  • 21. Data: 2014-02-07 09:24:15
    Temat: Re: Po co nam atom?wka?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Friday, 7 February 2014 08:07:21 UTC+1, Przemek wrote:
    > No bo z atomowkami jest jeden tylko problem- taka atomowka jest zdolna do
    > uzycia wtedy gdy cala dokumentacja papierowa z nia zwiazana wazy tyle ile
    > sama atomowka :))

    Na szczęście w Finlandii papier jest tani.

    Mam trochę do czynienia z przeróbkami w Oskarshamn. Nie wiedzieli czy spieprzone
    spawy można zostawić, czy trzeba ciąć. Jak ich spytałem czy sprawdzili kryteria w
    specyfikacji operatora (User's Specification), to zrobili minę karpia. Pierwszy raz
    słyszeli że coś takiego istnieje. Siedzi 50 inżynierów i tylko czekają na kwitek
    wypłaty co miesiąc, do niczego innego się nie nadają. A że robotę w końcu trzeba
    jednak zrobić, to jeszcze drugie tyle płaci się konsultantom. A że ci inżynierowie
    nawet nie wiedzą o co pytać tych konsultantów, to wszystko jest opóźnione i trzeba za
    spóźnienia płacić trzecie tyle kar. I masz wyjaśnienie czemu Olkiluoto jest w czarnej
    dupie.

    Konrad

  • 22. Data: 2014-02-08 11:28:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 7 Feb 2014 00:24:15 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Na szczęście w Finlandii papier jest tani.

    Papier mozna pozniej spalic, wiec to nie jest marnotrawstwo.

> [...]
    > tych konsultantów, to wszystko jest opóźnione i trzeba za
    > spóźnienia płacić trzecie tyle kar. I masz wyjaśnienie czemu

    Zaraz zaraz ... a przeciez tydzien temu bardzo chwalilesz skandynawski
    system ksztalcenia. Jakich to oni maja wspanialych inzynierow, jak to
    nasze uczelnie bzdur ucza ...

    Nawiasem mowiac ... czy ja dobrze rozumiem sytuacje ... tez nie wiesz
    co z tymi spawami robic, ale masz doswiadczenie, wiesz gdzie znalezc
    wiazaca odpowiedz, po ktorej nikt nie moze Ci nic zarzucic :-)

    I nawiasem mowiac to jest jeden z powodow dla ktorych atomowke
    wolalbym od firmy, ktora wie ze "zawsze wycinamy spieprzone spawy
    calkowicie i zadna z naszych 100 elektrowni jeszcze nie eksplodowala."
    Nawet jesli nie ma takiej potrzeby i to podnosi koszta budowy - ryzyko
    zbyt duze. Oczywiscie swietnie byloby miec doswiadczonego inzyniera
    ktory powie "to wystarczy poprawic" ... ale doswiadczenia sie nabiera
    wraz z budowami.

    J.

  • 23. Data: 2014-02-08 11:40:32
    Temat: Re: Po co nam atomówka?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 6 Feb 2014 01:48:49 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Mam tylko jedno pytanie: czy we wszystkich państwach z tego zestawienia tak samo
    wliczano koszty budowy sieci energetycznych do miejsc gdzie się stawia wiatraki?

    Pytan to tu jest cala masa - np czy byly jakies dotacje i jak je
    wliczano w to zestawienie.

    Z sieciami tez roznie bywa - moze i siec do wiatraka droga, ale moze
    dzieki niej nie trzeba budowac sieci ze Slaska do Gdanska ...

    O ile sie orientuje to nasz rzad do wiatrakow niewiele doplaca, bo
    pieniedzy nie ma. Unia chyba troche grosza sypie.
    A jednak one powstaja, wiec moze sie oplacaja nawet bez sztucznych
    doplat.

    J.

  • 24. Data: 2014-02-08 13:34:45
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 10:40:32 UTC użytkownik J.F. napisał:

    wliczano koszty budowy sieci energetycznych do miejsc gdzie się stawia wiatraki?

    > Pytan to tu jest cala masa - np czy byly jakies dotacje i jak je
    > wliczano w to zestawienie.

    No jest przecież. To czerwone.

    > Z sieciami tez roznie bywa - moze i siec do wiatraka droga, ale moze
    > dzieki niej nie trzeba budowac sieci ze Slaska do Gdanska ...

    Na Mazurach budujesz farmę wiatraków, a potem sądzisz się kilka lat z ZE o łaskawe
    przyłączenie.

    > O ile sie orientuje to nasz rzad do wiatrakow niewiele doplaca, bo
    > pieniedzy nie ma. Unia chyba troche grosza sypie.

    Rząd dopłaca unijne euro :-)

    > A jednak one powstaja, wiec moze sie oplacaja nawet bez sztucznych
    > doplat.

    Jak to w biznesie: nieważne czy się coś opłaca czy nie. Ważne co się BARDZIEJ opłaca.

    Konrad

  • 25. Data: 2014-02-08 14:00:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 10:28:52 UTC użytkownik J.F. napisał:
    > Zaraz zaraz ... a przeciez tydzien temu bardzo chwalilesz skandynawski
    > system ksztalcenia. Jakich to oni maja wspanialych inzynierow, jak to
    > nasze uczelnie bzdur ucza ...

    I w Olkiluoto, i w Oskarshamn siedzą te same głąby z Arevy. Zapewniam Cię że nie
    zatrudniał ich dziekan z uniwerytetu w Kalmarze.

    > Nawiasem mowiac ... czy ja dobrze rozumiem sytuacje ... tez nie wiesz
    > co z tymi spawami robic, ale masz doswiadczenie, wiesz gdzie znalezc
    > wiazaca odpowiedz, po ktorej nikt nie moze Ci nic zarzucic :-)

    Wiem, ale ja jestem konsultant. Czyli taki facio który nie jest po to żeby
    elektrownię postawić, tylko żeby zarobić na tych którzy sami nie potrafią. Każdy ma
    swój zakres odpowiedzialności wpisany w kontrakt, ja tych kontraktów nie piszę.

> [...]
    > zbyt duze. Oczywiscie swietnie byloby miec doswiadczonego inzyniera
    > ktory powie "to wystarczy poprawic" ... ale doswiadczenia sie nabiera

    Z którymi budowami? Trzeba coś budować żeby na błędach się nauczyć...

  • 26. Data: 2014-02-08 16:16:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Feb 2014 04:34:45 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > No jest przecież. To czerwone.

    OK, choc ciekaw jestem szczegolow

    Trzeba siegnac do zrodla .... 152 strony :-)

    Przejrzalem ... i nic nie wiem. Ani ile sie doplaca, ani w jaki
    dokladnie sposob.

    > Na Mazurach budujesz farmę wiatraków, a potem sądzisz się kilka lat z ZE o łaskawe
    przyłączenie.

    Network companies are obligated to ensure priority connection of
    renewable energy sources. In 2010 Poland had an estimated average lead
    time for grid access of 15 months compared to an EU average of 26
    months.

    Mozna tez wyczytac ze koszt przylaczenia to 1% kosztow ogolem.
    To pewnie taniej dac w lape niz sie sadzic.

    Tak nawiasem mowiac - nizsze doplaty do budowy przy slabszym wietrze
    moga wyjsc potem jako wyzsze doplaty do kazdej MWh.

    > Rząd dopłaca unijne euro :-)

    To chyba bardziej skomplikowane.

    > Jak to w biznesie: nieważne czy się coś opłaca czy nie. Ważne co się
    > BARDZIEJ opłaca.

    A niekoniecznie. Gdyby tak bylo, to wszyscy by tylko narkotyki
    sprzedawali, a branze zmieniali co miesiac :-)

    Jest tez tradycja, doswiadczenie, posiadany park produkcyjny, ryzyko,
    kontakty biznesowe.
    Tak czy inaczej - nieoplacalny biznes trzeba zamknac. Oplacalny moze
    sobie dzialac dalej i czekac na rozwoj sytuacji.

    J.

  • 27. Data: 2014-02-08 16:58:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 16:16:20 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > renewable energy sources. In 2010 Poland had an estimated average lead
    > time for grid access of 15 months compared to an EU average of 26

    To jest jakaś ściema. Szczerze mówiąc, nie wierzę w to.

    > Mozna tez wyczytac ze koszt przylaczenia to 1% kosztow ogolem.

    Ale tam naprawdę pobudowali trochę tych linii. W życiu nie wyjdzie 1%. Chciałbym
    zobaczyć jak to wyliczono.

> [...]
    > Tak czy inaczej - nieoplacalny biznes trzeba zamknac. Oplacalny moze
    > sobie dzialac dalej i czekac na rozwoj sytuacji.

    Ja mam na myśli duży biznes, a w wiatrakach jest głównie ten duży. A konkretnie
    chodzi mi o kapitał inwestycyjny. Dzisiaj kupujesz akcje spółek wiatrakowych, jutro
    je sprzedajesz i kasę wkładasz w zbrojeniówkę. I nie wnikasz, że te wiatraki wciąż
    jakoś dają radę, bo widzisz wykresy że rakiety przynoszą lepszy zysk. Świat taki jest
    i nic prędko tego nie zmieni. To są większe pieniądze niż budżety całych państw.
    Potem się ludzie żalą że jacyś Amerykanie, Francuzi, Niemcy czy diabli jeszcze wiedzą
    kto nas wykupił. A to równie dobrze mogły być pieniądze jakiegoś polskiego
    milionera...

  • 28. Data: 2014-02-08 17:59:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 8 Feb 2014 07:58:29 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
    > To jest jakaś ściema. Szczerze mówiąc, nie wierzę w to.

    No jakze, to przeciez opracowanie powaznych instutucji, a ty nie
    wierzysz :-)

    > Ale tam naprawdę pobudowali trochę tych linii. W życiu nie wyjdzie 1%.
    > Chciałbym zobaczyć jak to wyliczono.

    Byc moze to co producent musi zaplacic. Stawka jakas przepisowa, a
    reszte siec rozklada na lata. O, masz
    http://www.farmer.pl/prawo/przepisy-i-regulacje/dzie
    n-spoznienia-w-oplacie-wyklucza-podlaczenie-elektrow
    ni-do-sieci,47364.html

    > Ja mam na myśli duży biznes, a w wiatrakach jest głównie ten duży. A

    Chyba maly. Miales przeciez - w Finlandii ktos stawia atomowke za
    9mld euro, a tu sie procesuja o glupie 88 mln zl..

> [...]
    > zbrojeniówkę. I nie wnikasz, że te wiatraki wciąż jakoś dają radę,
    > bo widzisz wykresy że rakiety przynoszą lepszy zysk. Świat taki

    Ale akcje sprzedajesz, a elektrownia sie dalej kreci.
    Jesli taka wola nowych akcjonariuszy, to moze nastepne wiatraki
    budowac z zysku. I jakos zainwestowali w nia ci inwestorzy, i to dwa
    razy. Kazdy liczyl na 200% zysku ?

    J.

  • 29. Data: 2014-02-08 18:15:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 17:59:08 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale akcje sprzedajesz, a elektrownia sie dalej kreci.

    Patrzysz w złą stronę. Jak elektrownia kręci się słabiej niż inny biznes, to
    sprzedaję akcje jej właściciela. A jak wszycy chcą sprzedać, to ich wartość spada.
    Czyli firma nie może wydrukować nowych akcji, więc nie może zdobyć środków na nowe
    inwestycje. W sytuacji, w której zysk ma słaby, więc swoich środków nie ma. Równia
    pochyła.

  • 30. Data: 2014-02-08 19:40:14
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2014-02-08 13:34, Konrad Anikiel pisze:

    > Na Mazurach budujesz farmę wiatraków, a potem sądzisz się kilka lat z ZE o łaskawe
    przyłączenie.

    W międzyczasie okoliczna ludność próbuje wysadzić wiatraki w powietrze,
    np. przy użyciu butli z gazem, jak kilka lat temu w Cisowie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem