  • 101. Data: 2009-01-19 20:01:43
    Temat: Re: Plasma czy LCD
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Janko Muzykant pisze:

    > He, posprzątane - unia rzeczowo wyjaśniła :)
    > http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Telewizory-plazm
    owe-beda-zakazane-w-UE,wid,10741771,wiadomosc.html?t
    icaid=175a5

    Tia.... a świstak.... Następna "legenda", plazma vs LCD.

    Ma ten ktoś, kto to pisał, amperomierz? Plazma pobiera w rzeczywistych
    warunkach eksploatacji znacznie mniejszą moc niż zadeklarowana i w tym
    jest bardziej ekonomiczna niż LCD. Skąd się to bierze? Ano z prostego
    faktu, że ekran plazmowy pobiera energię wprost proporcjonalnie do
    jasności poszczególnych pikseli. LCD natomiast wprost proporcjonalnie do
    mocy lamp podświetlenia, która niezależnie, czy piksel jest czarny czy
    biały, i niezależnie, lub w wąskim zakresie od regulacji, świeci tak
    samo dla całej powierzchni.

    Zainteresowanych, a niezbyt biegłych w elektrotechnice, zachęcam do
    prostego testu. Proszę zbliżyć twarz lub wierzch dłoni, centymetr od
    pracującego ekranu. Przy LCD, bez wyjątku i bez znaczenia jak ustawione,
    czuć jak wyraźnie promieniuje ciepłem. Plazma dużo mniej a przy jasności
    odpowiadającej warunkom domowym, praktycznie niewyczuwalnie. A ciepło to
    moc tracona.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 102. Data: 2009-01-19 20:06:11
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Dariusz Zygmunt pisze:
    > ciepło bije jak od grzejników, coś mi się nie chce wierzyć w tą ich
    > ekonomiczność :-)

    Ekonomiczność LCD jest lansowana od początku produkcji takich ekranów.
    Proszę tylko pamiętać, że to ma sens, ale w przypadku analogicznych
    wielkości. Przeciętnie nawet duże CRT miało 25-29-32". Technika LCD
    szybko przesunęła poprzeczkę na 42" a to jest 25cm więcej na przekątnej
    niż bardzo duże CRT. Ekrany 50" i więcej też nikogo nie dziwią. A moc
    rośnie wykładniczo z przekątną.

  • 103. Data: 2009-01-19 20:23:07
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Tom01 pisze:

> [...]
    > jest bardziej ekonomiczna niż LCD. Skąd się to bierze? Ano z prostego
    > faktu, że ekran plazmowy pobiera energię wprost proporcjonalnie do

    O, popatrz, nagle jasność ekranu w rzeczywistych warunkach pracy zaczęła
    mieć znaczenie...

> [...]
    > czuć jak wyraźnie promieniuje ciepłem. Plazma dużo mniej a przy jasności
    > odpowiadającej warunkom domowym, praktycznie niewyczuwalnie.

    I jesteś pewien, że porównujesz nie tylko te same przekątne, ale i
    rozdzielczości? Po taki Panasonic podaje w swoich materiałach, prócz
    mocy znamionowej, również moc pobieraną podczas normalnego użytkowania.
    Niestety, dla 42 cali i FullHD jest to wciąż ponad 300 W, w porównaniu
    do ~200 W pobieranych przez analogiczny telewizor w technologii LCD.

  • 104. Data: 2009-01-19 20:26:57
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Marcin 'Cooler' Kuliński pisze:
    > O, popatrz, nagle jasność ekranu w rzeczywistych warunkach pracy zaczęła
    > mieć znaczenie...

    Zawsze ma zasadnicze, pisałem gdzieś inaczej?

    > Niestety, dla 42 cali i FullHD jest to wciąż ponad 300 W, w porównaniu
    > do ~200 W pobieranych przez analogiczny telewizor w technologii LCD.

    Proponuję przejść od teorii do praktyki. Zmierzył Pan to kiedykolwiek
    czy tak tylko pisze?

  • 105. Data: 2009-01-19 20:34:36
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Tom01 pisze:

    > Zawsze ma zasadnicze, pisałem gdzieś inaczej?

    A czytasz to, co wysyłasz? Jeszcze przed chwilą wyliczałeś mi luminancję
    dla punktu bieli i upierałeś się, że w przypadku LCD i oglądania
    wieczorem jest dużo za duża, nie przyjmując jednocześnie do wiadomości
    tego, że przecież obraz w rzeczywistych warunkach dalece odbiega swoją
    jasnością od punktu bieli. Ale wystarczyło powiedzieć coś o zużyciu
    energii, a już jasność obrazu w rzeczywistych warunkach znacząco różni
    się od jaskrawości maksymalnej...

    > Proponuję przejść od teorii do praktyki. Zmierzył Pan to kiedykolwiek
    > czy tak tylko pisze?

    Jeśli Ty zmierzyłeś, to podaj konkretne liczby, zamiast opowiadać o
    przykładaniu do ekranu dłoni czy stopy. Jeszcze raz zapytam: skoro
    podważasz dane podawane przez producentów, to czy na tej samej zasadzie
    zgodzisz się podważać to, co piszą w swoich materiałach Eizo i Nec -
    producenci monitorów, które sprzedajesz? No i zapomniałbym dodać, że
    telewizory plazmowe też sprzedajesz...

  • 106. Data: 2009-01-19 20:35:59
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Tom01 napisal:
    > niż bardzo duże CRT. Ekrany 50" i więcej też nikogo nie dziwią. A moc
    > rośnie wykładniczo z przekątną.

    He? Chyba w kwadracie? Przy wykladniczej to szybko bys spawarke laserowa
    dostal.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 107. Data: 2009-01-19 20:52:12
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W poniedziałek 19 styczeń 2009 21:23, Marcin 'Cooler' Kuliński wyraził
    następujacą opinię:

    > O, popatrz, nagle jasność ekranu w rzeczywistych warunkach pracy zaczęła
    > mieć znaczenie...

    Gdzie zauważyłeś kwestię "jasności w rzeczywistych warunkach"? Warunki
    oglądania nie mają znaczenia, chodzi wyłącznie o to że w plazmie zużycie
    prądu zależne jest od jasności pikseli a LCD ma stały pobór prądu,
    niezależnie od tego czy oglądasz "Słoneczny Patrol" czy "Mrocznego
    Rycerza" ;-)

> [...]
    > Niestety, dla 42 cali i FullHD jest to wciąż ponad 300 W, w porównaniu
    > do ~200 W pobieranych przez analogiczny telewizor w technologii LCD.

    No widzisz, urzędnikom wyszło {jakoś tak} 3:8, Tobie wyszło 2:3 a zwolennik
    plazmy tak dobierze plazmę i "analogiczny telewizor LCD" że wyjdzie 1:1
    albo nawet na korzyść plazmy :-)

    IMHO wprowadzenie tego przepisu skończy się tak, jak ustalanie normy na
    kształt warzyw ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --
    53°20'41,8"N 15°02'19,9"E

  • 108. Data: 2009-01-19 20:54:02
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

> [...]
    > jasnością od punktu bieli. Ale wystarczyło powiedzieć coś o zużyciu
    > energii, a już jasność obrazu w rzeczywistych warunkach znacząco różni

    Proszę wrócić trochę postów wyżej.

    Większa moc pobierana, nawet przy minimalnej mocy, jest wynikiem sposobu
    tworzenia obrazu. Z tyłu LCD bezustannie świecą lampy. Niezależnie od
    tego co jest na ekranie. Nawet jeśli ekran będzie wyświetlał przytoczony
    przez Pana wcześniej przykład skóry z jasnością 15cd/m^2, to lampy
    podświetlenia świecą tak samo. W skrajnym przypadku, przy wyświetlonym
    całym czarnym ekranie, pobór mocy nadal będzie na niezmienionym
    poziomie. Plazma w takich warunkach pobiera tylko mały procent mocy
    znamionowej. Czym obraz zawiera więcej ciemnych elementów, mniej, czym
    więcej jasnych, więcej. Do tego dochodzi ogólny poziom jasności, który w
    plazmie można ustawić znacznie niżej.

> [...]
    > zgodzisz się podważać to, co piszą w swoich materiałach Eizo i Nec -
    > producenci monitorów, które sprzedajesz? No i zapomniałbym dodać, że

    Każde dane, jeśli wymagają skonfrontowania w rzeczywistością, to powinno
    się to robić, a nie ślepo wierzyć ulotkom. Producenci LCD i plazm *nie
    podają* mocy rzeczywistych, bo musieliby zrobić zestawienia dla różnych
    poziomów jasności i warunków. Po chorobę? A nóż okazałoby się, że
    docelowy klient ustawił coś inaczej i zadeklarowane wartości byłyby
    wyższe. Mało takich, co z tym poleci do sądu? Moce podaje się
    maksymalne. Ot tak, dla bezpieczeństwa. Panasonic, gwoli ścisłości,
    podaje moc maksymalną plazm dla całego białego ekranu i maksymalnej
    jasności i kontrastu, oraz przy obrazie o jakiejś przyjętej średniej
    jasności obrazu testowego, również przy maksymalnej jaskrawości i
    kontraście. Z uwagi na specyfikę tworzenia obrazu na plazmie,
    rzeczywisty pobór mocy może być nawet 5x niższy. W przypadku LCD podaje
    sie również moce maksymalne, ale pobór rzeczywisty może być zaledwie do
    30% niższe. Po prostu LCD do tworzenia obrazu, potrzebuje cały czas
    pracującego podświetlenia ze stałą mocą. Plazma nie.

  • 109. Data: 2009-01-19 20:56:02
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Jacek_P pisze:
    > He? Chyba w kwadracie? Przy wykladniczej to szybko bys spawarke laserowa
    > dostal.

    Niech będzie i w kwadracie. To uproszczenie myślowe mające na celu
    wskazanie, że cal dodatkowej przekątnej to sporo większa moc do oświetlenia.

  • 110. Data: 2009-01-19 21:02:40
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

> [...]
    > jasnością od punktu bieli. Ale wystarczyło powiedzieć coś o zużyciu
    > energii, a już jasność obrazu w rzeczywistych warunkach znacząco różni

    Większa moc pobierana, nawet przy minimalnej jasności, jest wynikiem
    sposobu tworzenia obrazu. Z tyłu LCD bezustannie świecą lampy.
    Niezależnie od tego co jest na ekranie. Nawet jeśli ekran będzie
    wyświetlał przytoczony przez Pana wcześniej przykład skóry z jasnością
    15cd/m2, to lampy podświetlenia świecą z poziomem potrzebnym do
    uzyskania bieli 125 cd/m^2. Nie mniej. W skrajnym przypadku, przy
    wyświetlonym całym czarnym ekranie, pobór mocy nadal będzie na
    niezmienionym poziomie. Plazma w takich warunkach pobiera tylko mały
    procent mocy znamionowej. Ekran czarny, to ekran zgaszony. Prawie. Czym
    obraz zawiera więcej ciemnych elementów, pobiera mniej, czym więcej
    jasnych, pobiera więcej. Do tego dochodzi ogólny poziom jasności, który
> [...]

    > zgodzisz się podważać to, co piszą w swoich materiałach Eizo i Nec -
    > producenci monitorów, które sprzedajesz? No i zapomniałbym dodać, że

    Czy ja jestem biuro obsługi klienta, że mam rzucać liczbami na żądanie?
    Może czarodziejskie słowo, zamiast wbudowanej ironii?

    Każde dane, jeśli wymagają skonfrontowania w rzeczywistością, to powinno
    się to robić, a nie ślepo wierzyć ulotkom. Mam kupę zastrzeżeń do
    "danych" wszystkich producentów.

[...]
    rzeczywisty pobór mocy może być nawet kilka razy niższy. W przypadku LCD
    podaje sie również moce maksymalne, ale pobór rzeczywisty może być
    zaledwie do 30% niższe. Niemal dokładnie tyle ile wynosi stosunek
    minimalnego do maksymalnego poziomu bieli wynikającego z regulacji lamp.
    Po prostu LCD do tworzenia obrazu, potrzebuje cały czas pracującego
    podświetlenia. Plazma nie.