    From: Jacek Kalinski <jacek_kal@go2._NOSPAMPLEASE_.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Po co nam dvd?
    Date: Fri, 19 Aug 2011 10:10:54 +0000 (UTC)

    W artykule <j2je86$ief$1@news.onet.pl>, Yarroll napisał(a):

    > Porównuję właśnie ceny nowych dysków 2 TB.
    > Wychodzi na to, że przestrzeń na nowym dysku 2 TB kosztuje mniej więcej tyle
    > samo co na płytach DVD (może nawet trochę taniej) - chodzi oczywiście o
    > tanie dyski i tanie płyty jakoś minimalnie markowe (ok. 270-290 zł)
    > Po przeliczeniu wychodzi mi że dysk pomieści takich płytek 450 :-)) czyli
    > małą ale bardzo ciężką walizkę :-))
    >
    > Więc pytanie, po co bekapy na płytkach DVD? Czy chodzi tylko o to że dyski
    > padają? [Fakt że niektóre moje CD mają po kilkanaście lat, i ciągle
    > działają]

    Do tego co koledzy już powiedzieli dorzucę tylko:
    - jeśli nagrasz 450 płyt DVD z backupem, to jeśli jeden backup
    nie odczyta się, to jest bardzo duża szansa, że odczyta się poprzednia
    płyta i (z niewielkim ubytkiem) będziesz miał komplet danych
    - jeśli nagrasz 450 backupów na dysk i poleci elektronicznie/mechanicznie
    czy nawet logicznie - możesz stracić wszystkie backupy i nie odzyskasz nic.
    - jeśli

    > Ale może HDD wytrzyma dłużej, jeśli używać go tylko do trwałych bekapów? I
    > nie podłączać w żadnym innym celu?

    Zastanów się co jest dla dysku zdrowsze - praca 24/7/365 przez np: 5 lat,
    czy włączenie go i wyłączenie 5*365 razy.

    Rok temu robiłem na własne potrzeby analizę co jest bardziej opłacalne:
    backup na płyty DVD, czy backup na dysk.
    Porównywałem wówczas opcję:
    - wypalenie X płyt DVD przez Y dni w roku
    - kupno np: 5 dysków i używanie ich cyklicznie do kopiowania backupów,
    przy czym jeśli dziś wkładam dysk 1, to jutro wkładam dysk 2, ..., jak
    dojdę do końca, to wkładam dysk 1 i tak w kółko.
    Jeśli padnie mi jeden dysk (nieważne z jakiego powodu), wówczas mam
    w najgorszym razie backup z dnia poprzedniego oraz ileś poprzednich
    backupów archiwalnych.

    I wg mnie tylko tak robione backupy na dyski twarde (zamiast płyt DVD)
    mają jakikolwiek sens. Tyle, że powyższy algorytm jest mocno uproszczony.
    W mojej wersji było to jeszcze znacznie bardziej rozbudowane, co dodatkowo
    zwiększało szanse na uniknięcie awarii.

    Jacek