    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Photoshop - problem z desaturacj?
    Date: Sat, 20 Apr 2013 18:56:51 +0200

    > Bo zawiera elementy nielinearne.
    > Wystarczy że jest gdzieś "wolna" (w znaczeniu przestrzennym)
    > zmiana koloru lub jasności i znajdzie się w miejscu w którym obróbka
    > aplikuje "rozciąganie dynamiki" a pojawi się banding, przy aRGB
    > większy niż przy sRGB.

    Tak też czułem, że w tą stronę kombinujesz. Czy w praktyce dostrzegasz
    banding w takich przypadkach? Do eksperymentów wyłączyłem kalibrację bo
    ona psuje gradienty na monitorach bez programowalnego LUTa. Szczerze
    mówiąc nie udało mi się doprowadzić do takiej sytuacji. Wydaje mi się,
    że aRGB jest jeszcze "bezpieczną" przestrzenią w tym względzie. Jakie są
    Twoje empiryczne spostrzeżenia?

    Wiesz... ja mogę być ślepy w stosunku do innych. Lata czynią
    spustoszenie w percepcji :-D

    > Nie, bo dane *wejściowe* w aRGB zawierają te schodki :)

    O nie właśnie powyżej pytam. :-)

    > Oczywiście można je manualnie przytłumić, wprowadzając rozmycie lub
    > dodając szumu,

    Zostawmy techniki maskowania niedoskonałości :-) To już inna kwestia.
    Ciekawi mnie percepcja ludu :-)

    > Kiedy coś nie chcą nadejść.
    > Nie mam nic przeciw.

    Z pewnością to wina marketingu :-D Gdzieś w biurku ta technologia
    spoczywa ale najpierw linia technologiczna musi maksymalne zyski
    wygenerować :-)

    > Na razie w "klasie średniej" następuje... spadek.

    A tak. Często śmieję się jak sprytnie marketing zadziałał w kwestii
    rozdzielczości monitorów. Był pewien czas kiedy na rynku był spory
    procent monitorów o wyższej niż HD rozdzielczości. Domyślam się, że te o
    niższej były traktowane jako beee. Więc naklejono na nich naklejkę z
    napisem "HD" i w ten sposób ludzie uznali je za "trendy" i zaczęli
    kupować chętniej. W końcu dumnie brzmi, że "mam monitor HD" zamiast
    alternatywnie "kupiłem monitor mniejszej rozdzielczości" :-D

    > Ja to bym poprosił o zwiększenie "dynamiki" w górę, akurat
    > całkiem w poprzek koncepcji prezentowania na monitorze wyłącznie
    > obrazu papierowej odbitki :>

    Gdy będziesz pod petycją podpisy zbierał, to pamiętaj o mnie :-D

    > Z rzadka jest, a pierwsze z brzegu to niebo.

    Dlatego spytałem o Twoją percepcję. Jedną z pierwszych rzeczy jaką
    sfotografowałem w aRGB było właśnie niebo aby sprawdzić jak wygląda
    gradient (na monitorze również aRGB oczywiście). Za diabła problemu nie
    dostrzegam. Ładnie wychodzą przejścia tonalne.

    Marek