  • 11. Data: 2009-10-28 10:50:09
    Temat: Re: Perspektywa szerokokatna
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    TheGuru pisze:
    > /*
    >
    > Użytkownik "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ja jeszcze mam kota na punkcie szerokiego:

    > coś świeżego :-D bardzo przyjemne.
    > dlaczego odnoszę wrażenie że większość jest robiona z lampą? takie mocne
    > Słońce czy taka obróbka...?

    Z frajda obejrzałem te zdjęcia. Na poziomie kompozycyjno - technicznym
    to miałem na myśli. O to chodziło.

    na poziomie miedzyludzko-psychologicznym - powiedzcie, czy tylko ja
    takie refleksje prowadzę ...
    Tu mamy zdjęcia z publicznego show, ludzie wiedzą, że są fotografowania
    a wręcz wpisane jest to w sens imprezy.
    Szeroki kąt może być użyty w głębokich sytuacjach życiowych: jakieś
    doraźne ludzkie szczęście / nieszczęście subiektywnie dla konkretnych
    ludzi bardzo ważne, duma z pracy, katastrofa żywiołowa, płacz, radość
    itd. Wchodzenie fotografującego na odległość rzędu 1 metra tworzy
    psychologicznie zupełnie inną sytuację niż fotografowanie standardem (za
    wiedzą modela) czy tele. Ludowa mądrość określa to "wejść między wódkę i
    zakąski" ;) . Mam wrażenie, że z latami mi (osobiście, nie wypowiadam
    się o innych fotografach) trudniej wchodzić w taką rolę.
    A podobno "jesli zrobiłeś kiepskie zdjęcie, znaczy że byleś za daleko"
    (nawiasem, kto z wielkich to powiedział?)

  • 12. Data: 2009-10-28 11:08:06
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jacek Czerwinski napisał(a):
    > A podobno "jesli zrobiłeś kiepskie zdjęcie, znaczy że byleś za daleko"
    > (nawiasem, kto z wielkich to powiedział?)

    Robert Capa.

    --
    Mirek

  • 13. Data: 2009-10-28 11:45:32
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    John Smith wrote:

    > Robert Capa.

    W dzisiejszych czasach by powiedział, ze ustawiłeś za mały zoom :)

    wer

  • 14. Data: 2009-10-28 11:53:27
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    b...@n...pl pisze:

    > W dzisiejszych czasach by powiedział, ze ustawiłeś za mały zoom :)

    Rozumiem Twoją 'buźkę' że to tak pół serio.
    Jakoś drążę drugi sens słów Capy, że chodzi nie tylko o techniczną
    odległość, ale psychologiczną.
    Macie koledzy pewnie jakieś przemyślenia pewnie ... nie potrafię tego
    jaśniej wyrazić, mam wykształcenie techniczne a nie humanistyczne ;)

  • 15. Data: 2009-10-28 12:07:17
    Od: John Smith <u...@e...net>

    b...@n...pl napisał(a):

    > W dzisiejszych czasach by powiedział, ze ustawiłeś za mały zoom :)

    Nie, nie. :-)
    Dobrze wiedział, że chodzi nie o powiększenie a o perspektywę i punkt
    widzenia.

    --
    Mirek

  • 16. Data: 2009-10-28 12:55:36
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:16xd4dm71th52$.yzsonxr6wdjo.dlg@40tude.net...
    > Tylko następnym razem niech weźmie tele na te nóżki, bo szerokim
    > to aż żal ;-)

    No nie wiem... cos ciekawego moze wtedy zostac w bokeh-u ;-))

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 17. Data: 2009-10-30 07:45:00
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 26 of Oct 2009 21:35, Jacek Czerwinski wrote:

> [...]
    > reportaż, wchodzenie miedzy ludzi, wyciągnięte ręce, gesty, emocje,
    > środowisko (np. narzędzia) pracy, reporter który nie chowa sie za
    > tele, ale jest tuż obok, pomiędzy. Trochę zniekształcona perspektywa,
    > duża ostrość. Kto to uprawia, wie o czym mówię.
    >
    > Za małego obrazka brało sie 28-29mm lub 24 (jak się miało) i robiło
    > (nie mówię o typowych rybich oczkach).
    >
    > Jedna galeria, drugi obiektywny portal i niemal nic. Moda przeminęła?
    > Wieloletni brak szerokich kątów do cyfry oddalił apetyty?
    > Czegoś nie zauważyłem, że się skończyło?

    Wydaje mi się, że coś takiego było w nadmiarze w czasopismach z lat '70.
    "Perspektywy", albo "Radar" albo w obu. Do dzisiaj mam przesyt, nie
    lubię szerokiego kąta i ostrości na całej powierzchni.
    Być może ta przypadłość jest powszechna.

    Parę dobrych zdjęć w tym stylu jest na http://photo.net/photos/samir

    Nawiasem mówiąc, autor robi wyjątkowo różne zdjęcia (stylowo technicznie
    i tematycznie) na przyzwoitym poziomie. Jeśli się nie wypali (i wycofa
    z HDR :-), będzie o nim głośno.

    --
    nb

  • 18. Data: 2009-10-30 07:49:58
    Od: nb <n...@n...net>

    at Mon 26 of Oct 2009 21:59, marcin.STIG.saldat wrote:

    > Ja jeszcze mam kota na punkcie szerokiego:
    > http://saldat.pl/html/fot-reportaz10.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-sport11.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-sport5.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-sport6.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-reportaz_s1.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-reportaz6.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-reportaz7.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-reportaz8.htm
    > http://saldat.pl/html/fot-reportaz9.htm
    >
    > ...momentami az za bardzo... ;)
    > http://saldat.pl/photos/reportaz/inne/mfod2008/ork08
    -2-045.jpg

    To akurat w sam raz. Nie lubię szerokiego kąta do wszystkiego,
    ale tutaj - moim zdaniem - lepiej nie można było.

    --
    nb

  • 19. Data: 2009-10-30 08:17:09
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    nb pisze:

> [...]
    > lubię szerokiego kąta i ostrości na całej powierzchni.
    > Być może ta przypadłość jest powszechna.

    Ja się karmiłem pismem "Ameryka", wydawało to w dobry gatunku po polsku
    USA i było jakimś cudem dozwolone przez komuchę (za cenę nie poruszania
    tematów konfliktowych), dostępne w kioskach po znajomości w gierkowskim
    PRL-u. U schyłku tylko w sprzedaży wiązanej z Krajem Rad (zw.Rajem
    Krat), potem (ok.80) wcale.
    Dużo cz-b (tzn z wyboru, nie z konieczności jak u nas), dużo ziarna,
    światło zastane, poruszenia, lub ostrość i szeroki kąt (lub długie tele
    na preriach o zachodzie słońca, też maniera). W treści zostały mi
    sytuacje ludzkie prowincjonalnej ameryki (reportaż). A o istnieniu
    Ansela Adama, Doroty Lange i innych stamtąd sie dowiedziałem.

    Wracając do tematu: sprzętowo potrafię dojrzeć do mocno szerokiego za
    miesiąc lub kilka (zależy z jakiej półki zaplanuję), ale gdzieś w głowie
    hamulec 'nie wpier..laj się między ludzi' pozostaje ....

  • 20. Data: 2009-11-04 14:47:42
    Od: Bernard Wybierała <b...@g...com>

    Jacek Czerwinski pisze:
> [...]
    > W lidze amatorskiej, emerytowane rybie oczka z pełnej klatki nadają
    > się? Na pewno by bolał (np. w Nikonku D80) brak automatyki a nawet

    EEE... często się reportażuje na szerokim... w zasadzie to głównie na
    szerokim :)

    --
    Bernard Wybierała
    B&W Studio