  • Data: 2023-09-23 00:22:16
    Temat: Re: Porażenie
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel) szukaj wiadomości tego autora

    > Ale nie tak, że "słychać czestotliwość z generatora".

    Ale może po prostu słychać *coś*? Jak generator jest włączony to słychać,
    a jak jest wyłączony, to nie słychać?

    > Tak jak napisałem, sam Fourier to mało. To trochę przypomina vocodery
    > AMBE czy CODEC2.

    Ale mówimy o bezpośredniej stymulacji nerwu słuchowego, czy o implancie
    ślimakowym? Bo to są dwie różne rzeczy.

    Implant ślimakowy wydaje mi się (okiem laika) dosyć prostym urządzeniem.
    Są włoski w ślimaku, są uszkodzone (lub w ogóle ich nie ma, choć być
    powinny), ale sam ślimak działa, więc wsadza się spiralkę, która ma
    wypustki, które to wypustki pobudzają te włoski, a sygnał sterujący tymi
    wypustkami jest w dziedzinie częstotliwości.

    Pewnie to jest dużo bardziej skomplikowane, ale zakładam, że podstawowa
    zasada jest właśnie taka. Procesor bierze sygnał w dziedzinie czasu z
    mikrofonu, robi Fouriera, może jeszcze jakąś filtrację lub inną obróbkę,
    koduje go w jakiś sposób, żeby przesłać bezprzewodowo do implantu razem z
    zasilaniem tegoż, a implant dekoduje ten sygnał i pobudza konkretne
    wypustki.

    Chyba że kompletnie się mylę?

    Za to stymulacja nerwu słuchowego to jakaś magia, w sumie samo kodowanie
    sygnałów w różnych nerwach to jest magia, którą swego czasu próbowałem
    zgłębić, bo bardzo mnie zaciekawiła, ale to, co znalazłem, to tylko jakieś
    podstawy.

    https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/ne
    ural-coding

    https://en.wikipedia.org/wiki/Neural_coding

    > Procesor dźwiękowy wyciąga z sygnału wejściowego formanty mowy, jakoś je
    > sortuje i pobudza wybrane elektrody. Tych elektrod jest zresztą całkiem
    > niewiele, zaledwie kilka.

    Co u człowieka odpowiada za to wyciąganie formantów? Ślimak? Czyli z
    jednej strony ma włoski, które są pobudzane częstotliwościowo, w środku ma
    jakieś swoje neurony, a na wyjściu, do nerwu słuchowego, wysyła już
    bardziej zdekodowany sygnał?

    Wiem że siatkówka tak działa. Jakieś wstępne przetwarzanie obrazu,
    wyciąganie jego charakterystyki, jest robione już w samej siatkówce.

    Podstawy są tu:

    https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4911411/czego-oczy-n
    ie-widza-jak-wzrok-ksztaltuje-nasze-mysli

    --
    Jada dwie mrówki na motorze. Nagle jedna mówi:
    - Chyba mucha do oka mi wpadła!