  • 11. Data: 2009-10-14 16:35:43
    Temat: Re: Plyty DVD do przechowywania zdjec
    Od: "greenman" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Polon" <P...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Jakie plyty DVD mozecie polecic, takie aby fotki na nich nagrane byly
    > bezpieczne przez maksymalna ilosc lat.
    > Swoja droga to jestem ciekaw jak dlugo format DVD bedzie uzywany.

    Przede wszystkim, odpusc sobie wszystkie zwykle plyty
    dostepne na rynku i to niezaleznie od marki.
    Szukaj plyt z warstwa odblaskowa pokryta zlotem, ponoc moga
    wytrzymac nawet sto lat. Znajomy uzywa do archiwizacji podobnych
    wynalazkow juz od dluzszego czasu i jeszcze ani jedna nie padla.
    Nie wiem jakie sa dostepne w Polsce, ostatnio importowal z US.
    Jesli dobrze pamietam ceny to placil ok. 2-3 USD sztuka.
    ---

  • 12. Data: 2009-10-14 18:19:02
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

> [...]
    > Nie wiem jakie sa dostepne w Polsce, ostatnio importowal z US.
    > Jesli dobrze pamietam ceny to placil ok. 2-3 USD sztuka.

    I to się nie opłaca, po prostu.
    Dysk na usb na archiwum i jeszcze jeden dysk (starszy) do usb trzymany w
    pracy.
    Co parę lat zmiana dysku w kompie, pociąga za sobą zmianę dysków
    archiwalnych.
    Mówię o hobbystycznym foto, nie zawodowym. W tym drugim przypadku, to
    zupełnie inna gadka i tam się pozłacane dvd obronią ze względów
    ergonomicznych.

    Pozdrawiam,
    Jan

  • 13. Data: 2009-10-15 02:09:50
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Jarek wrote:
    > Ja już od roku nie kopiuję zdjęć na płytki. Moja kolekcja to około 16tys.
    > zdjęć, zajmująca około 60GB (jpg, raw).
    > 1. Kupiłem większy HDD do kompa (250GB),

    Dziś 250GB to mało jak na archiwum i jeszcze system.

    > 2. Kupiłem przenośny HDD na USB o poj. 500GB, podzieliłem go na 2 partycje i
    > na obie wykonuję kopie zdjęć,

    Bez sensu - jak padnie dysk - padną dwie naraz.

    > 3. Raz na pół roku odświeżam zapis na jednej z tych partycji, wykonując
    > kopię wszystkich zdjęć,

    Też bez sensu, trwałość zapisu jest na tyle dobra, że danym ocaleją i 20
    lat. Prędzej kupisz nowy i szybszy dysk pod zdjęcia, a z tego zrobisz
    sobie lusterko :)

    > 4. Kupiłem jeszcze jeden przenośny HDD na USB o poj. 500GB i na niego robię
    > kolejną kopię (na nim też trzymam filmy i to, co chcę zachować w przypadku
    > awarii HDD w kompie),

    I to jest dobre podejście. W każdym kompie mam po dwa dyski, dodatkowo
    trzy na USB, w tym jeden niemalże w zapomnieniu, ale trzyma najważniejsze
    dane.

    > 5. Na laptopie mam jeszcze jedną kopię (ale tylko ostatni rok) ;-)
    > 6. A na kompie w pracy jeszcze jedną...

    Ja tam nigdy nie zostawiam danych bez opieki. Prywatnych.

    > 7. A na serwerze, na którym jest moja stronka mam kopie najlepszych fotek.

    WWw nie bardzo się do tego nadaje. Za dużo danych, za wolne transfery. WWW
    nadaje się do zdjęć wynikowych :)

    > 8. Tak więc zrezygnowałem z DVD...

    Ja zrezygnowałem jak mi trafiło drogie płyty, średnio na kilka tysięcy
    które miałem dziś do odczytania jest jakieś 15%.
    Płyty DVD nadają się świetnie jako tani nośnik.. do podarowania. Osobiście
    dla mnie mogłoby tego nie być od dłuższej chwili :)

    d.

  • 14. Data: 2009-10-15 02:11:07
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    przybysz wrote:
    > KODAK DVD-R 4,7GB 16X PRINTABLE FF GOLD PROFESSIONAL warstwa złota - większa
    > żywotność płyty, VERBATIM DVD-R 4,7GB 8X ARCHIVAL GRADE obie w cenie ok 6
    > zł za płytkę Okres gwarancji 730 dni

    Pokazać Ci złote kodaki, z których nic nie odczytasz?
    Te drukowalne płytki średnio 2-3x razy szybciej się idą kopać. Drukarkę
    pod ich wydruk mam niedawno, za to ani jedna taka płyta nie dożyła mi do
    dziś.

    d.

  • 15. Data: 2009-10-15 02:13:04
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    J-L-F wrote:
> [...]
    > Mówię o hobbystycznym foto, nie zawodowym. W tym drugim przypadku, to
    > zupełnie inna gadka i tam się pozłacane dvd obronią ze względów

    Te płyty dzisiaj są rzadkie, ale kiedyś była ich cała masa.
    Dokładnie kodaków nakupiłem sporo.
    Ani jeden nie wytrzymał.

    To że płyta odczytuje system plików, nie znaczy, że czyta całość danych.

    BTW: polecam program dvd disaster

    d:)

  • 16. Data: 2009-10-15 04:25:53
    Od: luxcamera <r...@g...pl>

    Polon pisze:
    > Jakie plyty DVD mozecie polecic, takie aby fotki na nich nagrane byly
    > bezpieczne przez maksymalna ilosc lat.
    >
    > Swoja droga to jestem ciekaw jak dlugo format DVD bedzie uzywany.
    >
    > Polon

    Nie jestem Wszystkowiedzącą Wiedźmą Ple Ple, ale na ile mi moje
    ograniczenia pozwalają, na tyle staram się zgłębić temat.
    Z rozmów kuluarowych z prowadzącymi odbytych podczas szkoleń dotyczących
    nośników danych (TDK, Verbatim, Sony, Kodak) oraz internetowego
    "grzebactwa" wynikło mi, że wszystkie nośniki -R oraz +R są wykonywane w
    oparciu o dość nietrwałe związki cyjaninowe. Dziwiło to nawet wiele
    osób, bo już malarze odrzucali tego typu barwniki w związku z ich
    rzeczoną nietrwałością.
    Suma sumarum, żeby nie popadać w skrajne gadulstwo, polecam, jeśli
    musisz na płytkach, jako jedynie słuszne płyty DVD-RAM, a jeśli nie
    musisz na płytkach, to idealna jest macierz dyskowa RAID 1.
    Ra-V
    www.luxcamera.com
    www.mylightsensitivity.blogspot.com
    Nie po to Bóg dał nam inteligencję, żebyśmy mieli ułatwiać sobie życie.

  • 17. Data: 2009-10-15 04:51:59
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Okt., 06:25, luxcamera <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    tivity.blogspot.com
    > Nie po to Bóg dał nam inteligencję, żebyśmy mieli ułatwiać sobie życie.

    uzywam cos takiego:
    CD-R for digital photos perfect for image archiving

    uv protection
    10*more stability

    plyta jest czarna , nie srebrna i ma archiwizowac 100 lat - czego
    zaswiadczyc osobiscu nie moge.

    moze istnieje cos takiego v DVD -pogoogluj ?

  • 18. Data: 2009-10-15 08:47:49
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

    Jestem troche zasmucony Waszymi wypowiedziami.

    Narobilem sie, nagralem do tej pory 16 plytek DVD (po dwie plyty na te same
    dane, tak na wszelki wypadek).
    Uzywam Verbatim.
    Trzymam je w wielkim albumie na plyty, sa otoczone gumiasta folia, nie ma
    tam za wiele powietrza, w ogole nie ma swiatla.

    Zrobie tak:

    Wszystkie fotki bede trzymal na 2 dyskach: jeden w moim kompie, drugi
    zewnetrzny via USB.
    Do tego bede je kopiowal na plyty Verbatim, ale tylko jedna plyta per dane.

    Bede wiec mial 3 kopie moich fotek.

    Ma to sens?

    Polon

  • 19. Data: 2009-10-15 08:54:49
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 15 Okt., 10:47, "Polon" <P...@o...pl> wrote:
> [...]
    > zewnetrzny via USB.
    > Do tego bede je kopiowal na plyty Verbatim, ale tylko jedna plyta per dane.

    ma sens dopoki sam o to dbasz regularnie.
    stajesz sie niewolnikiem wlasnego zbioru , ktory musisz pielegnowac.

    ja sie z taka rola nie pogodzilem i rzeczywiscie nie archwizuje wogole
    na plytach , gdyz szkoda mi zycia na glupawe przegrywanie plyt.

    cos tam oczywiscie zapisuje dopoki samo nie padnie - na zewnetrznych
    HDD porzez usb - teoretycznie jest to obliczone na 100 000 godzin ale
    w jakim czasookresie tego nie wiadomo.

    czarne fuji uzywam do archwizowania programow ( backupy dla
    sciagnietych z sieci )

  • 20. Data: 2009-10-15 09:23:26
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

> [...]
    > zewnetrzny via USB.
    > Do tego bede je kopiowal na plyty Verbatim, ale tylko jedna plyta per

    Zrezygnuj z płytek. Kup trzeci dysk i wywieź do kogoś z rodziny, kogo
    odwiedzasz w miarę regularnie ;). Przy okazji wizyty wymieniaj dysk zabrany
    z domu na dysk, który był przechowywany poza Twoim domem. Gdy zapełnisz
    dyski, kup trzy nowe kilka razy pojemniejsze, przenieś wszystko na nowe
    dyski, a po okresie karencji (np. po miesiącu) wykasuj dane na starych i
    ofiaruj je potrzebującym mniejszego storage ;). Moim zdaniem taniej (bo
    płytki będziesz musiał co pewien czas odświeżać), bezpieczniej (bo jedna
    kopia trzymana jest w innym miejscu) i przyjemniej (bo operacje na HDD są o
    wiele szybsze i wszystko mieści się na jednym nośniku)...

    --
    Lol