    From: "maX" <a...@i...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Po co nam dvd?
    Date: Sun, 21 Aug 2011 16:28:58 +0200

    Użytkownik "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com> napisał w wiadomości
    news:j2ol94$r15$1@dont-email.me...

    > co oznacza ze dane na talerzach moga okazac sie kompletnie nieczytelne
    >
    > to juz nie czasy kilkudziesiecio GB dyskow w ktorych wystarczala
    > przekladka elektroniki

    Kiedy nastapił przeskok generacyjny i elektronika stała się
    "nieprzekładalna"? I dlaczego?

    > a za odzyskanie ontrack zaspiewa 5k+vat

    > z technicznego punktu widzenia to liczy sie niezawodnosc

    Dlatego można używać dwóch (różnych) HDD do backupu.

    > twarde dyski nie maja czegos takiego jak gwarantowane cokolwiek
    >
    > jedyna gwarancja to taka ze jak w ciagu 24 miesiecy dysk przestanie
    > dzialac 'sam z siebie' to wymienia ci go na dzialajacy

    Ciekawe jaki procent z tych zesputych dysków to "awaria powierzchni
    talerza".

    > o nic
    > twarde dyski juz obecnie produkuje sie tak ze cale rodziny sa identyczne,
    > jedyna roznica jest ilosc talezy/glowic, nikt nie bedzie sie bawil w
    > projektowanie dysku od podstaw zeby obciac koszty (niezbyt mam pomysl
    > gdzie)
    > o dolara

    Cała elektronika i reszta pozostałaby ta sama. Tylko talerz po wykonaniu np.
    1000 operacji zapisu stałby się nieczytelny (coś jak pendrivy pierwszej
    generacji które teoretycznie wytrzymywały ~1000 zapisów). Pytanie tylko na
    ile spadłaby cena dysku gdyby dać taki uproszczony technologicznie talerz.
    Z drugiej strony może gra warta świeczki, skoro producenci HDD w przeszłości
    posuwali sie do ewidentnych oszustw przy podawaniu pojemności dysków (1000 a
    nie 1024 liczone jako kilo). Więc skoro zysk w granicach błedu
    statystycznego (różnica między 1000 a 1024 to mniej niz 3 %) uzasadniał
    oszukiwanie klientów, to możliwość całkiem legalnego obniżenia ceny dysków
    do backupów poprzez zastosowanie znacznie prostszego talerza też byłaby
    interesująca.

    > co jest wielokrotnie drozsze niz nawet kilka dyskow

    Mój domowy komp jest wpięty do sieci kilku tysięcy komputerów w zachodniej
    części miasta (e-wro). Kompy są połączone siecią 100 Mbit (a zapowiadają
    przejście na 1 Gbit). W takiej sieci żaden problem postawić NASa, do którego
    będą mieć dostęp wszyscy userzy (oczywiście każdy na swoim koncie). I taka
    może być przyszłość - lokalna sieć LAN, porozstawiane NASy i można je używać
    jako jeden wielki dysk również do backupów, dostępny dla wszystkich
    (oczywiście z indywidualnym hasłem).
    Zresztą można to zrobić całkiem indywidualnie, jeśli w domu są conajmniej 2
    kompy, to wzajemnie mogą sobie służyć jako backup. Jak jeden padnie to
    zostaje drugi z backupem pierwszego.