  • 151. Data: 2012-01-18 09:55:52
    Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-17 22:23, Tomasz Pyra wrote:

    > No to raczej nie ma na to innej metody niż zwolnić.
    >
    > W sytuacji kiedy przyczepność skręconych przednich kół jest
    > niewystarczająca do tego żeby ten przód zmieścił się w zakręcie (nie
    > wnikając nawet w to co się będzie działo z tyłem), to tej przyczepności
    > raczej się nie urodzi.

    Proszę sytuacja dokładnie jak z opisu wątkotwórcy:
    http://www.youtube.com/watch?v=QD7Ikdozo4M&feature=p
    layer_detailpage#t=171s

    Zbyt szybkie wejście w zakręt - poślizg, niewłaściwa reakcja - ale i tak
    nie deptanie hamulca! i uderzenie w krawężnik pod kątem - straty?
    Samochód skręca pomimo poślizgu przednich kół ?

    Teraz to samo, inna metoda: podsterowność, gość puszcza gaz i wciska
    hamulec.. wynik ? Nie zdążyłby wyprostować kół, tylko wyleciałby z
    zakrętu oboma kołam na krawężnik - uderzenie napewno z większą prędkością.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 152. Data: 2012-01-18 10:10:45
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-17 21:16, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
    [...]

    > Dlatego warto mieć umiejętności ponad przeciętność.

    W teorii to co drugi to Kubica więc dlaczego nie "Bubel". Wróć na ziemię.

    > Zawsze jest luźny śnieg ?

    Jeżeli nie ma to tym gorzej. Istotą nie jest luźna nawierzchnia tylko
    możliwość orania jej bokiem. Asfaltu nie zaorasz. Dodatkowo śliska
    powierzchnia ma właściwości dokładnie odwrotne. Czyli efekt jest również
    odwrotny.

    > Jasne, to co on przedstawia wymaga super duper sprzętu, nie przesadzaj
    > proszę.

    Czytaj ze zrozumieniem. To co on przedstawia wymaga super umiejętności.
    Statystyczny ich nie ma, za to ma dobry sprzęt. Więc lepiej go
    wykorzystać niż bez sensu kozaczyć.

    A.

  • 153. Data: 2012-01-18 10:16:05
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-17 20:04, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
    [...]
    > Bardzo ciekawe. Czyli uważasz, że nie można nic zrobić aby zmienic tor
    > jazdy ?

    Jeżeli samochód nie ma przyczepności to nie wiem jak ma zmienić tor jazdy.

    > Tor jazdy zawsze będzie identyczny z jazdą na wprost hamując ? Ok, rób
    > tak zatem... w razie poślizgu zawsze puszczaj pedał gazu i wciskaj
    > hamulec licząc na ABS... życzę szczęścia.

    Na pewno w nieoczekiwanym poślizgu, gdy kierowca jest zaskoczony tym co
    się dzieje z jego samochodem, zaciągnięcie ręcznego poprawi sytuację.

    > Dla mnie to jest EOT.

    I słusznie, bo może ktoś to co wypisujesz wziąć poważnie.

    A.

  • 154. Data: 2012-01-18 10:22:37
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2012-01-18, Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie> wrote:

    > Ok, nie byłem zaskoczony, ponieważ brałem taką wersję wydarzeń pod uwagę
    > - jadąc żwawiej na śliskiej nawierzchni zawsze trzeba być przygotowanym.

    No to nie porównuj zaskoczonego przeciętnego kierowcy z kierowcą
    rajdowym zbliżającym się do zapowiedzianej szykany. Inny świat.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 155. Data: 2012-01-18 10:29:24
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-18 09:46, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > Gdy przednia oś się już ślizga, to dodatkowa siła na przedniej osi
    > pogłębi ten poślizg... nie wspominając już o hamulcu.

    Ale hamulec z współczesnym abs'em raczej nie pogłębi tego poślizgu,
    wręcz przeciwnie. Jeżeli choć trochę złapie przyczepność spowoduje to
    docisk przedniej osi co dodatkowo równocześnie zwiększy przyczepność i
    zmniejszy prędkość.

    > Aż, z ciekawości pogadałęm z kolegą prowadzącym szkolenia z doskonalenia
    > techniki jazdy...
    > reakcje są dwóch kierunkach, zależnie od tego o jakim kierowcy rozmawiamy.
    > Z czego jedna zgodna z tym co było tutaj napisane... hamulec i modlitwa.
    > Nie jest to jednak _jedyna_ droga i napewno nie najbardziej skuteczna.

    Dla normalnego kierowcy jest to jedyna metoda.

    Nawet gość z doświadczeniem jak zostanie zaskoczony poślizgiem na
    wąskiej drodze, ma małe szanse na zrobienie czegokolwiek innego.

    > Lekkie odkręcenie, noga nadal na gazie, z wyczuciem hamulec ręczny.
    > Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
    > kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i
    > opanowaniem.

    Wszystko fajnie, pod warunkiem, że zabierasz się za to przed zakrętem i
    masz to wyćwiczone. Dodatkowo rozpoczynasz manewr gdy masz przyczepność.
    Tu piszemy o sytuacji gdy przód się nie trzyma drogi. A Ty radzisz
    dodatkowo urwanie tyłu. Nie wiem skąd założenie, że po wprowadzeniu
    samochodu w ruch wirowy odzyskasz sterowność.

    > To nie jest teoria, to praktyka.

    Owszem w sytuacji gdy to planujesz zrobić.

    A.

  • 156. Data: 2012-01-18 10:33:35
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2012-01-18 09:46, *Marcin 'Yans' Bazarnik* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:

> [...]
    > Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
    > kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i

    Za klasykiem:
    "W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?" :)

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 157. Data: 2012-01-18 10:36:49
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-17 18:53, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > Jak już przyczepność straciłeś... to hamowanie conajwyżej sytuacje
    > pogorszy a abs Cie od tego nie uchroni. Np. niespodziewany poślizg
    > przedniej osi w zakręcie (podsterowność)... wciśniesz dodatkowo hamulec
    > i jesteś w rowie Nadsterowność.. wciśniesz hamulec, obróci Cię... jestes
    > w rowie.

    Na macie poślizgowej gdy to trenowałem to wcale nie było tak jak
    opisujesz. Rozpędzam się skręcam, samochód jedzie proste i wciskam
    hamulce. ABS zdecydowanie pomaga. Samochód traci prędkość i w końcu
    łapie przyczepność ważne aby wyprostować koła, bo jak złapie na
    skręconych to dzieją się rzeczy zupełnie nieprzewidywalne (np. dla mnie).

    > Ok, wystarczy... nie mam zamiaru nikogo do niczego przekonywać...
    > uświadomić jedynie, że są inne sposoby radzenia sobie z trudną sytacją
    > niż deptanie hamulca licząc na magiczne cechy ABS.

    Dla statystycznego kierowcy zaskoczonego poślizgiem nie ma innych
    sposobów. Dodatkowo robienie cokolwiek innego co sprawi, że samochód się
    jednak obróci, to jak podpisanie wyroku na siebie i pasażerów. Więc
    Twoje rady są jak najbardziej niebezpieczne.

    A.

  • 158. Data: 2012-01-18 10:55:16
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-18 09:55, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

> [...]
    > nie deptanie hamulca! i uderzenie w krawężnik pod kątem - straty?
    > Samochód skręca pomimo poślizgu przednich kół ?

    To jest dokładnie inna sytuacja. Gość ma poślizg na długo przed
    zakrętem. Dzięki temu, że prędkość wytracił wcześniej, w zakręcie przód
    jak najbardziej trzyma się drogi dlatego samochód skręca a zarzuciło go
    za mocno bo pewnie przesadził z ręcznym.

    > Teraz to samo, inna metoda: podsterowność, gość puszcza gaz i wciska
    > hamulec.. wynik ? Nie zdążyłby wyprostować kół, tylko wyleciałby z
    > zakrętu oboma kołam na krawężnik - uderzenie napewno z większą prędkością.

    Jak zaciągnie ręczny to walnie w ten sam krawężnik z taką samą siłą
    tyle, że bokiem. Czyli konsekwencje znacznie gorsze, zarówno dla
    samochodu jak i pasażerów. Super rada.

    A.

  • 159. Data: 2012-01-18 11:04:57
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-18 10:36, Arek wrote:

> [...]
    > łapie przyczepność ważne aby wyprostować koła, bo jak złapie na
    > skręconych to dzieją się rzeczy zupełnie nieprzewidywalne (np. dla mnie).

    Na macie nie z reguły nie zaczynasz od pośligu tylko od normalnej jazdy
    na śliskiej nawierzchni i w większości po prostej - zupełnie co innego.

> [...]
    > jednak obróci, to jak podpisanie wyroku na siebie i pasażerów. Więc
    > Twoje rady są jak najbardziej niebezpieczne.

    Ja nikomu nic nie radzę. Ja uświadamiam o tym, że można nauczyć się
    czegoś więcej.
    Np. stopien drugi, trzeci tego szkolenia

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 160. Data: 2012-01-18 11:07:36