  • 41. Data: 2016-02-22 16:31:58
    Temat: Re: Plan Morawieckiego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:de806d0e-3d17-40be-964b-e7892fc1a71d@go
    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 22 lutego 2016 14:20:43 UTC+1 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Nie chodzi o to co ich nauczą programować, tylko jakich narzędzi
    >nauczą używać, algorytmów,

    Narzedzia troche dostosowane do procesora, a algorytmy do jego mocy
    obliczeniowej.

    >wreszcie życiowego podejścia do tego co robią. Jest na świecie ileś
    >tam firm (czytałem niedawno o jednej w Polsce) które robią kupę kasy
    >na projektowaniu systemów na 8051 i >biedy nie mają. Ważne że
    >potrafią to zrobić lepiej od konkurencji.

    Czy taka kupa, to watpie. Raczej kupa produktow teraz jest na ARM.

    >Znaczy taniej, szybciej, prościej w produkcji, mniej błędów itd.
    >Spytaj przeciętnego absolwenta politechniki co to znaczy lepszy
    >produkt.

    A dunski absolwent udzieli lepszej odpowiedzi ?

    >Napisałes o tapicerach i spawaczach, a teraz chcesz żeby to byli
    >inżynierowie?

    Coz ja poradze, jesli krajowy przemysl chce tapicerow i spawaczy.
    A czy uczelnia w przyuczelnianej zawodowce ich lepiej wyksztalci ? Mam
    watpliwosci, doktor spawalnik nie musi umiec spawac :-)

    >UE jest w trakcie procesu ujednolicania szkolnictwa zawodowego.
    >Wszyscy zgodzili się że najlepiej to jest zorganizowane w Danii i ten
    >system w jakims tam stopniu i w jakiejś tam perspektywie czasowej
    >wprowadzą u siebie. Jakoś się to nawet nazywa, system kopenhaski, czy
    >coś.

    Ja slyszalem pochwaly niemieckiego systemu, ale moze i faktycznie
    dunski lepszy.

    >Wręcz przeciwnie. Guzik potrafiłem, ale ktoś tam potrzebował ludzi,
    >więc najmował jak popadło.
    >Tam się dopiero nauczyłem o co chodzi w inżynierii.

    A dunski inzynier lepszy ? Taki co to wlasnie skonczyl 3 letnie studia
    ... bo wiecej to chyba i u nich nie trzeba ?

    >Wiadomo, koleżka Anglik biurko obok dzwoni po swoich znajomkach w
    >Midlandsach itd. Nie chodzi mi o żadne prawo natury, tylko o Twoje
    >konkretne pytanie.

    No ale widzisz - kolezka Anglik dalej bedzie dzwonil po Midlandsach, a
    w Polsce bedzie inzynier klepal biede (juz nie taka wielka - choc
    zalezy od dziedziny).

    >Rozwinięta głównie warstwa stosunków społecznych, od czasów
    >przedrozbiorowych, poprzez IIRP, pegeery, po dzień dzisiejszy,
    >feudalizm gorszy niż w koreańskich czebolach.

    IMO - to sie jednak skonczylo. A w koncu w Danii tez maja cos na
    ksztalt socjalizmu :-)

    >Chyba się zaplątałeś. As to karta. Jak się nią nie gra, to nie ma
    >żadnej wartości.

    As ma czekac az przeciwnik polozy krola, tak to jest w brydzu :-)

    Zrozumialem, ze chodzi o to, aby rzad skorzystal z tych emigrantow. A
    nie, zeby skorzystal z panstw, do ktorych oni emigruja.

    >Rząd? Musiałby pomysleć jak przerobić stosunki na rynku pracy w
    >Polsce,
    >żeby pracodawcy nauczyli się budować sprawne firmy,

    Na ile dobrze zrozumialem - potrzebujesz, aby w kraju istniala sprawna
    firma, w ktorej bedziesz mogl dalej z zadowoleniem dzialac.
    Ale takie firmy nie ma, a Ty nie chcesz jej zalozyc i kolko sie zamyka
    :-)

    Ale wicepremier to przeciez przewidzial, bedziemy popierac innowacyjne
    firmy i w 25 lat bla bla bla :-)

    >a pracownicy mieli chęć w nich osiągać sukcesy.

    A to sie nazywa premia i nalezy do obowiazkow pracodawcy, myle sie ?
    A potem taki pracownik wyjezdza, szukac checi gdzie indziej :-)

    >Jeden bardzo prosty sposób: wyprodukować trochę więcej ludzi którzy
    >potrafią zakładać nowe firmy i zbierać do nich odpowiednich ludzi. W
    >tej
    >chwili firmy przemysłowe prowadzone przez inżynierów są złe,
    >bo polscy inżynierowie nie potrafią budować zespołów, nikt ich tego
    >nie uczył.

    OK, nie mowie nie ... ale dunskich ucza ?

    >A firmy prowadzone przez nieinżynierów też sa złe, bo kierownictwo
    >firmy przemysłowej musi się jednak znać na technice. Właściciele firm
    >boją się zatrudniać fachowców na dyrektorów, bo po pierwsze nie
    >potrafią ich dobrać (sami się nie znają),

    No, skads sie ta prywatna firma wziela, to chyba jednak troche sie na
    technice znaja.
    Na dobieraniu dyrektorow moga sie nie znac.

    > a po drugie obawiają się że najmą oszustów, ściemniaczy,
    > hochsztaplerów.

    Takich niestety nie brakuje ... ale IMO - na calym swiecie nie brakuje
    :-)

    >Ale kapitał społeczny sam nie powstanie, trzeba go budować
    >na różnych płaszczyznach, w tym na szczeblu działań rządu.
    >Łamanie obietnic wyborczych to jest oczywiście najgorszy
    >sposób ze wszystkich możliwych, ale i tak życzę powodzenia.

    No wiesz, zycze i ja, ale prawde mowiac to mam nikle nadzieje.
    Ta partia pelna dyletantow, sciemniaczy i hochsztaplerow, no bo
    oszustwa bez podstaw nie wypada zarzucac :-)
    A moze i mozna - podstawy juz by sie znalazly :-)

    No ale ambitny program mamy, trzeba poprzec :-)

    J.

  • 42. Data: 2016-02-22 17:57:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 22 lutego 2016 16:32:00 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Narzedzia troche dostosowane do procesora, a algorytmy do jego mocy
    > obliczeniowej.

    Wielowątkowość, przetwarzanie rozproszone, klient-serwer, to chyba raczej da się
    implementować na wszystkim?

    > Czy taka kupa, to watpie. Raczej kupa produktow teraz jest na ARM.

    Marketing. Świat uwierzył że ARM jest taki super, do tego stopnia że pakuje go tam
    gdzie się kompletnie nie nadaje (np. stacje robocze z graficznym systemem operacyjnym
    i oprogramowaniem inżynierskim). Po drodze wyrzucając do kosza cały szereg świetnych
    rozwiązań (np. Alpha AXP). Ja tam uważam 8051 za jeden z najlepiej pomyślanych
    procesorów. Z80 był jakimś koszmarem, a mimo to 8051 wcale go nie wyparł, szczególnie
    w domowych komputerkach. Wyobrażasz sobie ZX Spectrum na 8051? Nie byłoby Commodore
    ani Atari, z tym dałoby się konkurowac dopiero Amigą!

    > A dunski absolwent udzieli lepszej odpowiedzi ?

    Ja tak nie patrzę. Jeden człowiek świata nie naprawi, to nie ma znaczenia co ma w
    głowie pojedynczy koleś (no chyba że jest geniuszem i co drugi dzień wymyśla proch).
    Ważne jest co osiąga ogół inżynierów wyprodukowanych w danym kraju. W Polsce pomysły
    mają świetne, ale produkty słabe. W innych krajach bywa raczej na odwrót. No przecież
    liczy się tylko ta suma która jest na końcu księgi rachunkowej, prawda?

    > Coz ja poradze, jesli krajowy przemysl chce tapicerow i spawaczy.
    > A czy uczelnia w przyuczelnianej zawodowce ich lepiej wyksztalci ? Mam
    > watpliwosci, doktor spawalnik nie musi umiec spawac :-)

    Jak sobie myślę o dużej części moich kolegów ze studiów, to gdyby ktoś im powiedział
    na początku pierwszego semestru żeby może lepiej poszli się nauczyli spawać, to by im
    wielką przysługe zrobił. Ale nikogo tam takiego nie było, ci wszyscy nauczyciele
    (sic) akademiccy ich oszukali, że życie zaczyna się po zrobieniu dyplomu.

    > Ja slyszalem pochwaly niemieckiego systemu, ale moze i faktycznie
    > dunski lepszy.

    Nie wiem, może jedni się od drugich nawzajem uczyli przez wiele lat, a że tak czy
    śmak się to na koniec nazwało, to tylko przypadek.

    > A dunski inzynier lepszy ? Taki co to wlasnie skonczyl 3 letnie studia
    > ... bo wiecej to chyba i u nich nie trzeba ?

    Nie mam styczności z duńskimi absolwentami, ale miałem z brytyjskimi. Nie wiedzieli
    jak rozwalić równanie różniczkowe, ani jak wygląda wykres żelazo/węgiel, ale
    wiedzieli gdzie kliknąć w programie tak, żeby coś zrobił. Praca polegała na klikaniu
    w myszkę, a nie na rozwiązywaniu równań różniczkowych, więc zgadnij kto kogo uczył.

    > No ale widzisz - kolezka Anglik dalej bedzie dzwonil po Midlandsach, a
    > w Polsce bedzie inzynier klepal biede (juz nie taka wielka - choc
    > zalezy od dziedziny).

    Tam też jest bieda, może kwestia skali i definicji, ale zgodnie z rosyjskim
    powiedzeniem, kupa tam wcale nie pachnie. Ci Anglicy którzy pojechali za robotą do
    Danii, Szwecji, Kanady, nawet w Korei widziałem wielu, też poszli za lepszą kasą,
    albo za czymś co im się bardziej podobało niż u siebie. Każdy jakiś powód miał, każdy
    jakiś inny, ale nie ma tu uniwersalnej formułki która wszystko tłumaczy.

    > IMO - to sie jednak skonczylo. A w koncu w Danii tez maja cos na
    > ksztalt socjalizmu :-)

    Jak chcesz szukać jakichś dziwnych układów, to już szybciej w Szwecji. Dania to jedno
    z najmniej zhierarchizowanych społeczeństw, a w Szwecji można znaleźć niemało
    nepotyzmu.

    > As ma czekac az przeciwnik polozy krola, tak to jest w brydzu :-)
    >
    > Zrozumialem, ze chodzi o to, aby rzad skorzystal z tych emigrantow. A
    > nie, zeby skorzystal z panstw, do ktorych oni emigruja.

    Tak, ale nie się wymądrzając, tylko słuchając. Jak ktoś zobaczył różne sposoby
    rozwiązywania tych samych problemów w różnych miejscach na świecie, to bez trudu
    potrafi wskazać te najlepsze. Na przykład bardzo często jest tak że pracownik, który
    odszedł z firmy A do konkurencyjnej firmy B, kiedy ma zamiar odejść z firmy B,
    otrzymuje bardzo dobrą propozycję od firmy A. Szczególnie w korporacjach się to
    zdarza. Oni wiedzą że on już nie musi eksperymentować żeby się przekonać jak jest
    lepiej coś zrobić, on na własne oczy widział inne sposoby robienia tego samego i wie
    który jest lepszy.

    A tak z innej beczki. Na czym polegał fenomen IIRP, że tylu inżynierów rzucało dobre
    posady w różnych krajach i jechało brać kiepską robotę w odrodzonym kraju? Przecież
    tu była bieda, głód i smród. Ale entuzjazm był. Dzisiaj nie ma, a czemu?

    > Na ile dobrze zrozumialem - potrzebujesz, aby w kraju istniala sprawna
    > firma, w ktorej bedziesz mogl dalej z zadowoleniem dzialac.

    Ja potrzebuję żeby takich firm było ileś tam, żeby między sobą konkurowały na rynku
    pracy, żeby żadnemu dyrektorciowi nie przeszło przez myśl że może być dla swoich
    ludzi ignorantem, arogantem, cwaniaczkiem, świrem itd, bo na drugi dzień pójdą do
    konkurencji.

    > Ale takie firmy nie ma, a Ty nie chcesz jej zalozyc i kolko sie zamyka
    > :-)

    No, nie każdy ma chęci/zdolności do działania na własną rękę.

    > Ale wicepremier to przeciez przewidzial, bedziemy popierac innowacyjne
    > firmy i w 25 lat bla bla bla :-)

    Gdyby chociaż jakieś szczegóły tego "będziemy popierać" podał, może by był bardziej
    wiarygodny.

    > A to sie nazywa premia i nalezy do obowiazkow pracodawcy, myle sie ?
    > A potem taki pracownik wyjezdza, szukac checi gdzie indziej :-)

    Nie tylko premia. Jest cały szereg powodów dla których ludziom nie chce się wysiliać.
    Jeśli firma nie potrafi pozbyć się pracowników-chwastów, budujących karierę na
    cudzych sukcesach, to tych sukcesów się odechciewa. Jeśli firma sama chce za dużo z
    pracowników wydoić, to nic nie dostanie. Ile znasz w Polsce firm które patentują
    pomysły swoich pracowników za firmową kasę, a potem negocjują ile odpalą pracownikowi
    kasy za ten pomysł?

    > OK, nie mowie nie ... ale dunskich ucza ?

    Uczą. Zresztą jest cały szereg darmowych poradni, inkubatorów itd, jak ktoś sam nie
    daje rady. To jest doskonale zorganizowane społeczeństwo.

    > No, skads sie ta prywatna firma wziela, to chyba jednak troche sie na
    > technice znaja.
    > Na dobieraniu dyrektorow moga sie nie znac.

    No ale złożoność produktu urosła, proces produkcyjny się skomplikował, trzeba było
    stworzyć ileś tam działów, poznajdować poddostawców, pośredników, źródła
    finansowania, nawyrabiać certyfikatów, koncesji, kto to wszystko ogarnie?

    > Takich niestety nie brakuje ... ale IMO - na calym swiecie nie brakuje
    > :-)

    Nie chodzi mi o to że są, tylko o stopień, w jakim sama obawa przed nimi paraliżuje
    firmę.

> [...]
    > oszustwa bez podstaw nie wypada zarzucac :-)
    > A moze i mozna - podstawy juz by sie znalazly :-)
    >
    > No ale ambitny program mamy, trzeba poprzec :-)

    Jak dla mnie, to nie wypełnia definicji programu. To tylko zaklinanie rzeczywistości,
    jak coś ładnie nazwiesz to to się nie zrobi ładne od tego. Ale sztuczki
    socjotechniczne potrafią w krótkiej perspektywie przynieść sukcesy, więc nie twierdzę
    że nic z tego nie będzie.

  • 43. Data: 2016-02-22 19:18:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 22 Feb 2016 08:57:27 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Ile znasz w Polsce firm które patentują pomys
    > ły swoich pracowników za firmową kasę, a potem negocjują ile odpa
    > lą pracownikowi kasy za ten pomysł?

    Dlaczego firma miałaby odpalać, skoro pomysł finansowany był za
    firmową kasę?

    --
    Marek

  • 44. Data: 2016-02-22 20:04:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:
    >Wielowątkowość, przetwarzanie rozproszone, klient-serwer, to chyba
    >raczej da się implementować na wszystkim?

    A gdzie tam - zaraz zabraknie zasobow.

    Poza tym "my tu uzywamy kompilatora X, systemu Y i biblioteki Z, a pan
    co zna - jakies przestarzale narzedzie na 8051" ?

> [...]
    >graficznym systemem operacyjnym i oprogramowaniem inżynierskim).
    >Po drodze wyrzucając do kosza cały szereg świetnych rozwiązań (np.

    Hm, pytales zdaje sie jak absolwenci rozrozniaja lepszy produkt.
    Jakby Alpha byla lepsza, to by nie byla na smietniku :-P

    >Ja tam uważam 8051 za jeden z najlepiej pomyślanych procesorów.

    No wez nie zartuj. Z perspektywy lat coraz bardziej widac jakie to g*
    bylo.

> [...]
    >szczególnie w domowych komputerkach. Wyobrażasz sobie ZX Spectrum na
    >8051? Nie byłoby Commodore ani Atari, z tym dałoby się konkurowac

    No wez nie zartuj, albo numerki pomyliles.
    8051 to mogl konkurowac z 6502 ... no, znaczy sie prosty komputerek
    klasy C64 czy Atari 8 bit daloby sie na tym zrobic ... z pewnym
    trudem.
    Z80 i 8080 byl w miare przyjemny.

    Oczywiscie sa rzeczy, w ktorych taki 8051 i dzis by sie sprawdzal ...
    tylko coraz ich mniej :-(

> [...]
    >świetne, ale produkty słabe. W innych krajach bywa raczej na odwrót.
    >No przecież liczy >się tylko ta suma która jest na końcu księgi

    No, prawde mowiac to ja tam sobie nie przypominam jakis swietnych
    dunskich produktow :-)
    Wiem, ze maja rozwiniety przemysl aluminium, no i spozywczy.

    A gdzies w tym jest jeszcze kapital i marka - trudno zrobic dobry
    produkt bez kapitalu, bez bazy wykonawczej, i trudno sie przebic na
    rynku.

    >Jak sobie myślę o dużej części moich kolegów ze studiów, to gdyby
    >ktoś im powiedział na początku pierwszego semestru żeby może lepiej
    >poszli się nauczyli spawać, to by im wielką przysługe zrobił.

    Nie mowie nie.

    >Ale nikogo tam takiego nie było, ci wszyscy nauczyciele (sic)
    >akademiccy ich oszukali, że życie zaczyna się po zrobieniu dyplomu.

    No, chyba z tym oszustwem to nie tak.
    Chyba, ze znow Cie nie rozumiem - o co chodzi z tym zaczynaniem zycia.

    Fakt, ze wsrod studentow sa lepsi i gorsi, wyrastaja z nich lepsi i
    gorsi inzynierowie ... ale czy my jestesmy jakims wyjatkowym krajem
    pod tym wzgledem ?
    Na calym swiecie tak jest.

> [...]
    >żeby coś zrobił. Praca polegała na klikaniu w myszkę, a nie na
    >rozwiązywaniu równań różniczkowych, więc zgadnij kto kogo uczył.

    Tylko wiesz, po reformie matury i skroceniu studiow nasz absolwent tez
    juz nie bardzo wie jak to rownanie rozwalic.
    A komputery sa i na naszych uczelniach.
    Wiec albo ich uczymy zlych programow, albo zle w ta myszke klikac ...

    >Jak chcesz szukać jakichś dziwnych układów, to już szybciej w
    >Szwecji. Dania to jedno z najmniej zhierarchizowanych społeczeństw, a
    >w Szwecji można znaleźć niemało
    nepotyzmu.

    Ale ja nie o nepotyzmie, tylko zasilkach, wyrownaniach, itp.
    Czy sie stoi czy sie lezy, 3000 sie nalezy - w Danii nie ? :-)

> [...]
    >przekonać jak jest lepiej coś zrobić, on na własne >oczy widział inne
    >sposoby robienia tego samego i wie który jest lepszy.

    No coz, kolega odszedl, wrocil, i mowi "ja docenilem ich, oni docenili
    mnie". Firma jest zagraniczna, nie/stety.

    Tylko jak chcesz to przelozyc na krajowy grunt ?
    Ze jak czlowiek odejdzie z kopalni czy Orlenu, to kopalnia czy Orlen
    powinny sprawdzac czy nie szuka znow pracy ?
    Jak jego partia wygra kolejne wybory, to wroci na poprzednio zajmowane
    stanowisko w zarzadzie czy radzie nadzorczej :-)
    A jak nie wygra, to nie wroci przez kolejna kadencje.

    Bo w kraju mamy male firmy prywatne, srednie firmy prywatne, male do
    srednich firmy zagraniczne oraz wielkie molochy - czesto czesciowo
    sprywatyzowane.
    Wiec dla kogo ta rada ?

> [...]
    >odrodzonym
    >kraju? Przecież tu była bieda, głód i smród. Ale entuzjazm był.

    a) umarl przez lata, gdy nie bylo potrzeby "odradzac kraju",
    b) tamci inzynierowie widac byli lepiej ustawieni i stac ich bylo na
    gorsze posady.

    O zobacz, taki Morawiecki - rzucil doskonala posade i poszedl kraj
    naprawiac, choc kraj mu za to wcale nie chce placic.
    Zarobki mu spadly jakies 10 razy.
    Ale co innego isc kraj naprawiac z grubym kontem, a co innego z pustym
    brzuchem i bez dachu nad glowa.

> [...]
    >przez myśl że może być dla swoich ludzi >ignorantem, arogantem,
    >cwaniaczkiem, świrem itd, bo na drugi dzień pójdą do konkurencji.

    No i co - rzad ma te firmy zalozyc ?
    Bo na razie problem czesto w tym, ze nie ma nawet jednej.

    >No, nie każdy ma chęci/zdolności do działania na własną rękę.

    To sie powtorze: no i co - rzad ma te firmy zalozyc ?

    Trafiles w dobrze funkcjonujacy mechanizm, to podziwiasz.
    A u nas musi ta maszyneria dopiero powstac.

    To wymaga lat.

    >Gdyby chociaż jakieś szczegóły tego "będziemy popierać" podał, może
    >by był bardziej wiarygodny.

    No i tu sie zgadzamy.

> [...]
    >Jeśli firma nie potrafi pozbyć się pracowników-chwastów, budujących
    >karierę na cudzych sukcesach, to tych sukcesów się odechciewa.

    Prawde mowisz ... ale na calym swiecie IMO tak jest :-)

> [...]
    >Ile znasz w Polsce firm które patentują pomysły swoich pracowników za
    >firmową kasę, a potem negocjują ile odpalą pracownikowi kasy za ten

    Ale to taki pomysl dodatkowy czy opracowany w ramach etatu ?

    U nas przede wszystkim malo sie wartych opatentowania wymysla.
    Co czesciowo wynika tez z tego, ze malo sie nad nowymi i nowoczesnymi
    rzeczami pracuje.

    A przyklad japonski Ci dawalem - Nichia Nakamurze wyplacila nagrode
    $180. Tzn okragla sumke 20 tys jenow.
    Dalsze negocjacje odbyly sie przed sadem ...
    tak prawde mowiac to nie jestem przekonany co do zasadnosci duzej
    nagrody, bo w koncu go utrzymywali przez 12 lat badan.
    A wraz z pozytywnymi wynikami na pewno jakis tam awans przyszedl ...
    ale widac liczyl na wiecej niz drobne na waciki.

    >Uczą. Zresztą jest cały szereg darmowych poradni, inkubatorów itd,
    >jak ktoś sam nie daje rady. To jest doskonale zorganizowane
    >społeczeństwo.

    Taa ... no niestety, ja ich prawie nie znam, wiem tylko o 200% podatku
    na samochody.
    Doskonale zorganizowane ... wiec jezdzi rowerami :-)

> [...]
    >poddostawców, pośredników, źródła finansowania, >nawyrabiać
    >certyfikatów, koncesji, kto to wszystko ogarnie?

    no widzisz - a Ty bys chcial, zeby taka firme od jutra zalozyc, zeby w
    kraju zylo sie lepiej i dostatniej.

    No dobra - skala rozwoju przekroczyla wlasciela. Zdaza sie ... i
    pogratulowac.

    Znalezc fachowca w kraju od organizacji trudno, a sciagnac z
    zagranicy - duzo kosztuje :-)

    >Nie chodzi mi o to że są, tylko o stopień, w jakim sama obawa przed
    >nimi paraliżuje firmę.

    A to nie wiem, ale obawa IMO jest uzasadniona.
    Zatrudniasz takiego, z doswiadczeniem, z referencjami, z CV,
    a potem sie okazuje ze on glownie umie fundusz reprezentacyjny
    wydawac.

    >Jak dla mnie, to nie wypełnia definicji programu. To tylko zaklinanie
    >rzeczywistości,

    Otoz to :-)
    Tylko mam wrazenie, ze to co piszesz, to tez takie zaklinanie
    rzeczywistosci.

    Innowacyjnosc, kapital spoleczny itd - piekne hasla :-)

    > jak coś ładnie nazwiesz to to się nie zrobi ładne od tego.
    >Ale sztuczki socjotechniczne potrafią w krótkiej perspektywie
    >przynieść sukcesy, więc nie twierdzę że nic z tego nie będzie.

    Taa ... do drugiej kamery rzad mowi o uszczelnianiu systemu
    podatkowego, i na tym sie sztuczki socjotechniczne skoncza :-)

    J.

  • 45. Data: 2016-02-22 22:00:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 22 lutego 2016 20:04:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > A gdzie tam - zaraz zabraknie zasobow.

    Do jednego z moich produktów tak z 15 lat temu kolesie zrobili sterownik z
    webserverem, z wielowątkowym softem, z komunikacją P2P pomiędzy różnymi takimi
    klockami u różnych użytkowników. Coś co wiele lat później ktoś odkrywczo nazwał IoT.
    Na 8051! W Polsce!

> [...]
    >
    > Hm, pytales zdaje sie jak absolwenci rozrozniaja lepszy produkt.
    > Jakby Alpha byla lepsza, to by nie byla na smietniku :-P

    Była lepsza. Pierwsze podejście z tak elastyczną koncepcją mikrokodu. To było 5 lat
    do przodu w stosunku do wszystkiego innego (czasy takich dziwolągów jak 486SX). Jakby
    Alpha była gorsza, to Intel by jej nie wykupił po to żeby zamknąć.

    > No wez nie zartuj. Z perspektywy lat coraz bardziej widac jakie to g*
    > bylo.

    A z perspektywy Xeona, czy Opterona to piszesz?

> [...]
    > 8051 to mogl konkurowac z 6502 ... no, znaczy sie prosty komputerek
    > klasy C64 czy Atari 8 bit daloby sie na tym zrobic ... z pewnym

    Z80 z totalnym brakiem konsekwencji w trybach adresowania porównujesz do 8051 w
    którym konsekwencja w trybach adresowania była głównym założeniem projektowym. Ja
    miałem 6502, kodziłem to w asemblerze i marzyłem o tym co miał 8051 (zestaw rozkazów,
    rejestrów i trybów). Z80 miał to wszystko popieprzone do poziomu paranoi.

    > Oczywiscie sa rzeczy, w ktorych taki 8051 i dzis by sie sprawdzal ...
    > tylko coraz ich mniej :-(

    > No, prawde mowiac to ja tam sobie nie przypominam jakis swietnych
    > dunskich produktow :-)

    A to jakiś wyznacznik czyjejś świetności?
    A, zresztą. Masz gramofon?

> [...]
    >
    > A gdzies w tym jest jeszcze kapital i marka - trudno zrobic dobry
    > produkt bez kapitalu, bez bazy wykonawczej, i trudno sie przebic na

    To też jest kwestia co chcesz osiągnąć. Możesz mieć produkt najlepszy w swojej
    kategorii, wykosić całą liczącą się konkurencję, zarabiać góry szmalu, a 99%
    ludzkości może o nim w życiu nie usłyszeć. Przejąłbyś się?

    > Nie mowie nie.

    > No, chyba z tym oszustwem to nie tak.
    > Chyba, ze znow Cie nie rozumiem - o co chodzi z tym zaczynaniem zycia.

    O to, że ja wcale nie uważam że ci, kórzy nie skończyli swoich szkół, nie dostali
    tych dyplomów o które reszta sie tak zarzynała, ponieśli klęskę. Ta klęska to tylko
    konstrukt kulturowy, wszyscy tak myślą bo wszyscy tak myślą.

    > Fakt, ze wsrod studentow sa lepsi i gorsi, wyrastaja z nich lepsi i
    > gorsi inzynierowie ... ale czy my jestesmy jakims wyjatkowym krajem
    > pod tym wzgledem ?
    > Na calym swiecie tak jest.

    Swiat jest duży, skąd wiesz że na całym? Bo ja znam kraje, w których dużo wysiłku w
    edukacji wkłada się w mierzenie sił na zamiary. Żeby człowiek potrafił zawrócić ze
    zbyt trudnej drogi, kiedy nie jest jeszcze za późno. Ale znam też inne kraje, w
    których takie podejście byłoby uznane za haniebne. Zgadnij do której kategorii
    zalicza się Polska?

> [...]
    > A komputery sa i na naszych uczelniach.
    > Wiec albo ich uczymy zlych programow, albo zle w ta myszke klikac ...

    Obsługa narzędzi inżynierskich leży. Jeszcze gorzej jest z sensem fizycznym tego co
    inżynier robi. Znajdź kogoś po studiach kto potrafi myśleć kategoriami mechanizmów
    zniszczenia. Że te rachunki które robi, to nie po to żeby wyszła jakaś liczba (np.
    1000 z Ansysa), tylko żeby konstrukcja się nie połamała, a jak nie wiesz w jaki
    sposób ona może się połamać, to żaden wynik obliczeń nie ma żadnego sensu.

    > nepotyzmu.
    >
    > Ale ja nie o nepotyzmie, tylko zasilkach, wyrownaniach, itp.
    > Czy sie stoi czy sie lezy, 3000 sie nalezy - w Danii nie ? :-)

    Skoro już zaczynasz fantazjować i z tych fantazji wyciągasz wnioski potwierdzające
    Twoje tezy, to powiedz czemu ani w Danii, ani w Szwecji nie ma państwowego zasiłku
    dla bezrobotnych. Musisz się sam ubezpieczyć.

    > No coz, kolega odszedl, wrocil, i mowi "ja docenilem ich, oni docenili
    > mnie". Firma jest zagraniczna, nie/stety.
    >
    > Tylko jak chcesz to przelozyc na krajowy grunt ?

    Nie rozumiesz mnie. Ja nie mam zamiaru niczego przekładać. Ja się tylko przyglądam co
    się w Polsce dzieje.

    > Ze jak czlowiek odejdzie z kopalni czy Orlenu, to kopalnia czy Orlen
    > powinny sprawdzac czy nie szuka znow pracy ?

    Orlen niech robi co chce. Może zacząć hodować owce, jak będzie miał ochotę. Kopalnia
    jeszcze bardziej.

> [...]
    >
    > Bo w kraju mamy male firmy prywatne, srednie firmy prywatne, male do
    > srednich firmy zagraniczne oraz wielkie molochy - czesto czesciowo

    Dla nikogo. To nie jest w ogóle żadna rada. To są rzeczy które moje oczy widziały,
    więc o nich opowiadam. Guzik mnie obchodzi czy ktoś to weźmie jako radę, czy będzie
    na usenecie uporczywie szukał dziury w całym.

    > a) umarl przez lata, gdy nie bylo potrzeby "odradzac kraju",

    No jak to? Upadła komuna, ruscy wyszli, orłu wrócili koronę, zapisali nas do NATO, do
    UE, do Schengen, za każdym razem powinna pójść fala euforii. Przeoczyłem?

> [...]
    > Zarobki mu spadly jakies 10 razy.
    > Ale co innego isc kraj naprawiac z grubym kontem, a co innego z pustym

    O, jaki wzór. W sam raz na historyjkę zaczynającą się od "będąc młodą lekarką..."

    > No i co - rzad ma te firmy zalozyc ?

    No toż Ci tołkuję że rząd ma produkować absolwenów którzy mają to potrafić. Ogarniasz
    jeszcze?

    > Bo na razie problem czesto w tym, ze nie ma nawet jednej.

    > To sie powtorze: no i co - rzad ma te firmy zalozyc ?

    Powtórz jeszcze ze dwa razy. Albo z trzy.

    > Trafiles w dobrze funkcjonujacy mechanizm, to podziwiasz.
    > A u nas musi ta maszyneria dopiero powstac.
    >
    > To wymaga lat.

    No więc dałem Ci przykład Drugiej Er Pe, że nie wymaga lat.

    > No i tu sie zgadzamy.

    > Prawde mowisz ... ale na calym swiecie IMO tak jest :-)

    Tylko inaczej się w różnych miejscach zwalcza to zjawisko. Od klimatów z "Wodzireja",
    po Staying Interviews z udziałem dyrektorów, HR itd.

    > Ale to taki pomysl dodatkowy czy opracowany w ramach etatu ?

    Jedno i drugie. Inna stawka w zależności od sytuacji.

    > U nas przede wszystkim malo sie wartych opatentowania wymysla.

    Za Rakowskiego taki mechanizm był (racjonalizacja). Ludzie porobili majątki.

    > Co czesciowo wynika tez z tego, ze malo sie nad nowymi i nowoczesnymi
    > rzeczami pracuje.

    To nie muszą być nowoczesne rzeczy. Ważne żeby koszty obniżać. Uniwersalna zasada
    dotycząca każdego produktu.

> [...]
    > A wraz z pozytywnymi wynikami na pewno jakis tam awans przyszedl ...
    > ale widac liczyl na wiecej niz drobne na waciki.

    Widać był jakiś system, ale go wyrolowali. Może nieprecyzyjny, może niesprawiedliwy,
    może uznaniowy ale w niesłuszny sposób. Gdyby się nie należało, to by nie fikał, a
    skoro fikał to uważał że jakaś podstawa była. A trzeba było sie dogadać na początku.

    > Taa ... no niestety, ja ich prawie nie znam, wiem tylko o 200% podatku
    > na samochody.
    > Doskonale zorganizowane ... wiec jezdzi rowerami :-)

    Zgadza się. Może to tylko moda, ale przynajmniej zdrowa. W Kopenhadze nie narzekam,
    na zadupiu może być gorzej, ale nie bywam. Postanowili zbudować sobie utopię, w
    której da się żyć bez samochodu. Przyznam że dość skutecznie. W mojej bocznej dość
    uliczce czasem stoi jeden, czsem dwa samochody do wynajęcia. A jak nie ma żadego, to
    zawsze jest coś za rogiem. Odpalam aplikację w telefonie, w samochodzie drzwi się
    otwierają, jadę tam gdzie mi potrzeba, zostawiam go tam gdzie mi pasuje. Po co mi
    własny samochód?

    > no widzisz - a Ty bys chcial, zeby taka firme od jutra zalozyc, zeby w
    > kraju zylo sie lepiej i dostatniej.

    Trochę inaczej. Ja bym chciał w takich firmach pracowac i w takich pracuję. Cóż,
    pozostaje tylko ta niewielka dolegliwość że w Polsce takich firm jest mało.

> [...]
    > wydawac.

    > Otoz to :-)
    > Tylko mam wrazenie, ze to co piszesz, to tez takie zaklinanie

    Może raczej Twoje interpretacje tego co piszę.

    > Innowacyjnosc, kapital spoleczny itd - piekne hasla :-)

    Ale to nie są wartości takie jak woda i powietrze, że muszą być powszechnie dostępne,
    bo się ludzkości należą. Powstają w jednych miejscach, w innych nie, bo przyczyny, bo
    uwarunkowania, bo czynniki, bo cała lista czegoś tam. Ja tego nie tworzę, ja tego
    szukam dla siebie. Jestem inżynierem, a nie socjologiem.

  • 46. Data: 2016-02-22 22:07:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 22 lutego 2016 19:18:20 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Dlaczego firma miałaby odpalać, skoro pomysł finansowany był za
    > firmową kasę?

    Żeby zachęcić ludzi do mania pomysłów. Podstawowe założenie kapitalizmu.

  • 47. Data: 2016-02-22 22:24:48
    Od: masti <g...@t...hell>

    Marek wrote:

    > Dlaczego firma miałaby odpalać, skoro pomysł finansowany był za
    > firmową kasę?

    a mózg też był firmowy? Czy może wolą, żeby zaczał myśleć dla
    konkurencji?

    --
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 48. Data: 2016-02-22 22:39:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 22 Feb 2016 20:04:50 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Oczywiscie sa rzeczy, w ktorych taki 8051 i dzis by sie sprawdzal
    > tylko coraz ich mniej :-(

    E tam, całe Chiny popędzają tym swoje rodzime produkty.Ilościowo
    podejrzewam, że jest to największy rynek implementacji klonów 8051 na
    świecie.

    --
    Marek

  • 49. Data: 2016-02-23 12:51:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >pomiędzy różnymi takimi klockami u różnych użytkowników.
    >Coś co wiele lat później ktoś odkrywczo nazwał IoT. Na 8051! W

    Byc moze, ale to ich spytaj o doswiadczenia z tego projektu.
    8051 na pewno wszystko utrudnial.

> [...]
    >takich dziwolągów jak 486SX).
    >Jakby Alpha była gorsza, to Intel by jej nie wykupił po to żeby

    Jakby byla taka dobra, to by DEC nie musial jej sprzedawac :-P

    >A z perspektywy Xeona, czy Opterona to piszesz?

    Z perspektywy rozwoju oprogramowania, pisania w jezykach wysokiego
    poziomu, nawet 8086 moze byc tu dobrym przykladem.

> [...]
    >marzyłem o tym co miał 8051 (zestaw rozkazów, rejestrów i trybów).
    >Z80 miał to wszystko popieprzone do poziomu paranoi.

    Ilosc rejestrow w 8051 faktycznie byla duza w porownaniu do 6502, ale
    porownywalna do Z80.
    Tryby adresowania niby konsekwetne, ale ubogie.
    Procesorek nawet przyjemny, o ile nie przekraczasz 256 bajtow RAM.
    Czyli tyle co nic w dzisiejszych czasach.

    >A to jakiś wyznacznik czyjejś świetności?

    No to co Ci Dunczycy tak swietnie robia ? Rowery ?

    >A, zresztą. Masz gramofon?
    Nie mam. Mam CD ... ale coraz bardziej sie kurzy.
    Ale jakby mial ... Bang & Olufsen ?

> [...]
    >w swojej kategorii, wykosić całą liczącą się konkurencję, zarabiać
    >góry szmalu, a 99% ludzkości może o nim w życiu nie usłyszeć.

    Nie. Ale jesli cale spoleczenstwo takie dobre, to i tych produktow
    powinno byc duzo.
    O ktorys bym chyba uslyszal.

> [...]
    >Ta klęska to tylko konstrukt kulturowy, wszyscy tak myślą bo wszyscy
    >tak myślą.

    >Swiat jest duży, skąd wiesz że na całym?

    Ludzie az tak bardzo sie nie roznia :-)

> [...]
    >haniebne.
    >Zgadnij do której kategorii zalicza się Polska?

    Hm, za moich czasow studia zaczynalo 300 osob, a konczylo 150, co
    poniektorzy szybko sie dowiedzieli ze to nie dla nich.
    Co prawda na studiach duzo bylo tych rownaniach rozniczkowych,
    zupelnie nie wiadomo po co :-)
    Ale trzeba przyznac, ze coraz wiecej matematyki w elektronice
    praktycznej..

    >Obsługa narzędzi inżynierskich leży. Jeszcze gorzej jest z sensem
    >fizycznym tego co inżynier robi.
    >Znajdź kogoś po studiach kto potrafi myśleć kategoriami mechanizmów
    >zniszczenia.

    A w Danii czy GB tego ucza w ciagu 3 lat studiow ?

> [...]
    >sposób ona może
    >się połamać, to żaden wynik obliczeń nie ma żadnego sensu.

    Zaraz, ja moze nie rozumiem, ale skoro z Ansysa wyszlo, ze sie nie
    polamie, to sie chyba nie polamie ?
    Czy chodzi Ci o intuicyjne okreslenie najgorszego przypadku, zeby bylo
    wiadomo co policzyc ?

> [...]

    >No jak to? Upadła komuna, ruscy wyszli, orłu wrócili koronę, zapisali
    >nas do NATO, do UE, do Schengen, za każdym razem powinna pójść fala

    No i poszla. Malutka, bo nawet ten upadek komuny nam Jaruzelski
    stopniowal, a i ludzie przez lata zmeczeni.
    Ale kraj juz byl uprzemyslowiony, wiec nie bylo potrzeby wzywac do
    odbudowy odrodzonego kraju.

    A potem szybko rzeczywistosc sie objawila i ludzie zaczeli wyjezdzac.
    Nie wszyscy.

    >O, jaki wzór. W sam raz na historyjkę zaczynającą się od "będąc młodą
    >lekarką..."

    Raczej "Silaczka 2 " :-)

    Co by nie mowic - dla pieniedzy do rzadu nie poszedl.
    No chyba, ze dla prawdziwych pieniedzy :-)

    >No toż Ci tołkuję że rząd ma produkować absolwenów którzy mają to
    >potrafić. Ogarniasz jeszcze?

    Ok, czyli wracamy do programu nauczania.
    Przyznaje - na uczelniach technicznych nie ma "jak prowadzic wlasna
    firme". A przydaloby sie.
    I np prawo patentowe.

    No ale teoretycznie mamy studia ekonomiczne, tudziez rozne co by mozna
    nazwac "organizacja produkcji".
    Czego tam ucza i na jakim poziomie to nie wiem ...

    >Powtórz jeszcze ze dwa razy. Albo z trzy.

    Ale przypominam, ze pierwotne pytanie brzmialo "co by Ciebie sklonilo
    do powrotu".
    Rzad ma skorzystac z tych "expat", z ich doswiadczen, wiedzy, ty masz
    jedno i drugie ... no i co - ty chcesz dobrych warunkow, do ktorych
    wrocisz, firmy z sensownym kierownictwem, ktore Cie doceni, rzad ma
    dopiero tych kierownikow wyksztalcic ... to na emeryture wrocisz :-)

    >No więc dałem Ci przykład Drugiej Er Pe, że nie wymaga lat.

    No, przetrwala lat 20. Krotko jakos, choc to temat na dluzsza
    dyskusje.

    Poza tym jakos bylo latwiej ... albo punkt siedzenia wplywa na punkt
    widzenia, teraz mozemy sie zastanawiac np nad fabryka polprzewodnikow,
    wtedy myslano nad portem w Gdyni.

    >Jedno i drugie. Inna stawka w zależności od sytuacji.

    >Za Rakowskiego taki mechanizm był (racjonalizacja). Ludzie porobili
    >majątki.

    No, trzy przypadki kojarze. W dwoch majatki sie nalezaly ... wiec
    system musial wstrzymac wyplaty.
    Socjalizm nie dopuszcza majatku, pracownik mogl talon na poloneza
    zarobic :-)

    Trzeci byl ciekawy - radyjka zrobili, ale anten teleskopowych
    zabraklo.
    Wiec sprytny racjonalizator wymyslil - zamiast anteny dajmy srubke,
    sprzedajmy, a anteny sprzedamy jak dojada - to sobie ludzie kupia i
    dokreca.

    Plan uratowany, premia za wykonanie uratowana, premia za pomysl sie
    nalezy ... a ktos podsumowal - koszt produkcji podnosimy o koszt
    srubki i tulejki z gwintem do anteny, to jaki zysk jest z tego pomyslu
    ?

> [...]
    >Gdyby się nie należało, to by nie fikał, a skoro fikał to uważał że
    >jakaś podstawa była. A trzeba było sie dogadać na początku.

    Sad japonski mu przyznal, to widac cos "sie nalezalo".
    Z drugiej strony mogl przez tych 12 lat uslyszec "dosc wydatkow,
    robisz cos co przynosi zysk albo jestes zwolniony".

    Widac jednak kierownictwo bylo takie, na jakie narzekasz, skoro
    przyznalo nagrode w oburzajacej wysokosci.

    >Zgadza się. Może to tylko moda, ale przynajmniej zdrowa.

    Badzmy realistami - rozbudowany socjal i podatek dla "bogatych" :-)

> [...]
    >w telefonie, w samochodzie drzwi się otwierają,
    >jadę tam gdzie mi potrzeba, zostawiam go tam gdzie mi pasuje. Po co

    Ale to od niedawna. Wczesniej byl tylko rower :-)

    >Trochę inaczej. Ja bym chciał w takich firmach pracowac i w takich
    >pracuję. Cóż, pozostaje tylko ta niewielka dolegliwość że w Polsce
    >takich firm jest mało.

    No i ich powstanie musi potrwac.
    Szczegolnie ze takie obiazenie masz juz na starcie - nie wystarczy, ze
    zrobisz dobry produkt, jeszcze certyfikaty, atesty, kontrole ...

    >Może raczej Twoje interpretacje tego co piszę.

    No to inaczej: chciejstwo. Chcialbys rozwinietego
    przemyslu/wojska/kraju/polityki zagranicznej, zarzucasz rzadowi, ze
    tego nie ma, ale w recepcie dajesz tylko ogolniki :-)

    J.

  • 50. Data: 2016-02-23 13:27:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Mon, 22 Feb 2016 20:04:50 +0100, "J.F."

    >E tam, całe Chiny popędzają tym swoje rodzime produkty.Ilościowo
    >podejrzewam, że jest to największy rynek implementacji klonów 8051 na
    >świecie.

    No coz, mam troche gadzetow z Chin, ale czesc bez procesora, czesc
    raczej z bardziej zaawansowanym - choczby glupi odtwarzacz MP3, i
    tylko do kilku taki 8051 by sie nadal - ale czy uzyli akurat takiego ?

    J.