-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: Marcin 'Yans' Bazarnik <g...@...lesie>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Poslizg w duzym, ciezkim kombi, FWD, ASB i recznym na przednie kola.
Date: Tue, 24 Jan 2012 09:41:34 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 145
Message-ID: <jflqsb$3e0$1@inews.gazeta.pl>
References: <s...@p...homelinux.net>
<x...@n...gazeta.pl> <jf119e$bve$1@inews.gazeta.pl>
<vifp7h7jmjva$.1uwl08cn41znr$.dlg@40tude.net>
<jf4k0c$c74$1@inews.gazeta.pl>
<1...@4...net>
<jf4nrb$pdv$1@inews.gazeta.pl> <1...@4...net>
<jf60tn$oc2$1@inews.gazeta.pl>
<1...@4...net>
NNTP-Posting-Host: 89-72-202-194.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1327394507 3520 89.72.202.194 (24 Jan 2012 08:41:47 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Tue, 24 Jan 2012 08:41:47 +0000 (UTC)
X-User: yansvanhorn
In-Reply-To: <1...@4...net>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.9.2.25)
Gecko/20111213 Lightning/1.0b2 Thunderbird/3.1.17
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2428648
[ ukryj nagłówki ]On 2012-01-23 22:07, Tomasz Pyra wrote:
> On Wed, 18 Jan 2012 09:46:36 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>
>> On 2012-01-17 22:50, Tomasz Pyra wrote:
>>> On Tue, 17 Jan 2012 22:05:27 +0100, Marcin 'Yans' Bazarnik wrote:
>>>
>>>>> Przyczepności przednich kół większej niż puszczając gaz się nie znajdzie.
>>>>
>>>> Przy podsterze w FWD puscić dodatkowo gaz ? Chyba żartujesz. To już
>>>> lepiej wysprzęglić - napewno zrówna się prędkość kół z podłożem i o ile
>>>> koła nie są skręcone pod niewłaściwym kątem to powinien odzyskać
>>>> sterowność, wtedy może też próbować dociążyć przód hamulcem.
>>>
>>> Przy w miarę niskich obrotach silnika silnik hamuje na tyle słabo, że nie
>>> jest to problem.
>>
>> Gdy przednia oś się już ślizga, to dodatkowa siła na przedniej osi
>> pogłębi ten poślizg... nie wspominając już o hamulcu.
>
> Ale niewiele.
To zależy... zależy jak "głębokie" stadium poślizgu. Ta mała dodatkowa
siła, może spowodować jego powiększenie, a jak zapewne doskonale wiesz,
współczynnik tarcia opony cywilnej spadnie wtedy znacząco - pogłębiając
poślizg.
> Siłą którą jest w stanie przenieść opona jest mniej-więcej podobna w każdym
> kierunku.
Mniej więcej prawa. Zależy też od bieżnika jeśli opona posiada.
> Jeżeli wektor tej siły rozłoży się na wektor równoległy i prostopadły do
> osi (czyli siłę hamująco/napędową i siłę skręcającą), to widać że dołożenie
> pewnej (oczywiście niezbyt wielkiej) siły hamującej lub napędzającej do
> koła, w niewielkim stopniu zmniejsza składową boczną.
>
> I dlatego w jeździe sportowej nie przejeżdża się zakrętów z rozłączonym
> sprzęgłem.
W jeździe sportowej dlatego nie jeździ się na wysprzęglonym, ponieważ
zapewnia to większą kontrolę - a w zasadzie nie zabiera nam kontroli
balansu pedałem gazu. Okupione jest to jednak mniejszą trakcją.
>> Aż, z ciekawości pogadałęm z kolegą prowadzącym szkolenia z doskonalenia
>> techniki jazdy...
>> reakcje są dwóch kierunkach, zależnie od tego o jakim kierowcy rozmawiamy.
>> Z czego jedna zgodna z tym co było tutaj napisane... hamulec i modlitwa.
>> Nie jest to jednak _jedyna_ droga i napewno nie najbardziej skuteczna.
>
> Ale mówimy o samochodzie który znajduje się już na zakręcie.
>
> Puszczenie samochodu bokiem jest najszybszą metodą jazdy w zakrętach, ale
> całe składanie do zakrętu robi się przed nim, jak jest czas i miejsce.
W momencie podsteru też można podjąć decyzję, odnośnie tego co robimy.
> W sytuacji kiedy poślizg jest nieplanowany, bo samochod miał iść tarciem
> statycznym, a idzie poślizgiem, można oczywiście postawić go bokiem pod
> optymalnym kątem, ale wymaga to ileś tam metrów na których można albo
> efektywnie hamować, albo stawiać samochó bokiem.
Na śniegu samochód ustawiany bokiem, zaczyna robić 4-ry ślady, ryje w
śniegu większą powierzchnią boczną. Zatem nie dość, że hamują wszystkie
koła, to pomaga nam ilość zbieranego śniegu - która posłuży też jako
amortyzacja przy ewentualnym uderzeniu.
> Jestem przekonany że w jakiejś tam ogólnej sytuacji te metry lepiej
> przeznaczyć na hamowanie.
Być może. Diabeł zawsze tkwi w szczegółach
> Np. ESP w sytuacji podsterownego poślizgu przedewszystkim mocno hamuje,
> nadrzucanie tyłu idzie dopiero za chwilę.
Samo ESP u mnie nie hamuje! Koryguje jedynie tor jazdy.
>>> Wiadomo że brak momentu na osi koła będzie w ogólności lepszy, ale znowu
>>> niewieki moment też nie odbiera jakoś mocno zdolności opony do generowania
>>> sił bocznych (i dlatego rozsądne operowanie gazem w zakręcie nie powoduje
>>> nagłych zaników trzymania bocznego).
>>
>> W poślizgu przedniej osi na śliskiej nawierzchni ?
>
> Oczywiscie - tak samo jak h
Zobacz na zmianę współczynnika tarcia zależnie od stopnia poślizgu dla
opony cywilnej.
>>>>> I jeżeli to nie wystarcza do zmiany kierunku jazdy samochodu, to już raczej
>>>>> nic nie pomoże.
>>>>
>>>> Zdecydowanie się nie zgadzam.
>>>
>>> No ale jak inaczej?
>>> Żeby mówić o zmieszczeniu się w zakręcie, to najpierw ten przód musi jakoś
>>> skręcić.
>> >
>>> Przednie opony muszą zadziałać siłą w bok wystarczającą do przestawienia
>>> tego przodu.
>>>
>>> Jak nie ma tej przyczepności przy skręcie przednich kół, to skąd ona się ma
>>> znaleść?
>>> Bo dopiero po tym jak przód skręci, można się zastanawiać nad resztą - czy
>>> tylne koła też dadzą radę, nad balansem itd.
>>
>> Lekkie odkręcenie, noga nadal na gazie, z wyczuciem hamulec ręczny.
>> Samochód się obraca, znów mamy sterowność, lewa wtedy na hamulec aby
>> kontrolować balans, prawa nadal na pedale gazu. Wszystko z wyczuciem i
>> opanowaniem.
>
> Oczywiście, ale zamie do dużo miejsca które poświęci się jedynie na
> obracanie samochodu.
> Lepiej to miejsce wykorzystać do jak najwydaniejszego zmniejszenia
> prędkości.
Zrobiłem test: Parking, dziewiczy, wilgotny śnieg, ~8cm, w obu
wypadkach. Hamowanie rozpczynane na linii przy 40kmh. Raz prostoliniowo
na granicy poślizgu, raz z obróceniem pojazdu o 90-stopni. W obu
wypadkach nagrany film oraz zmierzone odległości. Dla porównania
zrobiłem również to samo drugim samochodem wyposażonym w ABS (ale to
inna waga 1.5 więcej).
Zgadnij jakie były wyniki ?
>> To nie jest teoria, to praktyka.
>
> Ale praktyka u której podstaw leżą inne cele.
> W jeździe sportowej kto hamuje ten przegrywa.
> Na drodze nie ma dużego problemu jak w zakręcie samochód się zatrzyma,
> wycofa i pojedzie dalej.
> Inne prorytety.
Oczywiście, pełna zgoda. Jednak jeden cel pozostaje ten sam: uniknąć
zderzenia, zminimalizować uszkodzenia.
Nie do końca taka sytuacja i ewidentny mój błąd, jednak:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpa
ge&v=btUDzSxxoiY#t=109s
Prędkości daleko większe niż parkingowe, podster którego mogłem uniknąć,
jednak mimo wszystko udaje się przejechać nie wylatując zbyt daleko. Mam
też wykres pokazujący skuteczność zmniejszania prędkości.
--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik
Następne wpisy z tego wątku
- 24.01.12 09:47 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 19:20 Adam Płaszczyca
- 25.01.12 19:51 Tomasz Pyra
- 25.01.12 20:53 Tomasz Pyra
- 25.01.12 21:35 Krzysiek Kielczewski
- 25.01.12 22:01 Artur Maśląg
- 25.01.12 22:27 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 22:34 Tomasz Pyra
- 25.01.12 22:44 J.F.
- 25.01.12 23:20 Tomasz Pyra
- 25.01.12 23:21 Tomasz Pyra
- 25.01.12 23:39 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 25.01.12 23:45 Marcin 'Yans' Bazarnik
- 26.01.12 00:04 Tomasz Pyra
- 26.01.12 00:06 Krzysiek Kielczewski
Najnowsze wątki z tej grupy
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
Najnowsze wątki
- 2024-12-25 Wrocław => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-25 Warszawa => Sales Assistant <=
- 2024-12-25 Kraków => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-12-25 Lublin => System Architect (Java background) <=
- 2024-12-25 Szczecin => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-12-25 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-12-25 Kraków => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-25 Kraków => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-25 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-25 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-12-25 Białystok => Delphi Programmer <=
- 2024-12-25 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-25 Kraków => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-12-25 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-12-24 Dzisiaj Bentlejem czyli przybieżeli sześciu Króli do Rysia na kasie