    Date: Fri, 16 May 2014 14:00:53 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Początki z STM32 - Ethernet i kilka innych kwestii

    W dniu 2014-05-16 13:49, jacek pozniak pisze:

    > Komputerki klasy RPi to jest dopiero przełom bo są wyposażone w system
    > operacyjny z prawdziwego zdarzenia, w którym możesz w C/C++, Python, Bashu,
    > czy co tam chcesz, programować.

    Nie mogę się do końca zgodzić. Po pierwsze komputerki takie jak RasPi,
    Beaglebone czy Cubbie Board są tak naprawdę właśnie platformami
    ewaluacyjnymi. Sam czekam na RPi Compute Module...

    Taka płytka z OS-em ma jednak dość istotne wady. Największą jest dość
    długi cykl resetu. Zresetowany (np. watchdogiem) MCU niemal natychmiast
    wznowi swoją pracę. W przypadku "komputerka" trzeba odczekać
    kilkadziesiąt sekund albo nawet kilka minut. Poza tym zobacz z jaką
    prędkością można "machać" stanem pinu na RasPi, gdzie CPU jest taktowany
    zegarem 700 MHz. System i rozmaite usługi zajmują mnóstwo cykli. Pisząc
    wasd bezpośrednio do mikrokontrolera masz do dyspozycji nieporównywalnie
    więcej zasobów.

    Nie wspomnę już o tym, że stosując MCU na płytce własnego projektu można
    sobie pozwolić na większą elastyczność. Nie potrzebujemy jakiegoś
    interfejsu? Po prostu nie uwzględniamy go w projekcie. Złącze nie
    zajmuje nam niepotrzebnie miejsca, a zwolnione w ten sposób piny GPIO
    możemy wykorzystać do innego celu.

    > Nie wiem co robisz ale jeśli nie jest to produkcja większej ilości szt.
    > jakiegoś wydajnego urządzenia, to zamiana AVR na STM nie da Ci korzyści,
    > poza kwestią poznawczą oczywiście.

    Bardziej chodzi mi tutaj właśnie o moc obliczniową i zintegrowane
    peryferia. Gdybym na przykład kiedyś chciuał szyfrować komunikację
    pomiędzy komputerem a urządzeniem zbudowaym na MCU, to dodatkowe zasoby
    się przydadzą. Obsługa pełniejszego stosu TCP/IP to też wielka zaleta.
    Co jeszcze? Obsługa kolorowych, graficznych wyświetlaczy - tutaj
    dodatkowe cykle i kilobajty mają spore znaczenie.