  • 1. Data: 2011-09-12 09:15:04
    Temat: NIC: Porucha na rypadle
    Od: Czarek <4...@g...de>

    - Ciarek, víš co to je basen? pyta Milan.

    Milan to jest taki Czech, który mówiąc na mnie Ciarek twierdzi, że
    język polski dla Czecha brzmi bardzo miękko...

    - Wiem - odpowiadam - taki do pływania.
    - Neeee, to je bazen! protestuje Milan.

    No tak... po ponad roku obcowania z Czechami ciągle jeszcze wpuszczam
    się w maliny... Okazało się, że Milanowi chodziło o báseň, czyli wiersz.
    Postanowiłem więc zebrać kilka ciekawostek.

    Dalszy ciąg:

    http://dybowski.pl/nic

    Czarek

  • 2. Data: 2011-09-12 12:52:23
    Temat: Re: NIC: Porucha na rypadle
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    od pewnego czasu obserwuję odwrócenie trendu. teraz to nie wypada śmiać się
    czeskiego tylko z Polaków w Czechach.

  • 3. Data: 2011-09-13 05:45:56
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 12/09/2011 11:15, Czarek wrote:
    > Postanowiłem więc zebrać kilka ciekawostek.

    Twojej uwadze polecam również książkę KAPOAN Zofii Tarajło-Lipowskiej,
    tam masz takich ciekawostek bez liku i wszystko jest opisane w bardzo
    dowcipny sposób.

    A propos "A taki pierścień powinno się nosić na piersi? W czeskim, palec
    to prst, obrączka ślubna to snubní prsten, a pierścień - po prostu
    prsten. Logiczne, prawda?" - spróbuj jeszcze przyjrzeć się polskiemu
    słowu "naparstek". Najlepiej w jakimś polskim słowniku etymologicznym.

    Im więcej będziesz zagłębiał w czeski, tym bardziej się dowiesz czegoś
    na temat swojego języka ojczystego. Miałem tak samo.

    Ludek

  • 4. Data: 2011-09-14 01:29:57
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

    "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> wrote in message
> [...]

    A podobno jeszcze na początku 11 wieku za Chrobrego nasze języki prawie sie
    nie rózniły.
    Woje Chrobrego po podbicu Pragi rozmawiały ze Sławnikowicami w tym samym
    języku.
    Niedawno jadąc przez Słowację widziałem tablicę z napisem " Jezu Kryst zyje"
    Gołubiew w swojej powieści Bolesław Chrobry używał takiego właśnie języka
    jako staropolskiego.

  • 5. Data: 2011-09-15 08:22:42
    Od: Czarek <4...@g...de>

    Myślę, że więcej i lepiej na ten temat może powiedzieć Ludek, ale
    skoro nie mówi, to ja powiem, choć nie wiem :)
    Czesi od spalenia Husa mieli konflikty religijne, a po Bitwie na
    Białej Górze, którą przegrali m.in. "dzięki" Polakom :-|, mieli
    niesamowitą germanizację i język czeski prawie zanikł; przez około 250
    lat utrzymywał się praktycznie tylko w środowisku wiejskim. Wspóczesny
    czeski jest efektem wysiłków dążących do odtworzenia języka, często na
    podstawie polskich słów, a także tych sprzed germanizacji.
    Dlatego też współczesny czeski brzmi podobnie jak polski... sprzed
    przynajmniej 300 lat ;)

    Čarek ;)

  • 6. Data: 2011-09-15 10:17:17
    Temat: Re: Porucha na rypadle
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    /*
[...]
    */

    nie wiem dlaczego poprzedni mój mail się nie ukazał na grupie ;-)
    pisałem o tym co czarek napisał więc nie będę powtarzał.

    po wojnie trzydziestoletniej, która rozpoczęła się Defenestracją praską
    naród czeski, a w szczególności elity, został wycięty.
    I rzeczywiście przy dużym udziale Polaków i ogromnym wsparciu naszego
    najgorszego w historii króla (jeśli on ma pomnik w centrum stolicy to
    dlaczego innym się go odmawia ;-) ).

    Bardzo podobna sytuacja ma miejsce z Litewskim który został wyparty przez
    ruski a później przez Polski i przetrwał tylko w nielicznych nadbałtyckich
    wioskach. Z kolei Łotewski rozwijał się dość swobodnie i dlatego dzisiejsi
    badacze języka np pruskiego sięgają po litewski jako bardziej pierwotny.

  • 7. Data: 2011-09-15 16:46:55
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

    "TheGuru" <t...@w...pl> wrote in message
    > I rzeczywiście przy dużym udziale Polaków i ogromnym wsparciu naszego
    > najgorszego w historii króla (jeśli on ma pomnik w centrum stolicy to
    > dlaczego innym się go odmawia ;-) ).

    Nie wiem nic o naszym udziale w bitwie pod Białą Górą ani nic nic o naszych
    zasługach w wycinaniu czeskiej szlachty.
    Wiem tylko, że po tej czeskiej tragedji protestanci czescy uciekali do
    Polski gdzie nikt ich nie prześladował i utworzyli tu istniejące po dziś
    wspólnoty.

  • 8. Data: 2011-09-15 19:13:25
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    /*
> [...]

    Nie wiem nic o naszym udziale w bitwie pod Białą Górą ani nic nic o naszych
    zasługach w wycinaniu czeskiej szlachty.

    poczytaj o lisowczykach

    /*
    Wiem tylko, że po tej czeskiej tragedji protestanci czescy uciekali do
    Polski gdzie nikt ich nie prześladował i utworzyli tu istniejące po dziś
    wspólnoty.
    */

    był to koniec epoki polskiej tolerancji. Zygmunt III Waza miał wielkie
    zasługi w tworzeniu jednowyznaniowej Rzeczypospolitej i krzewienia
    katolicyzmu w Europie.
    Bojarowie zgodzili się wybrać na cara Polskiego króla ale Zygmunt III Waza
    za namową kleru odrzucił wcześniejsze ustalenia i chciał mieczem nawrócić
    Moskali na katolicyzm.

    Habsburgowie czerpali garściami z katolickich doświadczeń minionych wieków.
    Wg różnych źródeł populacja ziem czeskich zmniejszyła się w tych czasach o
    połowę, a Niemców, którzy i tak stanowili większość, raczej nie mordowano.
    Są tacy, którzy twierdzą, że to doznanie zaważyło na naturze Czechów na
    następne stulecia. "co generacja to kapitulacja"

  • 9. Data: 2011-09-15 19:32:04
    Od: "Gil" <g...@o...pl>

    > był to koniec epoki polskiej tolerancji. Zygmunt III Waza miał wielkie

    E tam. zero faktów tylko zarzuty co do polskiej agresji.
    Fakty są takie., że Czesi do Polski uciekali po tych wypadkach.
    Nigdy by nie uciekali do wrogiego kraju.
    A za porażke ich państwowości i germanizacji to nie nalezy winic Polski
    tylko J.Husa.
    Gdyby nie on Czechów nigdy by ta narodowa tragedia nie dotknęła.

  • 10. Data: 2011-09-15 19:55:27
    Od: "TheGuru" <t...@w...pl>

    /*

> [...]

    tylko J.Husa.
    Gdyby nie on Czechów nigdy by ta narodowa tragedia nie dotknęła.

    mylisz epoki. Jan Hus to czas Władysława Jagiełły u nas.
    a myślisz, że gdyby wszystko było w Czechach ok to Jan Hus miałby takie
    poparcie w narodzie?

    Czechy bardzo wcześnie zostały zdominowane przez Niemców. miasta bardzo
    szybko w przeważającej części były niemieckie, patrycjat w 100%.
    Podobnie jak na śląsku i pomorzu Słowianie zostali szybko wyparci na pozycje
    ekonomicznie gorsze i na wieś. Gdzieniegdzie w miastach słowiańscy książęta
    mieli coś do powiedzenia.
    Pamiętasz bunt mieszczan krakowskich przeciwko Łokietkowi, a Kraków był
    zawsze administracyjnie w granicach Polski. tak na marginesie to tłumiąc ten
    bunt pierwszy raz odróżniono polski od czeskiego (hint : soczewica, koło
    miele młyn).

    Czesi dzisiaj chwalą się złotą Pragą i mostem Karola (czas Kazimierza
    Wielkiego u nas). to wszystko to dzieło niemieckich mieszczan. Karol został
    cesarzem Niemiec, a inne niemieckie księstwa nie wybrałyby księcia dzielnicy
    słowiańskiej na cesarza. Już wtedy Czechy po za wsią były bardzo
    zgermanizowane. Jan Hus walczył przeciwko Niemcom i niemieckim krucjatom.
    Bardzo trudno było walczyć Czechom z żywiołem niemieckim skoro Niemcy po za
    biologiczną i kulturalną siłą mieli za sobą jeszcze administrację.