  • 161. Data: 2012-01-18 12:38:23
    Temat: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-18 10:33, Mirek Ptak wrote:
    > Dnia 2012-01-18 09:46, *Marcin 'Yans' Bazarnik* napisał, a mnie coś
    > podkusiło, żeby odpisać:

    > Za klasykiem:
    > "W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?" :)

    ;-)

    Zastanów się jednak, co powoduje to o czym piszę.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 162. Data: 2012-01-18 12:41:30
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-18 10:10, Arek wrote:
    > W dniu 2012-01-17 21:16, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
    > [...]
    >
    > W teorii to co drugi to Kubica więc dlaczego nie "Bubel". Wróć na ziemię.

    Jak myślisz, po co są te szkoły bezpiecznej jazdy lub doskonalenia
    techniki jazdy ? Problem w tym, że nikomu się niechce i nie widzi
    potrzeby szkolenia się.

    > Jeżeli nie ma to tym gorzej. Istotą nie jest luźna nawierzchnia tylko
    > możliwość orania jej bokiem.Asfaltu nie zaorasz. Dodatkowo śliska
    > powierzchnia ma właściwości dokładnie odwrotne. Czyli efekt jest również
    > odwrotny.

    Luźny - zupełnie nie związany zupełnie z podłożem.

    Wiekszość postaci da się ryć...jedynie zmrożony śnieg, lód nie
    przyniesie korzyści... z innego rodzaju powierzchni zawsze uda się Ci
    się pchać bokiem zaspę - a to pomaga.

    > Czytaj ze zrozumieniem. To co on przedstawia wymaga super umiejętności.
    > Statystyczny ich nie ma, za to ma dobry sprzęt. Więc lepiej go
    > wykorzystać niż bez sensu kozaczyć.

    Właśnie wiara w te systemy powoduje, że ludzie jeżdżą szybciej, ponieważ
    czują się bezpieczniejsi - i właśnie zaczynają kozaczyć. Ci świadomi
    wiedzą co i kiedy można...

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 163. Data: 2012-01-18 12:57:20
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-18 10:29, Arek wrote:

    > Ale hamulec z współczesnym abs'em raczej nie pogłębi tego poślizgu,
    > wręcz przeciwnie. Jeżeli choć trochę złapie przyczepność spowoduje to
    > docisk przedniej osi co dodatkowo równocześnie zwiększy przyczepność i
    > zmniejszy prędkość.

    Podoba mi się to "raczej" :-) Tak.. złapie wtedy kiedy prędkość liniowa
    koła zrówna +/- się z prędkością podłoża a kierownica będzie skierowana
    we właściwym kierunku. Problem w tym, że skręcone koło może nie chcieć
    się obracać - w związku z czym ABS będzie zmniejszał siłę hamowania.

    > Wszystko fajnie, pod warunkiem, że zabierasz się za to przed zakrętem i
    > masz to wyćwiczone. Dodatkowo rozpoczynasz manewr gdy masz przyczepność.
    > Tu piszemy o sytuacji gdy przód się nie trzyma drogi.

    Mówimy o jakimś stopniu podsterowności, a nie o jeździe na zablokowanych
    kołach po lodzie.

    > A Ty radzisz
    > dodatkowo urwanie tyłu. Nie wiem skąd założenie, że po wprowadzeniu
    > samochodu w ruch wirowy odzyskasz sterowność.

    Primo. Racz zauważyć w końcu, że ja nic nie RADZĘ. Nie mówię nikomu ZRÓB
    TAK. Mówię o możliwościach - racz to w końcu przyjąć do wiadomości.

    Secundo. Ja opisuję coś innego niż Tobie się wydaje.

    > Owszem w sytuacji gdy to planujesz zrobić.

    Ponieważ Ty tak twierdzisz ? Z ciekawości, zrobiłem nawet ankietę wśród
    znajomych jeżdzących FWD - a będacych świadomymi kierowcami.

    Stawiam nacisk na _świadomych_ tego co się dzieje a nie śpiących za
    kierownicą.

    Tak czy inaczej pora kończyć.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 164. Data: 2012-01-18 13:08:35
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2012-01-18 12:38, *Marcin 'Yans' Bazarnik* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:

    > ;-)
    >
    > Zastanów się jednak, co powoduje to o czym piszę.

    Nadmiar zaufania do ręcznego? ;), brak ABS w samochodzie? :)
    Od lat (11 w kilku szkołach) mi powtarzają na szkoleniach z bezpiecznej
    jazdy żeby hamować z nogą w podłodze i wykorzystując ABS szukać wyjścia
    z sytuacji.
    Jazda bokami jest fajna na placu lub w kontrolowanej sytuacji - nie jak
    Ci leci na spotkanie przeciwległy krawężnik.

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 165. Data: 2012-01-18 13:14:37
    Od: Arek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-01-18 12:41, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:
    [...]

    > Jak myślisz, po co są te szkoły bezpiecznej jazdy lub doskonalenia
    > techniki jazdy ? Problem w tym, że nikomu się niechce i nie widzi
    > potrzeby szkolenia się.

    Ale na tych szkołach właśnie pokazują, żeby nie kozaczyć tylko hebel i
    tyle. Na zajęciach można przetrenować, że to najlepsze a po drugie na
    nic innego nie ma czasu.

> [...]
    >
    > Wiekszość postaci da się ryć...jedynie zmrożony śnieg, lód nie
    > przyniesie korzyści... z innego rodzaju powierzchni zawsze uda się Ci

    Na asfalcie?

    > Właśnie wiara w te systemy powoduje, że ludzie jeżdżą szybciej, ponieważ
    > czują się bezpieczniejsi - i właśnie zaczynają kozaczyć. Ci świadomi
    > wiedzą co i kiedy można...

    Tu się w pełni zgadzam.

    A.

  • 166. Data: 2012-01-18 13:28:53
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-18 13:14, Arek wrote:
> [...]
    >
    > Ale na tych szkołach właśnie pokazują, żeby nie kozaczyć tylko hebel i
    > tyle. Na zajęciach można przetrenować, że to najlepsze a po drugie na

    Zalezy jak liczna grupa. To co opisujesz to pierwszy stopień, fajnie
    jest wybrać się na wyższe.

    > Na asfalcie?

    Pomimo, że na asfalcie nadal coś będziesz pchał. Tak samo jak pomaga
    rycie śniegu zgromadzonego przy krawężniku. Tak samo hałdy przy drodze -
    choć tam nieco loterii ... nie wiadomo co w nich schowane, ale jak nie
    ma wyboru ?

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 167. Data: 2012-01-18 13:39:39
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>

    On 2012-01-18 13:08, Mirek Ptak wrote:
    > Dnia 2012-01-18 12:38, *Marcin 'Yans' Bazarnik* napisał, a mnie coś
    > podkusiło, żeby odpisać:

    > Nadmiar zaufania do ręcznego? ;), brak ABS w samochodzie? :)

    Nadmiaru zaufania ? Niestety nie trafiłeś ani za jednym ani za drugim razem.
    Jeżdzę więcej niż jednym samochodem.

    > Od lat (11 w kilku szkołach) mi powtarzają na szkoleniach z bezpiecznej
    > jazdy żeby hamować z nogą w podłodze i wykorzystując ABS szukać wyjścia
    > z sytuacji.

    I znów powtórzę. Pierwszy stopień szkolenia :-) Jeśli uda Ci się trafić
    na kogoś rzetelnego i otwartego, to pogadaj z nim na osobności.

    To podobna sprawa jak odpowiedź kolegi: "Powiedzieć Ci czego uczę, czy
    to co ja bym zrobił ?" :-)

    > Jazda bokami jest fajna na placu lub w kontrolowanej sytuacji - nie jak
    > Ci leci na spotkanie przeciwległy krawężnik.

    Bardzo rzadko jest tak, że NAGLE lecisz na krawężnik... najczęsciej
    zaczyna się od pewnego stopnia podsterowności i wynoszenia z zakrętu. Od
    Ciebie zależy czy to zauważysz i jak zareagujesz.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 168. Data: 2012-01-18 13:50:41
    Od: Filip <q...@q...pl>

    W dniu 2012-01-16 12:21, Piotr Klimek pisze:
    > Dnia (Mon, 16 Jan 2012 11:15:19 +0000 (UTC)) ktos podajacy sie za Rafał Grzelak
    > wyklawiaturowal co nastepuje:

    > Ok, ale to jest kwestia minimalizowania skutkow kolizji, a ja bym chcial
    > wiedziec czy jest jakas metoda, zeby w takim przypadku do kolizji w ogole
    > nie dopuscic.

    Tak, kupić RWD.

  • 169. Data: 2012-01-18 13:54:01
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2012-01-18 13:39, *Marcin 'Yans' Bazarnik* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:

    > I znów powtórzę. Pierwszy stopień szkolenia :-) Jeśli uda Ci się trafić
    > na kogoś rzetelnego i otwartego, to pogadaj z nim na osobności.

    Czyli zdajesz sobie sprawę dlaczego tego uczą?
    Cała ta gadka o ręcznym, LFB i podobnych jest OK, ale nie na ulicy w
    normalnym ruchu.

  • 170. Data: 2012-01-18 14:50:39
    Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>

    Dnia (Wed, 18 Jan 2012 13:50:41 +0100) ktos podajacy sie za Filip

    Ale sie wysililes :)

    Piotr Klimek
    Citroen C5 2.0HDI `02