  • 41. Data: 2009-09-15 19:37:07
    Temat: Re: Porządny statyw na ciężki sprzęt
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał:

    > Też jestem tego zdania.
    > Ja swego czasu do RB67 kazałem utoczyć stalowe kółko o średnicy 200 mm
    > i grubości 20. Ma gwint statywowy, do przykręcenia głowicy i mikrogumę
    > od spodu. Sprawdza się świetnie.
    > [...]

    A może... ciężarek od sztangi z gwintem statywowym? Chociaż tym Twoim
    kółkiem tez już pewnie można nieźle krzepę trenować;-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 42. Data: 2009-09-15 21:28:44
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Jakub Jewuła wrote:
    > 055 + 410 i kropka :)
    >
    > Czy dobrze pamietam, zes jest z Krakowa?
    > Mam taki zestaw, mozesz sobie pomacac...

    No właśnie o ile 055 jest super o tyle głowica o której myślałem jest
    zdecydowanie za duża i za ciężka. Dodatkowo uznałem że dla mnie chyba
    lepsza będzie kulowa, bo 3D nie do końca mi pasuje w takim stopniu.

    Za zaproszenie dzięki, ale i tak w ciągu najbliższego czasu ciężko mi
    będzie się wyrobić, a poza tym musiałbym wziąć zestaw taki w plener.. i
    się przekonać jak to wypada na dłuższą metę :)
    Wczoraj dopiero po kilku godzinach zacząłem dostrzegać, gdzie i co mnie w
    zestawie z tematu boli.

    d.

  • 43. Data: 2009-09-15 21:29:14
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-09-15 21:37:07 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > A może... ciężarek od sztangi z gwintem statywowym? Chociaż tym Twoim
    > kółkiem tez już pewnie można nieźle krzepę trenować;-)

    Bo to taki ciężarek od sztangi. Tylko ciężarki mają dziurę w środku, to
    się nie nadają.
    A kółko ma jedno zadanie: Stabilnie utrzymać ciężki bądź co bądź
    aparat, na płaskiej powierzchni. I najważniejsza zaleta. Kosztowało dwa
    piwa :P Muszę je zważyć.
    --
    200 ISO ma same zalety. Ziarno jak 400 czułość jak 100.
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem.

  • 44. Data: 2009-09-15 21:34:11
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > 055 znam tylko z opinii (pozytywnych), mam natomiast 410. Pod względem
    > stabilnosci i precyzji ustawiania jest to świetna głowica. Jej wadą jest
    > natomiast szybkość pracy - pod tym wzgledem wszelkie kulowe bija ją na
    > głowę. W niektórych zastosowaniach ta powolność 410 nie ma znacznia, w
    > innych może być poważną wadą. Dla mnie wadami 410 są też zbyt duże _jak_
    > na_moje_potrzeby_ rozmiary i ciężar - ale - kogoś kto szuka głowicy do
    > ciężkiego sprzętu zapewne te cechy 410 nie przerażą.

    No właśnie ciężki sprzęt niekoniecznie oznacza ciężką głowicę. Stawiając
    zestaw jak z początku opisu czułem że tracę zalety lekkiego statywu
    podpinając do niego tak ciężką głowicę. Poza tym widać jasno że to głowica
    pod średniaka raczej.
    No i średnio się to takie nosi. Jest po prostu dziwnie wyważone.
    Właśnie też zastanawiam się nad tą szybkością pracy - może to brak
    przyzwyczajenia, ale nie mogłem dojść ładu z tymi pokrętełkami, za to
    doszedłem do wniosku, że taka głowica świetnie nadaje się do panoram, ale
    nie do łatwej zmiany orientacji.

    d.

  • 45. Data: 2009-09-15 21:36:44
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > Mam też 486 ale przestałem używać - za lepsze od niej uważam głowice kulowe
    > z 3 pokrętłami - jednym luzujesz kulę, drugim ustawiasz siłę oporu głowicy
    > ze zluzowaną kulą, trzecim odbvlokowujesz obrót do panoram. Jak sie czymś
    > takim pracuje po odpowiednim ustawieniu oporu można zobaczyc np. pod
    > adresami http://www.youtube.com/watch?v=DJ0Lne7Tc2I lub
    > http://www.youtube.com/watch?v=FjJ_T0vOxds. Od pewnego czasu moja ulubiona
    > głowica to Giottos MH1301. Ciekawa alternatywą wydają sie być głowice
> [...]

    Dzięki za wskazówki, chyba głowica taka będzie się mi najlepiej nadawać.
    Jak jest z stabilnością tego? Producent nie opiera się przeciw wadze, ok 5kg?

    d.

  • 46. Data: 2009-09-15 21:52:03
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    JA wrote:
    > Też jestem tego zdania.
    > Ja swego czasu do RB67 kazałem utoczyć stalowe kółko o średnicy 200 mm i
    > grubości 20. Ma gwint statywowy, do przykręcenia głowicy i mikrogumę od
    > spodu. Sprawdza się świetnie.

    Dopiero co ktoś chciał patentować ten rodzaj "stabilizacji" :)

    d.

  • 47. Data: 2009-09-15 21:56:36
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

> [...]
    > zestaw jak z początku opisu czułem że tracę zalety lekkiego statywu
    > podpinając do niego tak ciężką głowicę. Poza tym widać jasno że to głowica

    Albo pod bardzo precyzyjne ustawienie mniejszego formatu. Jej ogromną zaletą
    jest to, że w momencie poruszania za pośrednictwem przekłądni ślimakowych
    nic nie musisz luzować, nie musisz te.ż podtrzymywać aparatu. W efekcie w
    momencie kończenia ruchu nie zmieniaja sie obciążenia głowicy i nóg
    statywu - i kadr zostaje dokładnie taki, jaki ustawiłeś. W przypadku
    typowych głowic podczas ustawiania kadru obciążenia podtrzymujesz aparat -
    na zakończenie blokujesz głowicę, pzrestajesz podtzrymywać i w tym momencie
    siłynobciążające głowicę i statyw gwałtownei sie zmieniają - a to powoduje,
    ze wszystkie elementy układu (głowica, statyw i podłłoże pod nogami statywu)
    minimalnie się odkształacaja pod wpływem zmian obciążenia. I w przypadku
    makrofotografii lub długich teleobiektywów niestety bywa to widoczne w
    postaci zmiany kadru.

    > No i średnio się to takie nosi. Jest po prostu dziwnie wyważone.

    Niestety ta głowica jest ciężka - tego nie zmienisz. Pozostaje sie
    przyzwyczaić lub nosić inną (ja tak włąśnie robię - 410 używam jedynie w
    domu, w plener zabieram kulową - albo w ogóle rezygnuję ze statywu).

> [...]
    > przyzwyczajenia, ale nie mogłem dojść ładu z tymi pokrętełkami, za to
    > doszedłem do wniosku, że taka głowica świetnie nadaje się do panoram, ale

    Zmiana orientacji jest bardzo precyzyjna, ale niestety kosztem czasu - to
    trwa. Wprawdzie istnieje możliwość zwolnienia przekładni ślimakowych, ale i
    tak 410 do szybkich głowic nie należy.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 48. Data: 2009-09-15 21:57:05
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    de Fresz wrote:
    > No wszystko fajnie, ale dochodzi dodatkowa upierdliwość z wyjmowaniem i
    > wkładaniem - statyw na pasku jest znacznie szybciej dostępny. Miałem
    > pokrowiec, po dwóch wycieczkach kupiłem pasek, a ten pierwszy wylądował
    > w szafie.

    Tutaj myślałem o pokrowcu z prostej przyczyny - statyw + głowica jest dość
    ciężkie i niezbyt bardzo wyważone jak dla mnie. Paski owszem fajne są, ale
    chyba wolałbym zarzucić na plecy jak już mam targać.

    > Zresztą 055 to jak dla mnie kiepski statyw na plenery, bo jest
    > najzwyczajniej za cieżki, zwłaszcza z 410 (zajebiaszcza głowica tak poza
    > tym, z wadami opisanymi przez Marka). No chyba że plener zaczyna się
    > góra 500 m od bagażnika samochodu ;-)

    Nie myślę o statywie w góry. Po prostu potrzebuję czegoś, co będzie
    stabilne i nie będę bał się że aparat od tego odpadnie. W góry to jakiś
    gorillapod albo coś niskiego i lekkiego. Najlepiej to w ogóle bez statywu
    w takie miejsce.

    > Ale że Dominik jest znanym siłaczem, to pewnie i z kolumnowym dałby
    > radę... ;-)

    No nie przesadzaj. Akurat statyw warto by był lekki, ale stabilny. Dlatego
    patrzyłem na takie z włókien węglowych. To po prostu duże i nieporęczne.

    d.

  • 49. Data: 2009-09-15 21:59:14
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    JA wrote:
    > Ja mam 55XPROB z głowicą 029. Spokojnie nosi Mamiyę RZ67 z pryzmatem i
    > cięższym szkłem.

    Dzięki za wskazówkę, ale jak wspominałem nie chodzi mi o bicie rekordu w
    masie tak statywu jak i aparatu. Maksymalnie 4kg, ale żeby to było
    stabilne. Do tego możliwie poręczne.
    Średniak dla mnie narazie odpada. Zresztą tam nie liczy się ani waga, ani
    rozmiar, bo i tak wszystko waży niesamowicie.

    d. :)

  • 50. Data: 2009-09-15 21:59:37
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    KZ wrote:
    > Kup jakąś kulową na płytkę Arca Swiss - np. Markinsa M10 - uniesie Ci 2
    > razy tyle co to Manfrotto a przy okazji będzie dwa razy lższejsze i
    > znacznie wygodniejsze. Przerabiałem 029, inne 3D Manfrotto, kulowe
    > Manfrotto (są żenujące) i skończyłem z Markinsem.
    > Kirk, Arca Swiss czy Really Right Stuff też dadzą radę. Wada to niestety
    > cena...

    A możesz coś o tych cenach?

    d.