  • Data: 2014-05-08 16:10:32
    Temat: Re: Pętla prądowa
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Hello Adam,

    Thursday, May 8, 2014, 2:44:30 PM, you wrote:

    > To ja się przy okazji dopytam.
    > Lata temu, w wojsku, mieliśmy dalekopisy. Jak chciałem coś nadać, to
    > najpierw łączyłem się telefonicznie i prosiłem o połączenie z inną maszyną.
    > Jak się łączyło dalekopisy? Chodzi mi o zastosowania cywilne. Jakieś
    > łącza komutowane? Dwu-drutowe?

    Były centrale telegraficzne (w pełni automatyczne) i przy dalekopisie
    był tzw. wzywak z tarczą numerową do wybierania (nowsze dalekopisy
    miały wbudowany wzywak). Ba! Za schyłkowego Gierka i pierwszej
    Solidarności można było się łączyć z całym światem bez żadnych
    problemów. Łączność normalnie na dwóch drutach simplex oczywiście -
    jeden nadaje a drugi odbiera.

    > Była możliwość nadawania z jednej maszyny, a odbioru na więcej, niż jednej?

    Tylko z urządzenia zwanego ,,okólnik". Ponieważ w Polsce telegrafia już
    padła całkiem, to mogę opowiedzieć: okólnik miała ówczesna PPTiT i
    mogła się łącznych ze wszystkimi większymi placówkami naraz. Sam
    wysyłałem za pierwszej Solidarności biuletyny związkowe okólnikiem.

    Odbiorcy nie lubili okólnika, bo miał priorytet i nie można było się
    rozłączyć ani przerwać.

    --
    Best regards,
    RoMan