    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Pentax K-x - wymiana matówki
    Date: Sat, 9 Jan 2010 18:43:12 +0100

    "JackDeJack" <J...@w...pl> napisał:

    > [...]
    > Napisałeś na PW to odpisałem :), ale też wrzucę bo może to trochę wyjaśni.
    > To troche odpowie na pytania zadane przez "cztery" ale też mu odpowiem.

    I słusznie - uważam, że miejsce do takich dyskusji jest na grupie - osoby
    czytaja ce moga sie czegoś dowiedzieć.

    > Jeśli Pentax nie wpadł na debilny pomysł by matową stronę dać od strony
    > lustra - co powodowałoby odadzanie sie kurzu do chłonnej matówki i
    narażało
    > na zniszczenie przy przypadkowym dotknięciu,
    > - to konstrukcja jest dokładnie taka sama jak w K100 i 200 w których
    matówki
    > wyciągałem kilkukrotnie.

    Czyli twierdzisz, ze strona matowa jest od strony pryzmatu? Nigdy nie miałem
    potrzeby wyjmowania matówki z aparatu, ale nawet przed chwilą obejrzałem ją
    w swoim K20D i wydaje mi sie, ze matowa strona jest od strony lustra. Fakt,
    ze nie macałem palcem żeby to sprawdzać, a uzyskanie 100% pewności
    wymagałoby wyjęcia matówki z aparatu, czego nie robiłem. Jeśli, jak
    twierdzisz, matowa powierzchnia jest od strony pryzmatu, to tym bardziej
    grubosć matówki ma znaczenie dla manualnego ustawiania ostrości - promienie
    światła tworzące obraz muszą przejsć przez warstwę twozryawa matówki o
    współczynniku ząłamania światła zdecydowanie różnym od powietrza. Ponieważ
    nie tworzą one wiązki równoległej skierowanej prostopadłe do powierzchni
    matówki - grubość materiału matówki będzie miała wpływ na miejsce, w którym
    powstanie ostry obraz.

    > Zresztą manual podany przez inna stronkę
    > http://www.focusingscreen.com/work/kmen.htm mówi że K100/200/m/x działają
    > identycznie.

    Domyślałem się, że w KX będzie identycznie jak w K100D.

    > BTW - fotki z KatzEye są mylące i podana przez ciebie fotka
    > http://www.katzeyeoptics.com/images/k100d_inst_8.jpg
    > mimo iż tak to wygląda to przedstawia stronę błyszczącą od strony lustra.
    > Z manuala do D350
    > http://www.katzeyeoptics.com/images/400D_inst_10.jpg
    > wyraźnie widać że klin idzie od strony pryzmatu.

    Obejrzałem - i w/g mnie na podstawie tego zdjecia nie można jednoznacznie
    ocenić po której stronei są kliny.

    > Tą podkładką (dobierając jej grubość) reguluja ustawienie matówki w
    fabryce,

    Zgadza się - chodzi o to, aby droga promieni światła od płaszczyzny głownej
    obrazwoej do matówki była dokłądnie taka sama jak od płaszczyzny głównej do
    matrycy - w pzreciwnym razie ostre ustawienie na matówce nie dałoby ostrego
    obrazu na matrycy.

    > jeśli dobrze to wykonali to przy wymianie matówki żadne podkładki nie są
    > potrzebne i grubość matówki (w granicach rozsądku oczywiście) jest
    > pomijalna.

    Włąśnie co do tego ostatniego mam poważne wątpliwości.

    > Problemem są tanie chińskie matówki w których UWAGA !! klin nie jest
    > wyjustowany do matowej powierzchni obrazującej, co wymusza używanie
    > podkładek by klin pokazywał właściwie ustawioną ostrość. Błąd jaki
    > powodujemy tymi podkładkami koryguje klin jednocześnie rozkalibrowując
    > matową powierzchnię, jednak na klinie błąd widać gołym okiem, a na reszcie
    > matówki już nie jest to takie proste.

    To aż takie badziewie Chińczycy sprzedają? Przecież to ewidentny bubel nie
    spełniający wymogów, które matóka powinna spełniać! I ktoś to kupuje???

    > Moja K3 zarówno w K100D i K200D nie wymagała podkładek - podobnie jak
    kilka
    > pozostałych które sprzedałem.

    Może grubość się zgadała z oryginalną?

    > Dlatego z uporem debila będę twierdził że matowa strona jest od strony
    > pryzmatu i podkładki są zbędne przy dobrej matówce.

    Dlaczego piszesz o uporze debila? Jeśli wyjmowałeś matówkę i masz 100%
    pewności, po której stronie jest matowa powierzchnia, to należy to przyjac
    za fakt. Ja oglądałem bez wyjmowania - a to jednak nie to samo. Natomiast
    twierdzę, że jeśli matówka umieszczona matową stroną w kierunku pryzmatu
    będzie miałą inną grubość od oryginalnej, to ze względu na załamanie światła
    w materiale matówki powstanie różnica między ostrością na matówce a
    ostrością na matrycy - i dla jej skorygowania konieczna będzie zmiana
    położenia płaszczyzny matowej. Wynika to jednoznacznie z praw optyki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)