, bo mam niepotrzebne mi dyski PATA.

    Gdy zrezygnujemy z portów USB, nie będzie możliwości podpięcia
    kamerki poprzez USB. Gdy podłączymy dysk 3.5calowy to raczej
    nie będzie to dysk zewnętrzny, lecz wewnętrzny, a zatem
    i obudowa takiego serwera musi wzrosnąć.

    Oblałeś test badający Twuj muzg.

    Ja zaś idąc za radami rzuciłem okiem na ruterbordy...
    Ceny i możliwości zachęcają i do budowania mostku,
    i do budowania serwera plików opartego o ruterbord. :)

    Mając ten mostem, mógłbym postawić serwerek tutaj, bo
    wówczas korzystałbym z ,,własnego dostępu do internetu''.

    I teraz głupie pytanie... Może dałoby się połączyć serwer z mostkiem?
    Taki mostek asymetryczny, który po jednej stronie (po mojej) miałby serwerek...

    Obudowy i zasilacze kosztują. :) Nadto być może jakaś ruterbord
    mogłaby pracować jako APCek i jako serwerek jednocześnie. :)

    Mniej obudów, mniej kabelków, mniej zasilaczy (niby PoE też to daje)
    i jedyną wadą byłby długi kabelek antenowy -- toż dysku nie wywalę na
    balkon. :) Mógłbym wszystko wywalić na zewnątrz poza dyskiem 2.5calowym
    łączącym się z resztą (serwerek, apcek, antena) za pomocą USB -- kabelek
    USB nie boli ani siejąc, ani chłonąć, ani tracąc...

    -=-

    Jedną obudowę już mam -- kupiłem golarkę z dwiema obudowami za 15 złotych. :)
    Golarka świetna (szkoda, że nie kupiłem dwóch -- tylko tyle było w sklepie)
    ale po co mi aż dwie (wewnętrzna i zewnętrzna) obudowa do tej golarki, skoro
    wewnętrzna jest świetna i świetnie chroni ,,złożoną'' golarkę?...

    Czy komuś szajba nie odbija? -- obudowy do malutkich RB411 po 45 złotych?!?!??!
    Ale za to same RB711 są stosunkowo tanie. :) (obok samej RB mają i kartę radiową?)
    Dwa takie RB711 plus dwie anteny i mam mostek na piątkę. Do tego jeszcze serwerek
    we wspólnej obudowie z jedną z tych RB711.

    A może po jednej stronie gotowe Ubiquiti Networks NanoStation Loco5?
    Może po stronie serwerka (mojej) Ubiquiti Networks WispStation5, 22 dBm, 5 GHz, 1x
    LAN?
    Jeden lan to trochę mało w tym miejscu... Któraś RB ma nawet USB -- akurat bez
    gniazdek USB. ;)

    Ja akurat miałem na myśli nie port USB bez gniazdek USB,
    ale: ,,preferuję z portem USB, choć bez portu USB też może być''. :)

    A że napisałem po swojemu (nieco dowcipnie) więc musiałem to
    (tłumacz musiał) pozamieniać przed wysłaniem na język zrozumiały
    ogółowi... No i jakoś niejednorodne pozmieniał... Jak to głupi tłumacz..
    (tłumacz -- czyli inne moje ja) ;)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 29. Data: 2010-09-24 23:44:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "p0li" 9vpcvf8ez5kd$....@p...z.dialoga

    > przejrzyj wątek "domowy NAS i przyległości" który
    > jest tu tłuczony od ~10 dni - tam znajdziesz
    > odpowiedzi na wszystkie swoje
    > pytania :)

    Przeglądam -- dzięki. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 30. Data: 2010-09-25 08:08:54
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Chciałbym, aby to nie kosztowało zbyt wiele.

    Dyskusja tu (cały wątek) zbacza w różne kierunki. Ja świadomie
    zrezygnowałem z QNAP'a - cena, wcześniej miałem D-Linka, ale a) zdziebko
    za wolny /aczkolwiek Tobie moze wystarczy/, z czasem pojawily sie inne
    potrzeby - np. apache do testów. na D-Linku mozna, ale kombinowania jest
    masa... wiec zrobilem Serwer na miniITX, płyt jest dużo obudów też i to
    daje Ci wszystko co chcesz znacznie taniej niż QNAP, wydajnośc taka
    sama, pródu bierze niewiele.

    *To masz odpowiedź, po prostu bym to zrobił lub zamówił i niech działa*
    End of story.

    Dla szalonych są już nawet obudowy na 6 x HDD SATA 3.5", gdy ja
    kupowałem znalazłem tylko Chenbro 4 x SATA. Co ciekawe ta pierwsza
    tańsza. No ale więcej dysków nie potrzebuje - mirroruje tylko to co
    potrzebuje.

    --
    Szybko i tanio - http://luktronik.pl/